بزرگان معماری

تحلیل آثار لویی کان در معماری متاخر

زندگی نامه ی لویی کان:

تحلیل آثار لویی کان در معماری متاخر
تحلیل آثار لویی کان در معماری متاخر

لویی کان در 20 فوریه سال 1901 در جزیره اوزل واقع در استونی ( روسیه ) متولد می شود.
خانواده او در سال 1905 به ایالات متحده آمریکا مهاجرت می کنند و او در 17 ماه مارس 1974 به علت حمله قلبی ،دار فانی را وداع می گوید .
مرگ او در ایستگاه فیلادلفیا در شهر نیویورک هنگام بازگشت از مسافرت هندوستان اتفاق افتاد .
او یک زندگی پرماجرا را گذرانده است .

کان در مسیر انتقال سبک جهانی کارکردگرایی به روایت جدیدی از فرمالیسم و یادمان گرایی-که ابتدا از َآن به « بروتالیسم جدید» یاد می شد. معمار تاثیرگذاری در امریکا بود.
کان اما در مقام معمار به ترجمان و بیان اهداف و مقاصد جمعی در قالب های معماری نیز پرداخت .
او از نظرگاه تاریخی ، توانست شکاف یا تحولی در جنبش سنتی معماران مدرن ایجاد کند و بین سازه و کارکرد بنا ، همسازی ویژه ای برقرار سازد .
کان ارتباط بین فضاهای مربوط به انسان و اجزای سازنده ای این فضاها را با روشی نو بازگو کرد ، کاری که پیش از او در معماری مدرن چنین نمودی نیافته بود.
طرح نگارخانه ی هنر دانشگاه ییل .کاخ دولت بانگانگار و توسعه ی محله ی عباس آباد تهران از اوست.

سال های 65-1960 ، خوابگاه الئوردونلی اردمن،:

اقامتگاه دانشجویان دختر : کاهابرن مار –پنسیلوانیا:

ساختمان خوابگاه در کنار محله ای واقع در حاشیه ی شهر ، در نزدیکی دانشکده ی دختران قرار گرفته است .
خوابگاه های دانشجویان در بنای وسیعی به صورت پیوسته برای تعداد 150 دختر پیش بینی شده است .
طرح این مجموعه در اطراف سه فضای ورودی مشترک گسترش می یابد که بر فراز این فضاها نورگیرهای بزرگی قرار گرفته است و در دیوارهای این فضاهای مرکزی تاسیسات ساختمان جاسازی شده است .
اتاق های انفرادی خوابگاه در اطراف سه فضای مربع شکل به گونه ای واقع شده که کنج های این مربع ها با یکدیگر تماس داشته باشد . این بنا از یک سازه ی بتون آرمه تشکیل شده و دیوارهای آن از بلوک های (clineker) ساخته شده که در سطوح خارجی آنها لایه های نازک سنگ سیاه و سبز استفاده شده و سطوح داخلی با گچ .سفید کاری شده است .

سال 67-1959 ، اولین کلیسای موحد . نیویورک:

لویی کان در طرح این کلیسا به اظهار مفاهیم واقع گرایانه ی خود درباره ی واقعیت عمومی و جزئیات شکل ها و ترکیب های معماری می پردازد .او قبل از رسیدن به راه حل نهایی ، بر روی یک سری طرح ها ی اسکیس مانند کار می کند که در هر مرحله دائماً به مصالحه و آشتی دادن این دو واقعیت نزدیک تر می شوند . کان در این حرکت ، همواره برنامه ی اولیه ی خود را که عبارت بود از تالار مرکزی عبادت احاطه شده به وسیله ی فضای آموزشی مدرسه ، حفظ کرده است .

سال 70-1961 ، کنیسه ی مایکوه اسراییل

کنیسه در محله ی تاریخی فیلادلفیا قرار دارد . طرح کلی با یک سری اجزای استوانه ای سازه بندی شده که محراب و نمازخانه را احاطه می کند . توسط این استوانه ها نور پراکنده ای به داخل ساطع می گردد که بر فرم های معماری تاکید بیشتری می کند .
در ساختمان آموزشی نیز همان شکل های نورگیر منتها به صورت وارونه به کار رفته است . مصالح ساختمانی این بنا به طور عمده از آجر و سیمان تشکیل شده است.

سال های 68-1965 ، دیر خواهران مقدس فرقه ی دومینیکن : مدیا ، پنسیلوانیا – طرح

لویی کان از همان ابتدای طراحی سلول های صومعه را همچون نمازخانه های انفرادی تلقی می کرد . بنابراین آنها را مانند کمربندی در اطراف مجموعه سالن های مشترک قرار می دهد . در این طرح از ایجاد راهروها خودداری شده چرا که لویی کان آن را بی فایده می داند .در ساختمان برج مانند ، ورودی عمارت و همچنین سالن های انتظار ملاقات کنندگان ، کتابخانه ، سالن های اداری و اتاق های مهمان سرا واقع شده است . سالن نمازخانه با یک سری فضاهای راهرو مانند فراخ ، احاطه شده که این فضاها ، خود ، گذرگاهی به سوی سالن نهار خوری هستند.

سال 1963- موسسه امور اداری هنر : احمد آباد ( هندوستان )

کار جدید لویی کان ، در شهر با فعالیت های تجاری ، سیاسی و روشن فکرانه آغاز می شود که آن عبارت است
از یک عضو بسیار مهم که باید در کنار یک سری ساختمان های موجود قدیمی و جدید به آنها افزاده شود . خصوصیات اجتماعی و موقعیت محلی مکان مورد نظر ، دقت و احتیاط ویژ ه ای را در سازمان دهی فعالیت ها و همچنین در ایجاد شکل های ظاهری معماری می طلبد .

سال 67-1964 ، دانشکده ی هنر : فیلادلفیا – پنسیلوانیا .

محله ای که طرح مورد نظر باید در آن اجرا می شد در مرکز اقتصادی شهر در کنار شریان اصلی ترافیک قرار داشت . نقشه ی ساختمان در اطراف دو محوطه ی روباز ترکیب یافته بود . کارگاه ها و آزمایشگاه ها در قسمت شمالی واقع شده، در حالی که کلاس های درس ، اتاق های اداری و سرویس های خدماتی در بخش جنوبی حیاط قرار گرفته اند . در لبه ی انتهایی طرح ، در جهت خیابان برد (Bread streat) تالار بزرگ نمایشگاه همراه با کتابخانه و سالن مطالعه پیش بینی شده است . طرح این ساختمان عمدتاً به خاطر گسترش بنای مدرسه ی موجود که ساختمان های با ارزشی را اشغال کرده بود تهیه شد.

سال های 72-1967 ، موزه ی هنری کیمبل : فورت ورس – تگزاس

این موزه در باغی قرار دارد که اطراف آن را زمین وسیعی احاطه کرده است . بنابراین تصمیم گرفته می شود که ساختمان آن در سطح افق گسترش یابد و برای ایجاد روشنایی طبیعی ، از نورگیرهای سقفی استفاده شود . اشیای موزه در مجموع از آثار نسبتاً ظریف مربوط به قرن نوزدهم و قبل از آن تشکیل شده اند و چون نور فضاهای موزه به طور طبیعی تامین می شود، لذا لویی کان تصمیم می گیرد اشیای آن را نیز با نور طبیعی در معرض دید قرار دهد . بنابراین از دو طریق نور را ره داخل هدایت می کند . یکی نور نقره ای رنگ آسمان که از شبکه های آلومینیومی گذشته و انعکاس آن از صفحات منحنی شکل به فضاهای داخلی می رسد و دیگر نور سبز رنگ که از انعکاس نور خورشید بر روی برگ های درختان و گیاهان باغچه واقع در سه حیاط و صفحه های منحنی به داخل موزه سرایت می کند ..

سال های 77- 1969 ، مرکز هنر و مطالعات بریتانیایی در دانشگاه یال :

ساختمان این مرکز هنری برای گردآوری و نمایش تابلوهای نقاشی ، مهر ، چاپ ، تمبر و کتاب اختصاص داده شده است .
بنای اصلی از یک اسکلت بتون مسلح تشکیل یافته است و دیوارها از پانل های غیر باربری است که در سطح خارجی با ورق های فولادی ضد زنگ پوشیده شده اند و در داخل از پوشش چوب بلوط سفید استفاده شده است . در تمام سطح پشت بام نورگیرهایی با حالت بخصوصی طراحی شده اند که علاوه بر ایجاد روشنایی طبیعی اجزای تاسیسات ، جریان هوا نیز از طریق آنها به گردش در می آید . بقیه ی تاسیسات خدماتی ، در صفحه های دیوارهای مجوف قرار گرفته است.

سال 61-1959 ، کنسول گری ایالات متحده ی امریکا در لو آندا ( آنگولا )

در این طرح ، دو ساختمان پیش بینی شده است : یکی ساختمان اداری و دیگری بنای مسکونی کنسول . لویی کان در هر دو طرح ، بنای مشترکی را برای طرح مساله ی تابش آفتاب و نور شدید و خیره کننده ی آن در نظر گرفته است .
دیوارها به طور مستقل و آزاد ساخته می شود و نورگیرهای شیشه ای وسیع ، توسط آفتاب شکن ها ی مخصوصی محافظت می شود تا آفتاب به صورت مستقیم بر آنها نتابد و نور غیر مستقیم وارد فضای داخلی شود . سقف ساختمان از دو پوشش تشکیل شده است . پوشش خارجی به فاصله ی 80/1 متری پوشش زیرین قرار دارد و از قطعات پیش تنیده بتونی ساخته شده که حالت سایه بان برای سقف زیرین دارد . اسکلت بنا از قطعات بتونی پیش ساخته و دیوارهای آن از بلوک های سیمانی معمولی می باشد .

این فایل دارای 64 اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


مطالب مشابه:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا