رساله معماری

دانلود رساله و مطالعات معماری طراحی بیمارستان

چکیده معماری طراحی بیمارستان

طراحی بیمارستان با توجه به اوضاع اقلیمی و نیازهای بهداشتی منطقه ای تا حدودی متفاوت است ولی استاندارد های متفاوتی وجود دارد که منشا اقتصادی وعملکردی دارند وروابط فضا ها تحت یک نظام کلی در بیمارستان قرار میگیرد یک طرح خوب باید بهترین شکل تقسیم بندی و سازماندهی راداشته باشد قبل از شروع طراحی باید یک برنامه معماری وعملکردی داشت که در آن فضا ها و مساحت های ان مشخص شده است در برنامه های کاملتر مشخصات وتجهیزات داخل ومیزان دما و فشار هوا و روشنایی وجنس مصالح وغیره نیز ذکر شده است .

مقدمه

۱-۱ تعریف پروژه 

در عصر دهکدهء جهانی، همان اندازه که جوامع گوناگون خود را در دستاوردهای بشری سهیم می دانند، معضلات مشابهی نیز پدید می آورند. از ناعادلانه ترین پیامدهای جوامع امروزی، اعم از جوامع مدرن یا در حال توسعه، بیمارستان که برای تامین نیاز بهداشتی ودرمانی از اساسی ترین وظایف در کشور میباشد و در همین مورد افراد در زمینه برنامه ریزی وسطح بهداشت و درمان جامع بسیار مهم میباشد .

۲-۱ علت انتخاب موضوع و ضرورت انجام آن

بیمارستان یکی از مهم ترین مراکزی است که توجه به آن برای سلامت انسان ضرورت داردو برنامه ریزی سطح بهداشت و درمان جامع بسیار مهم میباشد و در همین مورد آورده شده که معماری به عنوان رشته ای که کیفیت فضایی و محیط را برای ما تعریف می کند قادر است با برخوردی صحیح با موضوع و با در نظر گرفتن شرایط استفاده کنندگان به ایده ای صحیح دست یابد و آن را در قالب طراحی مناسب اجرا کند. به این ترتیب توجه ما به این مراکز و فضاهای مورد نیز در راستای این هدف و معماری آنها معطوف می شود .

۳- ۱ اهداف پروژه 

هدف از این پروژه تجسم معماری راهکاری جامعه شناختی و روانشناختی مرتبط با موضوع با توجه به اقدامات موفق انجام شده در سایر کشورها می باشد . هدف طرح ، فضایی است که بتواند متضمن تحقق مفاد اعلامیه حقوق بیمارستان و به جایی که ویژه و مطابق با خواست ها و نیازهای متفاوت ابعاد زندگی انسان است انتقال دهند . این چنین فضایی باید دارای تنوع و جذابیت لازم نیز باشد.

بیمارستان به  عنوان محل درمان بیمارانھمواره با شاخص اطاق های  عمل مقایسھا دارای معنی و مفهوم خواھد بود. از اولین بیمارستان ھایی که داریوش کبیر به واسطه احداث آنھا درسرزمین ھای باستانی تحت نفوذ ایران عزیزدر کتیبهھای مصری لقب نیکو کار بزرگ  را از آن خود کرد تا بیمارستان افتخار آمیز جندی شاپوردر زمان ساسانیان وھمچنین از بیمارستان ھا ی مشهورقرون سوم وچهارم ایرانیان تا …..به امروز ،تعریف بیمارستان بعنوان محل درمان بیماران ثابت بوده لیکن درباره اطاق ھای عمل ھمواره تغییراتی را در تعاریف ،ظرفیت ،جانمایی ،اختصا صا ت ، معماری داخلی ،ارتباطات با سایر بخش ھا ،اندازه ھا ،پارت بندی ھای عملکردی ،تجهیزات ومنصوبات پزشکی و غیر

پزشکی ثابت و پرتابل ، ….شاھد بوده و ھستیم .ازھمه مهمتر چگونگی طراحی فضا ی نهایی اطاق ھای عمل، بدون آنکه چیزی فدای چیز دیگر شده و قابلیت اجرایی و نگه داری این مجموعه را درطول بهره برداری حفظ نماید اصلی ترین ھدف بیمارستان سازان بوده است اگر به تمامی پیچیده گیھای ذکر شده دربالا ،اھمیت منظور نمودن امکان توسعه در ابعاد مختلفی که بعضی از آنھا ھنوز در آن مقطع ،کشف ویا اختراع ھم نشده است را بیافزاییم  سختی وجامع نگری الزامی کار بیشتر روشن خواھد شد. درحال حاضر منابع مطالعاتی طراحان بیمارستانی در کشورمان منحصر به چند کتابی است که اساتید

بزرگواروپیشکسوتی ھمچون استاد دکترصدقیانی ،استاد دکتر آصف زاده و …آنھا رامنطبق با شرایط بومی ایران تالیف نموده وھمچنین تعداد زیادتری ترجمه ھای کتب خارجی که دیگر زحمتکشان این عرصه آنھارا ببه جامعه علمی کشورتحویل داده اند .اما در بخش خاص اطاقھای عمل بدلیل اھمیت و پیچیده گی ھای طراحی واجرای فنی آن ،بغیر از آثار جزوه ای دوران طلایی شرکت خانه سازی ایران متاسفانه کارمطالعاتی کھ حاصل بررسی ھای متخصصین رشتهھای مختلف جراحی )به عنوان بهره برداران نهایی (ومهندسین ساختمان وتاسیسات )بعنوان سازندگان این فضای خاص تخصصی وپیچیده (بوده باشد ، کمتر وجود دارد .این مهم باعث گردیده گرانترین ، مھمترین ، واصلی ترین بخش بیمارستان ، دراکثر پروژه ھا ،شاھد تغییرات الزامی بوده وتقریبا کمتر بیمارستانی یافت شود کھ در آن در طول سال شاھد کار اکیپ ھای بنایی وتاسیساتی نباشیم .

این فایل شامل ۸۵ صفحه به صورت word میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا