تازه های معماریعناصر و جزئیات ساختمانی

دانلود مقاله سیستم مقاوم در برابر زلزله سازه های فلزی

سیستم مقاوم در برابر زلزله :

سیستم مقاوم در برابر زلزله در این نوع سازه‏ ها علاوه بر سیستم قاب خمشی، شامل اتصالات بادبندی می‏باشد. در این سازه‏ها برخلاف معمول سازه ‏های دیگر که در هنگام استفاده از سیستم بادبندی قاب در این قسمت قاب خمشی نیست و اتصال آن مفصلی است و گیردار نمی‏باشد ولی از این سازه سیستم مختلط بادبندی و قاب خمشی همراه با اتصالات تیر به ستون گیردار در دو جهت مورد استفاده قرار گرفته است.

نحوه ساخت تیر ورق و ستون‏ ها از ورق :

برای ساخت یک تیر ورق ابتدا باید شاسی ساخت تیر ورق را ساخت این شاسی‏ها معمولاُ بر دو نوع هستند که یک نوع آن را در عکس 8 ملاحظه می‏کنید . در عکس زیر یک قسمت از شاسی که شامل نبشی‏هایی است که ارتفاع آنها برابر ارتفاع بال تیر ورق است به علت اینکه در زیر جان تیرورق قرار دارند قابل ملاحظه نیست. نحوه عمل بدین صورت است که ابتدا جان تیرورق را بر روی نبشی‏های یاد شده قرار می‏دهند و بال تیر ورق را به طور عمودی در کنار آن قرار داده و پس از شاقولی شدن و تراز کردن بوسیله گوه‏ای آن را ثابت کرده و سپس خالجوش می‏زند و بال دیگر را هم به همین ترتیب سپس جوشکاری نهایی پس از تایید تیر ورق انجام می‏گیرد.

نکاتی راجب اتصال تیر به ستون :

نکته اینکه همانطور که در عکس 4 مشاهده خواهید کرد یک عدد میلگرد به قسمت زیرسری و ستون جوش گردیده علت وجود این میلگرد شاقول نگه داشتن زیرسری می‏باشد. همان طور که می‏دانیم به علت جوش شدن قسمت انتهای زیرسری به ستون و به علت طولانی بودن طول این جوش پس از سرد شدن جوش، صفحه زیرسری به سمت بالا و متمایل به بالا می‏شود و صفحه زیرسری از حالت عمودی و شاقولی خارج شده و باعث اشکالاتی در هنگام نصب تیر می‏گردد.

نحوه تراز کردن ستون ‏ها :‌

با قرار دادن دوربین در نقاط Bench mord مقابل هر ستون و پیدا کردن نقطه آکس ستون که قبلاً علامت‏گذاری شده است ( پایین‏ترین ستون) دوربین را به سمت بالا برده و به آکس بالاترین ستون نشانه می‏رویم که باید این دو در یک امتداد باشند ( ستون فوقانی را به آکس ستون پایین می‏بندیم ) سپس ستون را بوسیله جرثقیل بالا برده و بر روی ستون بالایی قرار می‏دهیم نقشه بردار با دادن علامت دست به چپ و به راست ستون را تراز می‏کند در این کار مهارت نقشه‏بردار و تجربه آن همچنین مهارت جوشکار حائز اهمیت است. وجود دو عدد Splace بر روی ستون در حال نصب و دو عدد Splace دیگر در جهت‏های مخالف بر روی ستون پایینی می‏تواند در نصب آن و تراز کردن ستون‏ها کمک کند .

نحوه کنترل جوش و مسائلی در مورد با جوش:

در مورد کنترل الکترود و فساد آن باید گفت که اگر روپوش و روکش یک الکترود با دست بریزد آن الکترود فاسد شده است ضمنا اینکه اگر روپوش الکترود دارای شوره باشد و در صورت خم شدن آن از مقطع خم شده که روپوش می‏ریزد بتوان هنگام جوشکاری با آمپراژ مناسب هم زیاد باشد آن الکترود مناسب نیست و نباید در جوشکاری‏ها از آن استفاده نمود .

نحوه کنترل جوش:

بررسی سطح جوش از این نظر انجام می‏گیرد که کیفیت جوش به صورت تقریبی مشخص شود. از جمله نکاتی که باید در کنترل جوش مورد توجه قرار گیرد یکی وجود ترک در جوش و یا وجود حرفه در جوش و یا زنجیره جوش است در مورد ترک اینکه نباید در طول و عرض جوش هیچ گونه ترکی مشاهده شود و ضمنا هیچ گونه حفره و سوراخی در جوش نباید وجود داشته باشد که وجود حفره چند علت دارد یکی استفاده از آمپراژ بالا دیگر سرعت دست جوشکار زیاد بوده و دیگر اینکه در جوش‏هایی که در چند پاس صورت گرفته پاس‏های به جز پاس اولیه بررسی گل جوش پاس اول بوده و گل جوشی پاس اول برداشته نشده است .

ساخت راه‏ پله:

قبل از ساخت راه ‏پله ها ابتدا باید شمشیری راه ‏پله‏ ها ساخته شده و تیر میان طبقه پاگرد نیز در جای خود قرار گرفته و جوش شوند و سپس شمشیری راه ‏پله‏ ها نصب و جوش گردد. عکس زیر نشانگر مطلب فوق است .

دپوی مصالح:

یکی از مصالح مهم در کارگاهها دپوی مصالح است با این کار یعنی دپوی صحیح مصالح سبب کاهش ضایعات مصالح اعم از ورق و فولاد و … می‏شود و ضمناً جهت دستیابی به آنها نیاز به صرف وقت و هزینه زیاد نمی‏باشیم و دیگر اینکه امکان تخریب و از بین رفتن مصالح کاهش می‏یابد .

نکاتی در مورد بتن ‏ریزی و استفاده از مخلوط‏ کن‏ ها:

1بهتر است که تمام مصالح به طور همزمان ریخته شود.
2- عمل مخلوط کن باید تا رسیدن به رنگ دروانی مخلوط بتن ادامه پیدا کند .
نکته :‌ بتن به کار رونده در سقفها باید اسلامپ بیشتری نسبت به بتن بکار رونده در سایر جاها را داشته باشد و موارد ریز دانه این بتن نیز بیشتر است )‌
3-نباید بیشتر از ظرفیت مخلوط کن استفاده گردد.
4- احتمال دارد که سنگدانه‏های درشت به طور یکنواخت داخل مخروط پخش شده باشد .

دیوار حائل زیرزمین:

در قسمت زیرزمین به علت وجود ارتفاعی از خاک نیاز به ساخت دیوار حائلی داریم که این کار انجام می‏شود. ابتدا باید آرماتورهای دیوار برابر طراحی انجام شود و ساخته و نصب گردند . این آرماتورها به صورتی هستند که تعداد آنها در واحد سطح پایین دیوار زیاد و به ترتیب همان طور که بالا می‏رویم از حجم آرماتورها کاسته می‏شود. آرماتورهای بر روی تیرهای گذرنده خم شده و در جاهایی که نیاز به قطع آرماتور داریم طول قطع تئوریک رعایت شده و آرماتورها هم به صورت ْ90 درجه خم شده‏اند. چند نکته وجود دارد که باید رعایت شود اولا در صورت زنگ‏زدگی سطح آرماتورها قبل از بتن‏ریزی باید این زنگ زدگی برداشته شود. و بعد بتن‏ریزی انجام شود. دیگر اینکه قالب‏ها را نباید به صورت یکجا بست چرا که در این حالت بتن به طور کامل جاگیر نشده و در نقاطی امکان عدم ریختن بتن وجود دارد.

روش ساخت تیرچه بلوک:

برای ساخت تیرچه بلوک ابتدا باید برای ساخت قسمت‏های فلزی آن شاسی برای سوار کردن آرماتورها تهیه کرد و آرماتورهای فوقانی و تحتانی و آرماتورهای میانی را با خالجوش‏هایی به هم متصل نمود . پس از ساخت قسمت فلزی نوبت به ساخت خود تیرچه می‏رسد .

ژوئن وسط دهانه :

در وسط تیرچه بلوک‏ها یعنی در جایی که اولین شمع زده می‏شود یک فضای خالی به اندازه حدودا 10cm تا 15cm قرار می‏گیرد و دو عدد آرماتور هم اندازه آرماتورهای فوقانی تیرچه‏ها در بالا و پایین این فضای خالی قرار می‏گیرد و در این فضا فقط بتن ریخته می‏شود و بلوک وجود ندارد این فضا را ژوئن وسط دهانه گویند و این ژوئن‏ها باید در فاصله‏ای بین 2 تا 2.5 متر از هم قرار گیرند .

نکاتی راجع به جرثقیل‏ ها :

با توجه به نوع کاری که از جرثقیل انتظار می‏رود چند نوع جرثقیل وجود دارد که در این جا به دو نوع از آن می‏پردازیم . صرف نظر از قدرت موتوری و تفاوت شکل ظاهر و میزان وزنه تعادل و … جرثقیل‏ها از نظر نحوه نصب و ارتفاع‏گیری هم با هم فرق می‏کنند. در عکس‏های 26 نمونه‏ای از این تاورها که در کارگاه مورد استفاده قرار می‏گرفت نشان داده شده‏اند.

این فایل دارای 74 صفحه به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود ازسایت معماری بنا:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا