بناهای تاریخیتازه های معماریتنظیم شرایط محیطیمطالعات اولیه پروژه

دانلود مطالعات معماری خانه های خلیج نایبند در بوشهر

دانلود مطالعات خلیج نایبند اولین پارک ملی دریایی کشور در بوشهر

دانلود مطالعات معماری خانه های خلیج نایبند اولین پارک ملی دریایی کشور

مختصات جغرافیائی استان بوشهر 4
سیمای اقلیمی استان 5
تاثیر ارتفاعات بر اقلیم استان 5
تاثیر منابع رطوبتی استان 5
تاثیر توده های هوا و سیستم‌های هواشناسی براقلیم استان 6
تاثیر کم فشار مدیترانه‌ای بر استان 6
تاثیر کم فشار سودانی بر استان 6
تاثیر کم فشارهای تابستانه بر استان 7
تاثیر عرض جغرافیایی 7
تاثیر کشاورزی و پوشش گیاهی 8
حوزه های اقلیمی جهان 8
تقسیمات چهارگانه اقلیمی ایران 10
جهت ساختمان با توجه به اقلیم 10
جهت قرارگیری ساختمان‌ها 11
فرم مطلوب ساختمان در اقلیم های مختلف 11
شکل و نحوه قرارگیری ساختمان با توجه به موقعیت خورشید 11
مسیر توده های هواهای راه یافته به ایران 12
تاثیر باد بر ساختمان 13
نیاز به تهویه در ساختمان با توجه به نوع اقلیم 14
سایه بانهای طبیعی 17
تقسیمات اقلیمی استان 19
توزیع جغرافیایی اقلیم‌های استان در اشکال زیر قابل جمع بندی است: 19
فصل چهارم 21
عسلویه 21
موقعیت عسلویه 22
خلیج نایبند 24
دماغه نایبند 24
پسکرانه های دشتی و تپه ماهوری 25
پارک ملی نایبند 26
محدوده خشکی پارک ملی 26
پارک ملی دریایی نایبند 27
گونه‌های جانوری 27
معماری سنتی بوشهر 32
ورودی 32
حیاط 32
اتاق 32
پلکان 32
بام 32
شناشیر 33
طارمه 33
اندازه طارمه 34
شکل‌های طارمه 34
معماری بافت قدیم بوشهر 34
جاذبه های گردشگری و تاریخی 35
جاذبه های تاریخی 36
جاذبه های گردشگری 37

مختصات جغرافیائی استان بوشهر:

استان بوشهر با مساحتی در حدود ۲۷۶۵۳ کیلومترمربع بین ۲۷درجه و ۱۴ دقیقه تا ۳۰ درجه و ۱۶ دقیقه عرض شمالی و۵۰ درجه و ۶ دقیقه طول شرقی ، در جنوب ایران و درحاشیه خلیج‌فارس قرار دارد . این استان از شمال به استان خوزستان وقسمتی از کهگیلیویه و بویر احمد ، از جنوب به خلیج‌فارس وقسمتی از استان هرمزگان ، از شرق به استان فارس و از غرب بهخلیج‌فارس محدود است. استان بوشهر با خلیج‌فارس بیش از 6۰۰کیلومتر مرز دریایی دارد و به لحاظ سوق‌الجیشی و اقتصادی ازاهمیت قابل توجهی برخوردار است.بر اساس آخرین تقسیمات سیاسی کشور ، استان بوشهر مشتمل بر ۹شهرستان ، ۱۷ بخش ، ۱۳ شهر، ۳۶ دهستان و ۷۰۶ آبادی دارای سکنهاست.شهرستانهای استان بوشهر عبارتند از : بوشهر ، تنگستان ،دشتستان ، دشتی ، دیر ،دیلم ، کنگان، جم و گناوه.

موقعیت عسلویه

عَسَلویه به عربی أَعسَلُوه روستایی و یک منطقه عظیم صنعتی از توابع استان بوشهر در جنوب ایران است. این روستا در دوازده کیلومتری شرقی روستای نخل تقی و در هفت کیلومتری روستای بیدخون و در کرانه خلیج فارس واقع شده‌است

خلیج نایبند:

بر کران خلیج فارس و نزدیک عسلویه خلیج کوچکی است به نام نایبند که روزگاری نه چندان دور محلی دور افتاده و بکر بود.
خلیج نایبند در اراضی جنوب شرقی و شرق منطقه ویژه واقع شده و از مناطق منحصر به فرد زیست و تکثیر آبزیان و همچنین درختچه های حرا در جنوب ایران است. این منطقه به اضافه منطقه حفاظت شده نایبند از سوی ساز مان حفاظت محیط زیست ایران به عنوان اولین پارک ملی دریایی ایران شناخته شده است.
وسعت این خلیج در حدود 4127هکتار است. خلیج نایبند به لحاظ موقعیت جغرافیایی و زیستی در پناه از طوفان های خلیج فارس و همچنین در پناه آب سنگ های مرجانی روزگاری با پهنه های گلی تالابی طی هزاران سال یکی از رویشگاه های بسیار با ارزش مانگرو از نوع avicennia marina را نه تنها در ایران بلکه در جهان تشکیل می داد. ولی امروزه به برکت تاسیسات سمی عسلویه با تخریب اکوسیستم و بسترهای حیاتی آن از آن رویشگاه های بی بدیل جز توده های کوچک و نوارهایی باریک از هم گسیخته چیزی به نام جنگل های انبوه حرا باقی نمانده است رویشگاهی که حتی در یک دهه قبل مساحت آن را بالغ بر 400 هکتار می دانستند.

پارک ملی دریایی نایبند:

پارک ملی دریایی نای‌بند با مساحت ۴۹۸۱۵ هکتار در دو استان بوشهر (بخش عسلویه شهرستان کنگان) و هرمزگان (شهرستان پارسیان بخش مجموعه پارک ملی دریایی زیر نظر اداره کل محیط زیست شهرستان کنگان می‌باشد). حدود ۲۷ هزار هکتار این منطقه دریایی و بقیه خشکی است. بخش شمال غربی پارک دریایی نای‌بند محدود به روستای «بیدخون» و تاسیسات سمّی عسلویه‌است و بخش شرقی آن در قسمت خشکی «کوشکنار» و در قسمت خشکی–آبی جنوب بندر «تِبن» است که به زودی زود در همین بخش شرقی، صنایع دیگری چون آلومینیوم (صنعتی که آب، هوا و خاک را آلوده می‌سازد و لجن‌های قرمز از آلاینده‌های خطرناک شناخته شده آن است)، فولاد و صنایع جانبی دیگر نیز ایجاد خواهد شد.

گونه‌های جانوری:

گونه‌های جانوری خلیج نایبند به دو دسته آبزی و خشکی‌زی تقسیم می‌شوند:
الف- گونه‌های آبزی: انواع ماهی و میگو، خرچنگ و لاک پشت
ب- گونه‌های خشکی‌زی: انواع پرندگان شامل فلامینگو، حواسیل، مرغ ماهی خوار و اگرت

معماری سنتی بوشهر:

فضاهای مختلف خانه های بوشهری با توجه به سازماندهی کلی و عوامل موثر بر آنها از بعضی جهات تفاوتهایی با دیگر مناطق حیاط مرکزی در ایران دارد که عبارتند از)ورودی – حیاط- اتاق- طارمه-شناشیر-پلکان-پیش بون-آب انبار)

ورودی:

در بوشهرمانند سایر نقاط ایران ورود به خانه با هدایت و دعوت سر در انجام می گرفته و سر در خانه ها در شکل های ساده یا پر کار ساخته می شدند و در هر دو نوع سعی می شده است زیبایی را به نحو احسن نشان دهند.یکی از تفاوت های سر در خانه های قدیمی بوشهر با دیگر مناطق ایجاد روزنی در بالای در است که هم به عنوان نورگیر و هم هواکش عمل می کردند.این روزنه ها در انواع مختلف سنگی-چوبی و فلزی می باشند.

حیاط :

در خانه های معمولی با اندازه نه چندان بزرگ باغچه – چاه آب – حوض – آب انبار عناصر اصلی حیاط بوده اند.باغچه در خانه بوشهری فضای سبز کوچکی است در این فضای سبز انواع درختان مثل نارنج – ترنج – لیمو – لوز و کنار کاشته می شود و انواع گل های زمستان مثل شب بو – گلنار و …کاشته میشود.

اتاق:

همانند اکثر مناطق کشور اتاق ها به دو بخش تابستان نشین و زمستان نشین تقسیم می شوند با این تفاوت که جهت رسیدن به مسیر حرکت باد های مناسب اغلب اتاق های تابستان نشین در طبقات بالا و اتاق های زمستان نشین در طبقه هم کف و یا کمی پایین تر از سطح حیاط قرار دارد.

پلکان:

پلکان در خانه های بوشهری نقش ویژه ای به علت گسترش در ارتفاع دارد. پلکان های بوشهر معمولا به شکل مارپیچ هستند و زیبایی خاص خود را دارد ولی پلکان بعضی از بام ها چوبی و عرضی متغیر دارد در بیشتر موارد پلکان طبقه اول در داخل طارمه میانی قرار دارد علاوه بر داخل طارمه میانی در محل هایی دیگر چون دالان نیز قرار می گیرد.

بام:

بون یا پیش بون محل مناسبی برای خوابیدن در شب های تابستان بوده است بدین منظور گاهی اتاق کوچک بنام سر پله وجود داشته است در برخی از خانه های اعیان – دستشویی نیز بنا کرده اند. بام دارای دو حصار خارجی و داخلی بنام معجر است. حصار های خارجی در اشکال متنوع است که عبارتند از:

حصار کاملا بسته سنگی با اندود گچ
حصار با مصالح سنگی با اندود گچی با شبکه های کوچک
حصارهایی با ستون های سنگی و اندود گچ و نرده های ساده فلزی یا چوبی

این فایل دارای 37 صفحه به صورت فایل word میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


مطالب مشابه:

پروژه تنظیم شرایط محیطی (محل پروژه شهرستان بوشهر)

دانلود پاورپوینت معرفی آب و هوای شهرستان بوشهر(تنظیم شرایط محیطی)

بررسی کامل شرایط اقلیمی شهر بوشهر

دانلود پاورپونیت معرفی کامل باغ سازی ایرانی


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا