عناصر و جزئیات ساختمانیمعرفی مصالح

دانلود پاورپوینت آجر

دانلود پاورپوینت آجر 

آجر-تاریخچه کوتاهی درباره پیدایش آجر در ایران

آثارآجری هزاره دوم قبل از میلاد

مصرف آجردر بناهای بعد ازاسلام

هنر آجرکاری دوره سلجوقی،ایلخانی

هنر آجر کاری دوره تیموری،صفوی

هنر آجرکاری دوره افشاریه، زندیه وقاجاریه

تعریف آجر،واکوب،تخته کوب، پختن آجر

لعاب دادن آجر،پخت خشت خام،کوره آزاد گسترده

نحوه چیدن خشت در روی سطح آتشخانه

مصرف آجر،تیشه داری،سنگ ساب،قالب کشو

سنگ تیشه،خط کش،سنگ سمباده دستی،ماشین گندگی آجر

اجرای تیشه داری،آبساب کردن آجر تراش

اجزای آجرهای نما،آجرپخ،آجرنیم گرد،آجرقاشقی

آجرنیم گرد،آجرنیم پخ،آجرهای کله گنجشکی و دندان موشی

آجر:

تاریخچه ی کوتاهی درباره ی پیدایش آجردرآثارایران:پیشینه وساخت آجر به سالهای باستان میرسدو به موجب مدارک موجود پیدایش ومصرف آجرپیش ازتاریخ وهزاران سال قبل از آن بوده است.

در ادوار باستان درکناره ی رودهای دجله وفرات وپس ازطغیان آنها،مقدار زیادی گل ولای بر سطح زمین رسوب میکرد.این رسوبات که دارای چسپندگی خاص بودند و پس از اینکه دراثر تابش خورشید آب گل ولای آنها تبخیرمی شد،ترکهایی به وجود می آمد که لای خشک به صورت مکعبهای نامنظم درمی آمد که این ترکیب به علت چسپندگی زیاد که ازخاک واملاح آن به دست می آمد،به صورت ملات جهت دیوارهای گل چینه ای در آن روزگار مصرف می شد.

قابل توجه می باشد که اجاقهای چادرنشینهایی که در کنار رودها به کار گله داری مشغول بوده اند،در اثر نفوذ آتش سخت شده که در واقع این پدیده سبب پیدایش نحوه پخت و در نتیجه آجر گردیده است.

توجه:

بناهایی که در سه هزار سال قبل از میلاد مسیح ساخته شده از خشت بوده است که این مورد بر لوحه ای آجری از زمان (سارکن)موسس امپراطوری آکاد در دوهزاروچهارصد سال قبل از میلادمسیح ذکرشده است. دردوره های بعد درزمان(بنوکدنصردوم-بخت النصر) و در سالهای 605 تا565 قبل از میلاد بابلیها و آشوریها فن آجرپزی را به خوبی ودرستی آموخته و بناهای مرتفع بناکرده اند؛درصورتی که درهمان زمان در بسیاری ازنقاط جهان خشت ناپخته را به همان شکل اولیه به کار می بردند.

آثارآجری هزارۀ دوم قبل ازمیلاد:بنای چغازنبیل که به ابعاد105در105 متر و ارتفاع 62 متردر 5طبقه بوده است،در هفت تپه خوزستان یادگاریست از 1250 سال قبل از میلاد وبه زبان سومری به نام زیگورات نامیده میشود(یعنی سر به فلک کشیده)اسکلت این بنا از آجر وسنگ و خشت می باشد.دربرخی از سطح آجرهای به کار رفته در رجهای نما احکام به خط ایلامی بر آنها حک شده است. روش کار چنین بوده است که خط برجسته برضخامت خشت با تراشیدن زمینه ای گود به وجود آمده و سپس خشت پخته شده وآجر منقوش به خط شکل گرفته است.

به طورکلی صنعت آجرپزی درعهد معماری پیش از هخامنشی در ایران تکامل یافت،تا جایی که در دوران هخامنشی پخت آجرهای لعاب دار منقوش و برجسته  بسیار معمول گردید.ازاین گونه آجر، برای تزیین قسمتهایی ازکاخها استفاده شده است.

نمونه ای ازاین آجرهای لعاب دار را می توان در موزه برلین وهمچنین موزه(ملی ایران) به نام پیکر سرباز جاویدان و نقوش دیگر مشاهده کرد .

پختن آجر :

خشتهای چیده شده در کوره پس از 100 درجه حرارت چسپندگی خود را کم کرده و در 500 درجه حرارت آب شیمیایی موجود درخشت گرفته شده وسپس روبه پختن می رود ودر حرارتی بالاتر از 900 درجه خشت پخته شده و آجربه وجود می آید . زمان پختن آجر در روش سنتی با روشن بودن مداوم کوره بین 17تا 21 شبانه روز می باشد . معولا در زمان پخت از رنگ آجرهای سر کوره مدت و زمان پختن وقطع سوخت مشخص می گردد .

توجه :

زمان یاد شده نسبت به تعداد خشت چیده شده در کوره می باشد . چنانچه تعداد خشت چیده شده در کوره اضافه شود زمان پخت خشت وتبدیل آن به آجر اضافه می شود .

دانلود پاورپوینت آجر 

لینک دانلود:

مطالب مشابه:

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا