مرمت ابنیه

دانلود پاورپوینت بررسی مرمت امامزاده یحیی به صورت کاملا رایگان

مطالعات جغرافیایی استان

استان تهران به مرکزیت شهر تهران،با وسعتی حدود12،981کیلومتر مربع،بین34تا36،5درجه عرض شمالی و 50تا53درجه طول شرقی واقع شده است. این استان از شمال به استان مازندران،از جنوب به استان قم،از جنوب غربی به استان مرکزی،از غرب به استان البرز و از شرق به استان سمنان محدود است. و ارتفاع آن از سطح آب‌های آزاد بین ۱۸۰۰ متر در شمال تا ۱۲۰۰ متر در مرکز و ۱۰۵۰ متر در جنوب متغیّر است. تهران در بین دو وادی کوه و کویر و در دامنه‌های جنوبی رشته کوه البرز گسترده شده‌است. از جنوب به کوه‌های ری و بی‌بی‌شهربانو و دشت‌های هموار شهریار و ورامین و از شمال توسط کوهستان محصور شده‌است.

 

 

 معرفی بنای مورد مطالعه

امامزاده یحیی در جنوب شرقی ورامین در منطقه کهنه گل قرار گرفته است تاریخ این بنا مربوط به سال 707 هجری قمری است که دارای یک گنبد بزرگ آجری است سبک معماری شباهت زیادی به مسجد جامع دارد.بنا شامل یک اتاق گنبد دار است دیوارمقبره ه های آن از خارج توسط یک سلسله اتاقهای کوتاه متعلق به دوره های بعد محاصره شده است داخل صحن شجرنامه ای موجود است که نصب امامزاده را به امامزاده حسن میرساند.

 

 

 موقعیت تاریخی محله

بقعه امام‌زاده یحیی در جنوب‌‌شرقی ورامین در محله کهنه گل در قبرستانی واقع شده و فاصله آن به خط مستقیم تا مسجد‌جامع بسیار کم است تاریخ بنای آن محرم سال 707 هجری قمری است و بانی آن را ابومحمد ابی‌زید ذکر کرده‌اند راه وصول به امام‌زاده کوره راه باریکی است که از میان مزارع گندم و صیفی‌جات می‌گذرد. سبک معماری بنا شباهت زیادی به مسجد‌جامع و برج علاء‌الدین دارد..

 

 

تاریخچه بنا

بنای امام زاده یحیی در منطقه ی کهنه گل واقع شده و فاصله آن به خط مستقیم تا مسجد جامع بسیار کم (حدود یک کیلومتر) است (تصاویر 1 و 2). در گذشته راه وصول به بقعه راه باریکی بود که از میان مزارع گندم صیفیجات میگذشت ،
( اما امروزه به علت توسعه شهر ورامین بنای امامزاده در داخل محدوده شهری قرار گرفته استتزیینات گچبری و کاشیکاری های خود، اهمیتی جهانی دارد. در این بقعه، آرایه های گچبری وسعت زیادی از تزیینات را به خود اختصاص داده است به گونه ای که در بخش های مختلف بنا از جمله: گوشه سازی ها (سه کنج)، دیوار سمت قبله، سقف و کتیبه ثلث تاریخدار درون بقعه، می توان نمونه های منحصر به فردی از این تزیینات را مشاهده کرد.

 

 

این فایل در قالب پاورپوینت شامل 54 اسلاید می باشد.

 

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا