انسان طبیعت معماری

دانلود پاورپوینت تاثیر آب در معماری

_ تاریخچه آب در ایران:

 

بنا به گواهی اوستا و نامه های دینی پهلوی و نویسندگان روم و یونان، ایرانیان آب را همواره همپای آتش بزرگ داشته و آلوده کردن آن را گناه پنداشته اند . در طول تاریخ، شخصیت های بسیاری از جمله هرودت مورخ یونانی، اشرابون جغرافی دان و آگاثریاس مورخ یونانی، به تقدیس شمردن آب توسط ایرانیان گواهی داده اند. از جمله این تقدسیات، ناهید است که مقام ایزدی در آیین زردشت بوده ، و نگهبان آب به شمار می آمده و همواره از جانب ایرانیان مورد ستایش بوده است.

حضور آب:

در هنر باغ سازی ایرانی، زیبایی فضا بدون آب محقق نمی شود. برخی محققان بر این عقیده اند که حضور آب در نتیجه تجسم بخشیدن به وصف قرآن از بهشت توسط مسلمانان است. تصور باغ ایرانی به مثابه یک کل بدون نقش آفرینی آب ناممکن است. حسرت آب در اقلیم پرآب بی معناست و این امر شاید در نگاه اول ذهن را به تحقق این ایده در پارک شهر رهنمون شود ولی در نگاه دقیق تر انتظام آب، گسست محور در ارتباط با مجسمه مرکزی این احتمال را منتفی می کند.

آب و انعکاس:

سطح آب ساکن، با انعکاس نور مانند آینه عمل می‌کند و پدیده های اطراف خود را با چرخش 180 درجه نمایش می‌دهد،‌ هم‌چنین انعکاس پوشش گیاهی در آب و تابش نور خورشید روی گیاهان آبزی موجود روی آب، تصویر زیبایی برای بیننده به وجود می‌آورد. آب در حال حرکت نیز منعکس‌کننده امواج نور در فضاست؛ مانند نوری که از یک جویبار روان روی برگ درختان منعکس می‌شود.

_ آبشار و جویبار:

آبشارها و جویبارهای طبیعی همیشه برای مردم جذابیت خاصی داشته‌اند. امروز طراحان توانسته‌اند با الهام از زیبایی‌های طبیعی و از جمله آبشارها و جویبارها، در پارک‌ها و باغ‌ها گوشه‌هایی از طبیعت را تا حد امکان بیافرینند. ارزش وجودی آنها به جنبه‌های زیبایی‌شناسی آنها محدود نمی‌شود، بلکه در تلطیف هوا و مطبوع ساختن فضا موثرند. جویبار را می‌توان طوری طراحی کرد که دو عمل آبیاری و حرکت آب هم‌زمان انجام شود.

تاثیر آب در انسان:

آب به عنوان یکی از اساسی ترین عناصر طبیعی منظر و به تبع آن منظر شهری، تاثیر بسزایی در شکل گیری و اثر بخشی فضاهای شهری داشته و جلوه های مختلف آن باعث تهیج و تحریک گرایش انسان به زیبایی شده است. امروزه با گسترش بی رویه شهرها و آلودگی های ناشی از آن، حضور و تاثیر عناصر طبیعی چون آب، در عرضه فضاهای شهری سبب نزدیکی انسان به طبیعت و کاهش فشارهای روحی و روانی او خواهد شد.
تاثیر آن بر انسان را می توان از دو جنبه بررسی می کرد:
1-تاثیر آب بر حس و روان انسان (ارزش های حسی آب شامل، رنگ، بافت، موسیقی، حرکت، و انعکاس)
2- تاثیر آب بر انسان به عنوان ابزار طرح منظر

تاثیر آب بر حس و روان انسان:

1- حرکت آب نماد ثابت و توان
2- سکون آب نماد آرامش
3- زلالی آب نماد پاکی
4- تداعی حیات پس زندگی ایجاد حس امنیت و اطمینان خاطر در انسان

_ معرفی باغ شازده ماهان:

باغ شاهزاده ماهان کرمان یکی از نمونه باغ تخت‌های ایرانی است که از شرایط مساعد طبیعی ممتازترین بهره برداری را نموده است. باغ شاهزاده، ماهان در عصر قاجار در دوران یازده ساله فرمانفرمایی عبدالحمید میرزا ناصرالدوله (١٢٩٨ ه . ق تا ١٣٠٩ ه. ق) احداث گردید  که با مرگ وی ساخت باغ ناتمام ماند. محل استقرار این باغ در نزدیکی مقبره «شاه نعمت الله ولی» در دامنه ارتفاعات جوپار است.
وجود خاک حاصل خیز، آفتاب لازم، وزش باد ملایم و نسیم و بالاخره دسترسی به آب (قنات تیگران) امکان ایجاد باغی در آن مقیاس را در گستره‌ای خشک و بی آب و علف، معجزه گونه فراهم ساخته است.
آب منبع حیات بخش این باغ از بخش فوقانی باغ داخل می‌گردد. محورهای اصلی و فرعی و تخت‌های مسطح در نظر ویژه‌ای آبیاری شده و سبز انبوه و کم نظیری را در چارچوب طرح باغ به وجود آورده است.

باغ قدمگاه نیشابور

این باغ مزین به نظم وتناسب و برخوردار ازحرمت و محرومیت بوده که هنوز بر پیشینه اصلی خویش باقی مانده است. جلوخان ورودی باغ فوق العاده زیبا است. عمارت آن مزین به کاشی های رنگی معرق بوده ورودی باغ و طاق نماهای پیش ورودی از ظرافت هنرمندانه ای برخوردار است.استفاده از کاربندی در سرسرا به زیبایی ورودی باغ افزوده است.این باغ در شیب تندی قرار دارد و حضور شادمانه آب از بالاترین نقطه باغ از استخری که محل جمع آوری و پخش آب در باغ است سرچشمه میگیرد.
ابتدا آب به دور کوشک طوافی روحانی داردوطی عبوراز وسط باغ سرانجام از زیر سرسرا ورودی به صورت آبشار بزرگ سینه کبوتری در جلوخان و پیش باغ سردرآورده و به استخر وسیع و همکف باغ که از ویژگی های با ارزش باغ سازی ایرانی است میپزیرد.
همکف بودن حوض و استخر درباغ ایرانی که بازتاب بنا گیاه و ماه در آن فضایی عرفانی و مصفا به باغ می بخشد حکایت از طراحی و آب رسانی اعجاب برانگیز معماران باغ های ایرانی دارد. ویژگی دیگر باغ قدمگاه استفاده از فضاهای اطراف در پیش باغ به عنوان سرسرا است.

معرفی باغ شاه گلی تبریز:

باغ ائل گلی (شاه گلی) درون بافت شهری و در فاصله 7 کیلومتری جنوب شرقی تبریز در استان آذربایجان شرقی با ابعاد 263 *40/355 متر مربع واقع شده است. شاه گولی به معنی «استخر شاه» ترجمه شده است. گول در زبان ترکی به معنی استخر می‎باشد. احداث بنای اولیه این آبگیر را به زمان پادشاهان آق قویونلو و توسعه آن را به زمان صفویه نسبت می‎دهند. شاهزاده قهرمان میرزا، پسر هشتم نایب‎السلطنه عباس میرزا، هنگام فرمانروایی در تبریز، به تعمیر این استخر همت گماشت، عمارت 2 طبقه زیبایی در وسط آن بنا کرد، از وسط ساحل شرقی استخر تا محل عمارت خیابانی تعبیه نمود و کوه بلندی را که در جانب شرقی استخر قرار داشت به صورت سکوها و پله‎های عریض مرتبی درآورد و در چند جای آنها به فاصله معیّن جویها و آبشارهایی ایجاد کرد و در نظر داشت که این بنا را کاخ ییلاقی خود قرار دهد، اما هنوز کار تزیین بنا اتمام نیافته، درگذشت و فرزندانش این حادثه را به فال بد گرفتند، عمارت متروک ماند و از آن تاریخ به بعد، فقط استخر شاه برای ذخیره کردن آب جهت آبیاری مزارع و باغهای شهر در تابستانها مورد استفاده قرار گرفت.
در بهار سال 1309 هـ . ش که هنوز استخر و طبقه پایین عمارت آن باقی بود از طرف شهرداری تبریز تعمیر گردید و از اواخر اردیبهشت ماه به صورت گردشگاه عمومی شهر در آمد. عمارت یک طبقه در فروردین ماه 1346 به علت کثرت رطوبت و فرسودگی بنا تخریب شد و در سال 1349 هـ . ش بنای عمارت دو طبقه با همان طرح قبلی آغاز گردید.
اندازه فعلی استخر در مرمت سالهای 1367 بعلت احداث فضای گلکاری در حاشیه آن قدری کوچکتر شده است. کف استخر روی زمین طبیعی قرار داشته و از هیچ مصالحی برای پوشاندن آن استفاده نشده است، عمق استخر از سه متر در گوشه شرقی تا نه متر در کنار دهنه متفاوت است.
مخزن آب، مثل باغ تخت شیراز از چشمه‌ای تامین می‎گرددکه از سنگی بالای مرتفع ترین سکو می‎جوشد. آب مخزن را پنج نهر تشکیل می‎دهد که در هر سکویی، یک آبشار ایجاد می‎شود و هر سکو یا پلکان، دارای یک ردیف درخت تبریزی در کنار دیوار عقب آن و یک ردیف درخت بید در کنار نهرهای آن است.

  • معرفی باغ دولت آباد یزد
  • انواع آب ها در معماری
  • آبهای راکد
  • آبهای روان
  • باغ موزه آب
  • آبنما
  • تاریخچه آب در ایران
  • نظام جریان آب
  • باغ موزه آب
  • جمع بندی
  • منابع

جمع بندی:

این نکته که احداث باغ های تم دار همچون باغ- موزه آب و عناصر موجود در آن می تواند به عنوان بدعتی در پارک‌ها و فضاهای تفریحی شهر به شمار آید، از خصوصیات بارز این طرح است. توجه به ضرورت و اهمیت حضور آب در زندگی امروزی و حیات بشر و استفاده از آب در اشکال مختلف، از طریق ایجاد آبنماها، بازی با آب و مسیرهای کنار آب نشان داده شده است. ترکیب آب و نور در شب، استفاده از آب در کف سازی ها، تلفیق چمن و مصالح سنگی و تنوع استفاده از آنها در نقاط مختلف، تجهیز مناسب فضاهای نشستن، تعریف فضای ورودی به وسیله آب نما، توجه به فرم نمادین ساختمان موزه و ارتباط آن با موضوع آب(یخچال های قدیمی)، همگی از جمله عواملی است که ذهن استفاده کننده از فضا را آماده روبرو شدن با این موضوع حیاتی و تامل در آن می کند. اما در کل فضایی نامانوس و بدون هویت ایرانی است.

توجه :این فایل دارای ۵۰ اسلاید یه صورت پاورپوینت میباشد

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


مطالب مشابه:

دانلود پاورپوینت صفات اصلی فضاهای شهری مطلوب

دانلود پاورپوینت کامل طراحی باغ های کهن

دانلود پاورپوینت معماری انواع باغ ها


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا