پروژه های درسیتنظیم شرایط محیطی

دانلود پاورپوینت توسعه پایدار در معماری

اصطلاح پایداری (sustainable) برای نخستین بار در سال 1986 توسط کمیته جهانی گسترش محیط زیست تحت عنوان (رویارویی با نیازهای عصر حاضر بدون به مخاطره انداختن منابع نسل آینده برای مقابله با نیازهایشان) مطرح شد و هر روز بر ابعاد و دامنه آن افزوده می شود تا استراتژی های مناسبی پیش روی جهانیان قرار گیرد.
در این جهان، معماران نیز همسو با سایر دست اندرکاران در پی یافتن راهکارهای جدیدی برای تأمین زندگی مطلوب انسان بوده اند.
کاربرد مفاهیم پایداری و توسعه پایدار در معماری، مبحثی به نام «معماری پایدار» آغاز نموده اند که مهمترین سرفصل های آن با عنوان «معماری اکوتک»، «معماری و انرژی- معماری سبز» ایجاد می گردد.


تعاریف ساخت و ساز پایدار

ساخت و ساز پایدار این چنین تعریف شده است: «مدیریت یک محیط پاک و سالم بر اساس بهره برداری مؤثر از منابع طبیعی و اصول اکولوژیکی» که هدف از طراحی ساختمان های پایدار کاهش آسیب آن بر روی محیط و منابع انرژی و طبیعت است، که شامل قوانین زیر می باشد:
1- کاهش مصرف منابع غیرقابل تجدید
2- توسعه محیط طبیعی
3- حذف یا کاهش مصرف مواد سمی و یا آسیب رسان بر طبیعت در صنعت ساختمان سازی
بنابراین به طور خلاصه، ساختمان پایدار را می توان این چنین تعریف نمود:
ساختمانی که کمترین ناسازگاری و مغایرت را با محیط طبیعی پیرامون خود و در پهنه وسیع تر با منطقه و جهان دارد.

اهداف کلی ساختمان های پایدار

  1. بهره برداری مناسب از منابع و انرژی
  2. جلوگیری از آلودگی هوا
  3. مطابقت با محیط

اصول توسعه ساخت و ساز پایدار

برای ایجاد تعادل میان سطوح تنوع زیستی، سه اصل توسعه صنعت ساخت و ساز پایدار که در جهت و حفظ تنوع زیستی در شهر باید رعایت شوند، به شرح زیر است:

  • استفاده پایدار از منابع زیستی
  • استفاده از منابع تجدید ناپذیر
  • کاربرد معقول از چوب (به عنوان یک منبع تجدید ناپذیر)
  • حفاظت از تنوع زیستی

طراحی پایدار و اصول اولیه آن

طراحی پایدار همکاری متفکرانه معماری با مهندسی مکانیک، برق و سازه است. علاوه بر فاکتورهای متداول طراحی مانند زیبایی، تناسب و بافت و سایه و نور و امکاناتی که باید مدنظر قرار گیرند، گروه طراحی باید به عوامل طولانی مدت محیطی، اقتصادی و انسانی توجه نموده و اصول اولیه آن را که به قرار زیر است، مد نظر قرار دهد:

  1. درک محیط
  2. ارتباط با طبیعت
  3. درک روندهای موجود در طبیعت
  4. درک تاثیرات محیطی
  5. روند مشارکتی طراحی
  6. درک مردم

نمونه موردی از خلاقیت معماران در استفاده از مصالح با توجه به اهداف توسعه پایدار

مجتمع مسکونی، فرانسه: ادوارد فرانسوا (Edouard Francois)

در این ساختمان با بنای روستایی، صفحه باران شامل نرده هایی چوبی است که با سیم به هم بسته شده اند. نمای خارجی این پرده بارانی حصیری با ایجاد سطحی دندانه ای، ظاهری روستایی به بنا می دهد. خلاقیت معمار در استفاده از این تیرکهای چوبی که مصالحی ارزان و پیش پا افتاده اند نمود یافته است. سیمهای متصل کننده تیرکها در طول دیوار به وسیله چوبهایی حمایت می شوند که در دیوار بنایی حجیم پشتی ثابت شده اند.

مرکزگردشگری، پنسیلوانیا: بوهلین سای وینسکی جکسون (Bohlin Cywinski Jackson)

ایده اصلی در طراحی این بنا پایداری، ذخیره انرژی، معماری دوستدار محیط و انتخاب مصالح مناسب بوده که در پوسته ساختمان به بیانی مشترک رسیده اند. این مرکز در پارک ملی به وسعت 67 هزار جریب در شرق پنسیلوانیا قرار دارد. اکوسیستم گیاهی و جانوری این منطقه بسیار غنی است ومحوطه باستان شناسی مربوط به دوران بومیان اولیه آمریکا را شامل می شود. هدف، طراحی یک مرکز جدید برای بازدیدکنندگان پارک بود که به عنوان فضای تجمع عمومی، صرف غذا و برگزاری سخنرانیها از آن استفاده شود.

خانه عریان، ژاپن: شیگروبن (Shigeru Bans)

معمار شکلی ساده را برای پاسخ به عملکرد اصلی این خانه به عنوان سرپناهی برای باد، باران و هوای سرد انتخاب کرده است: مکعبی یکپارچه به ارتفاع دوطبقه. این خانه در حومه توکیو در احاطه شالیزارهای برنج، کلبه های روستایی ناپایدار و گلخانه های سرپوشیده قرار گرفته وحجم کشیده خانه با نمای نیمه شفاف یادآور گلخانه های اطراف است.
در این بنا اجزای معمول خانه ها (دیوارهای جدا کننده، در، پله وسقف) حذف شده اند. تنها فضای کاملاً محصور داخلی سرویس بهداشتی است. آشپزخانه، رختشویخانه و انبار تنها فضاهایی هستند که در جلوی دیوارهای پرده ای قرار داده شده اند. فضاهای شخصی برای مطالعه، خواب و تنهایی در جعبه های متحرکی به عنوان اتاق تعبیه شده اند که سقف آنها همچون سکو کاربردی مضاعف برای بازی و کار دارد.

خانه ماساچوست، آمریکا:جان هونگ (John Hong)

برای ساخت این خانه در سایتی وسیع در 12 مایلی غرب بوستون، از قطعات فولادی باقیمانده از پروژه شاهراه 6/14 میلیارد دلاری بوستون استفاده شده است.
مهندس سازه این خانه، Pedini 11 سال در این پروژه بزرگ حمل و نقل شهری کار کرده است. شهرت پروژه شاهراه سوم موسوم به Big Dig که شاهرگ اصلی مرکز تجاری بوستون است، بیشتر به دلیل شکسته شدن آن و نفوذ آب، سقوط پانلهای سقف وکشته شدن یک نفر و صرف هزینه بسیار است.
در زمان ساخت بزرگراه، برای ایجاد مسیر فرعی از شیبراهه های موقت ساخته شده از صدها اسلب بتنی پیش ساخته استفاده شد.

این فایل دارای 23 اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا