مطالعات اولیه پروژه

دانلود پاورپوینت معرفی فضا و مکان در معماری

فضا چیست ؟
فضا واژه ای است که در زمینه های متعدد و ریشه های گوناگون از قبیل فلسفه ، جامعه شناسی ،معماری و شهرسازی و… بطور وسیعی کاربرد دارد. البته فضا در مفهوم به تنهایی هیچ ویژگی خاصی را مطرح نمی کند ولی به محض درک شدن توسط شعور انسانی و انجام نوعی فعالیت به مکان تبدیل می گردد. فضا یک مقوله بسیار عام است و تمام جهان هستی را پر می کند، فضا دارای ماهیتی جیوه مانند است که در هر ظرفی که قرار گیرد به شکل ان در می آید.فضا می تواند چنان نازک و وسیع به نظر برسد که احساس بعد از بین برود . با این وجود فضا قابل اندازه گیری است ، برای مثال می گویی فضای کافی موجود است و یا فضا پر است. فضا از دیدگاه ناظر قابل تغییر است و با توجه به موقعیت مکانی وی می تواند به صورتهای مختلف ادراک شود.

فضا وبینش های اساطیری

یونانیان باستان : در زبان یونا نیان باستان ، واژهای برای
فضا وجود نداشت ، آنها به جای فضا ( (spaceاز لفظ ما
بین استفاده می کردند

فضا از دیدگاه افلا طون :

افلا طون از هندسه به عنوان علم فضا یاد کرد.
تعریف مکان
مکان بخشی از فضای طبیعی یا فضای ساخته شده است که به لحاظ مفهومی یا مادی دارای محدوده ای مشخص باشد. مکان به واسطه معنا یا فعالیت هایی که در آن انجام می گیرد مشخص می شود. فضای معماری تبلور مادی مکان است. مکان نتیجه رابطه متقابل و عکس العمل بین سه عامل ” رفتار انسانی ” مفاهیم “ و” مشخصات فیزیکی“مربوط به آن است. مکانها مراکزی هستند که درآنها اتفاقات معنی دار ومهمی برای زندگی صورت می پذیرد.
این مراکز در ضمن مبداها ومراجعی هستند که انسان به کمک آنها خود را در محیط می یابد و آن را تصرف می کند. مکان به طور طبیعی نتیجه تصرف فضا توسط انسان است. محیط اطراف تک درختی که به آن دخیل بسته می شود و در اعتقادات بومی مفهومی مقدس دارد ، یک مکان مهم محسوب می شود.

توجه :این فایل شامل ۴۰ اسلاید میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا