سبک های معماری

دانلود پاورپوینت معرفی معماری فولدینگ و معماران مشهور این سبک

معماری فولدینگ یکی از سبک های مطرح در دهه پایانی قرن گذشته بود.
فلسفه فولدینگ برای نخستین بار توسط فیلسوف فقید فرانسوی ، ژیل دلوز مطرح شد .
وی همچون ژاک دریدا از جمله فلاسفه مکتب پسا ساختارگرایی محسوب می شود . دلوز نیز مانند دریدا اساس اند یشه خود را بر زیر سوال بردن بینش مدرن و مکتب ساختارگرایی قرار داد.
فلسفه دلوز ، یک فلسفه افلاطون ستیز و دکارت ستیز است . به عبارت دیگر می توان بیان نمود که فولدینگ یک طرح ضد دکارتی است . از نظر دلوز ، هستی از زیر بناهای عقل ریاضی استخراج نشده است . وی در کتاب معروف خود ، ضد ادیپ سرمایه داری و اسکیزوفرنی ( 1972) خرد مدرن را مورد پرسش قرار داد . از نظر دلوز ، خرد هر جایی است .
معماران دیکانستراکتویسم مانند پیتر آیزنمن ، فرانک گهری ، زاها حدید و حتی معماران مدرنیست فیلیپ جانسون به این سمت گرایش پیدا کردند . از دیگر معماران و نظریه پردازان سبک فولدینگ می توان از بهرام شیردل ، جفری کیپینز ، گرگ لین و چارلز جنکز نام برد .
خواستگاه فلسفه فولدینگ در فرانسه و معماری فولدینگ در آمریکابوده است.
این معماران در کارهای جدید خود پیچیدگی را با وحدت یا تقابل نشان نمی دهند بلکه به صورت نرم و انعطاف پذیر ، پیچیدگی ها و گوناگونی های مختلف را در هم می آمیزند . این کار باعث از بین بردن تفاوت ها نمی شود . باعث ایجاد یک پدیده همگون یکپارچه نیز نمی گردد ، بلکه این عوامل و نیروها به صورت نرم و انعطاف پذیر در هم می آمیزد . هویت و خصوصیت هر یک از این عوامل در نهایت حفظ می شود مانند لایه های درونی زمین که تحت فشارهای خارجی تغییر شکل می دهند ، در عین این که خصوصیات خود را حفظ می کنند .
نظریه دیکانستراکشن جهان را به عنوان زمینه هایی از تفاوت ها می دید و این تضاد ها را در معماری شکل می داد . این منطق تضاد گونه در حال نرم شدن است تا خصوصیات بافت شهری و فرهنگی را به گونه ای بهتر مورد استفاده قرار دهد . دیکانستراکشنیست ها عدم هماهنگی های درون پروژه را در ساختمان و سایت نمایش می دادند و این نقطه آغاز پروژه آنها بود.
فولد یعنی چین و لایه های هزار تو ، یعنی هر لایه در کنار لایه دیگر ، همه چیز در کنار هم است ، هیچ اندیشه ای بر دیگری ارجحیت ندارد ، تفسیری بالاتر و فراتر از دیگری نیست ، همه چیز افقی است . به عبارت دیگر فولدینگ می خواهد منطق دو ارزشی را دیکانستراکت کند و کثرت و تباین را جایگزین آن کند . فولدینگ هم مانند دیکانستراکشن در پی از بین بردن مبناهای فکری تمدن غرب و بالاخص منطق مطلق و ریاضی گونه مدرن است .

_ ویژگی‌های معماری فولدینگ

_ فولدینگ و دیکانستراکشن شباهت های

_ تفاوت های فولدینگ و دیکانستراکشن

_ تعریف معماری فولدینگ از دیدگاه گرگ لین

_ تعریف معماری فولدینگ از دیدگاه پیتر آیزنمن

_ اصول معماری فولدینگ

_ معرفی معماری ساختمان موزه ابوظبی طراح پیتر آیزنمن

_ نمونه هایی از معماری فولدینگ

_ مرکز هنری حیدر علی اف در باکو

_ معرفی معمار زاها حدید

_ مرکز هنرهای نمایشی ابوظبی طراح زاحا حدید

_ موزه حمل و نقل دریایی-اسکاتلند-معمار زاها حدید (طرح برنده)

_ معماری داخلی فرانک گری و سبک فولدینگ

یکی از موارد کلیدی در مباحث مطرح شده توسط دلوز ، افقی گرایی است . دلوز به همراه یار همفکر خود ، فیلیکس گاتاری ، مقاله ای به نام ” ریزوم ” در سال 1976 در پاریس منتشر کرد . این موضوع در کتاب هزار سطح صاف ( 1980) به صورت کامل تر توسط این دو مطرح گردید . رزیوم گیاهی است بر خلاف سایر
معماری فولدینگ در مقیاس شهری در جایی بین زمینه گرایی و بیان گرایی قرار دارد . فرم های انعطاف پذیر نه به صورت کامل هندسی هستند و نه به شکل دلبخواهی . در مقیاس شهر ، این لایه های تا شده و انعطاف پذیر نه نسبت به بافت مجاور خود بی تفاوت اند و نه مطابق با آنند ، بلکه از شرایط محیطی بهره می جویند و آنها را در منطق پیچ خورده و منحنی خود جای می دهند.
فرانک گیری و همکاران
پل موزه حیات
شهر پاناما ، پاناما
پاناما مکان مناسبی برای نمایش تنوع زیستی می باشد . سرمایه حیات طبیعی آن تنوع محیط های زیست و اقلیمی و فراوانی آب همگی با هم شدت و کثرت بی نظیری را در هر مقیاس از زنجیره زندگی به وجود می آورد .
به منظور اینکه تنوع زندگی را در پاناما به بهترین وجه نمایش دهیم پل موزه حیات در یک محیط پارک مانند قرار داده شده است که تنوع طبیعی پاناما را در فضایی که به راحتی قابل دسترسی و رویت باشد برجسته و مشخص می کند .
منظره طبیعی پارک توسط طراح معروف جهانی منظره ادوین و ناگال و شرکاء وی طراحی شده است . خانم وان گال و تیم وی مناظری را طراحی می کنند که به روشنی و وضوح ساختار بندی مسیر هدف ورودی آرام به کانال پاناما ساخته شده است . این مکان ممتاز و عالی چند بلوک دورتر از بندر اصلی کشتی تفریحی در پاناما و چند دقیقه دورتر از پارک ملی سوبرانیان پاناما واقع شده است . حفظ جنگل باران باشکوهی که درست مجاور شهر پاناما واقع شده است .
این فضا از تاریخ غنی برخودار است و … در اصل متشکل از یک سری از جزایری می باشد توسط یک مسیر هدف و رابط که از سنگهای کنده شده در تاسیس پل پاناما درست شده بودند به این بنا متصل می باشد.

این فایل دارای 108 اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا