زنگ تفریح معماری

دانلود پاورپوینت معرفی معماری میل و مناره ها در معماری اسلامی

عربستان پیش از اسلام به اماکن بلندی اطلاق می شد که از فرار آن علایمی توسط دود یا آتش ارسال می شده است.
کلمه ی مناره را غالبأ معادل با چراغ خانه به کار مناره ها نام برده شده است.
علاوه بر این،بر جهای استوانه ای متصل به قلاع اسلامی واقع در طول بخشهایی از ساحل آفریقای شمالی (مثلأ تونس) ، نه تنها به عنوان چراغ خانه و محل دیده بانی مورد مصرف داشته اند بلکه عملاٌ نیز نامیده می شدند.
واژه ی مناره با پیوندی این چنینی که با کلمه ی نوردارد،به عنوان پایه ی تفسیر نمادین ازمناره به عنوان تجلی گاه انوارالهی یا صورتی ازاشراق روحانی به کاربرده شده است.
ازواژه مناره به طورعام تربرای علامتهای پست نگهبانی، نشانه ی مرزی وبرجهای دیده بانی که حتی همراه با آتش ونورهم نبوده ، استفاده شده است.

واژه ی مناره دومفهوم متمایز«نوریا آتش» و«نشان» را به هم پیوند می دهند که هیچ یک ازاین مفاهیم درآیین عبادی اسلامی جایی ندارند.
روشنایی آتش برفرازمناره حادثه ای فوق العاده نادردردوره های اولیه درمساجد بود(ازاین اتفاق درمورد مناره العروس درمسجد دمشق ذکری به میان آمده است)،وبسیاردشواراست که آن را با هرگونه عملکرد نظام یافته مسجد آشتی داد.
دربسترمعماری مذهبی بین مناره ونوریا آتش هیچ نوع ارتباطی مناسبت ندارد ولذا ضرورت دارد که به ارتباط آن دربسترمعماری غیرمذهبی برگردیم.
– سومین روش برای مشخص کردن کار کرد مناره در سده های اولیه اسلام روش ریخت شناسی است.

مناره قیروانچ :

نمونه های اولیه مناره های مربع شکل درتونس که درشام پایه گذاری شده اند، نمونه های برجا مانده شامل سه مناره درحلب ویک مناره درمسجدالخضردربصری به تاریخ528 /1134خیلی جدیدترند.
فانوس دریای اسکندریه ساختاری سه پله ای داشت که هریک ازپله های بالایی کوچکترازپله ی پایینی بود.شکل سه طبقه ای یا سه پله ای دربرجهای پیش ازاسلام درشام شناخته شده نیست.

مناره الموحدین:

این سه مناره دارای تاریخ قرن دوازدهم هستند وبدون تردید مشخص کننده ی بالاترین مرحله ی پیشرفت ازنوع درغرب جهان اسلامی هستند.این بناها با پیروی ازجریان قوی محافظه کاری درمعماری مغربی،پوسته خارجی برجهای پیش ازاسلام شام را بقا می بخشند.مناره های مساجد حلب ومعره النعمان خاطره ای دورازاین پوسته را درخود نگه داشته اند.گرایشهای سنتی معماری مغربی زمینه را برای استادکاران مسلمان اسپانیایی برای جاودانه کردن نمونه های معماری شامی فراهم ساخت.

مناره های آفریقای غربی:

یکی ازمحصولات غیرمنتظره ودورسنت شامی،مناره های صحراوی وغرب آفریقا هستند.
نوع مناره های صحرا معمولاٌبسیاربلند هستند.
بدنه ی آن شیب مشخصی دارد.

مناره های عراق

این طیف وسیعتر،بی درنگ درمناره هایی آشکاراست که بعد ازدوران بنی امیه درشرق جهان اسلامی باقی مانده اند.
ازهمه قدیمی تراحتمالاّ مناره ی «مجضه»است.
این مناره که هم ازنظرشکل وهم کارکرد،به طورقطع ازقاعده های تثبیت شده قرن پیش جدا می شود.

مناره های ایران

ریشه ها
این مناره های مارپیچ هرچند که درحد خود جالبند ولی درتاریخ مناره،قلمروناشناخته ای به شمارمی آیند.
ایران درشرق جهان اسلامی درسده های میانه کانون توجه بود.
درایران مناره به شکل کاملاّ متفاوتی توسعه یافت که به صورت مجلل،کشیده واستوانه ای بود.
تنها نکته ی اساسی که باید دراثبات آن کوشید این است که مناره ی بلند استوانه ای به هیچ عنوان مدیون سنت شامات وغرب اسلامی نیست.

مناره های سلجوقی

به هرحال قرن یازدهم میلادی/پنجم هجری شاهد ظهورگونه های بسیاری ازمناره های استوانه ای ایرانی بوده است.
برخی اززیباترین نمونه های آن درسمنان ودامغان درمرزغربی خراسان قراردارند.

مناره های ایلخانی

مناره ی ایرانی دردوره ی بعد هرگزاهمیتی را که دردوره ی سلجوقی به دست آورده بود،کسب نکرد.
درآرامگاه الجایتودرسلطانیه،به دلایلی که هنوزمعلوم نیست،هشت مناره درسطح آن،گنبد را احاطه می کنند.

مناره های دوره ایلخانی
مناره های مسجد جامع اشترجان
سلطان بخت آغا اصفهان
مسجد جامع مظفری کرمان
مناره های قوشخانه
دارالضیافه اصفهان

مناره های دوره تیموری

مناره های مسجد گوهرشاد
مسجد 72 تن شهید(شاه سابق) درمشهد
مناره های فاقد تزئینات مانند مناره های مسجد آقا قلعه یزد
شیخ شهاب الدین اهری

مناره های هندوپاکستان

مناره های سلجوقی ایران بزرگترین شاهکارهای این سنت اند.
درواقع بلندترین مناره های جهان اسلام-وازنظربسیاری برترین یادمانهای این نوع-به طرانکارناپذیری مشتق ازفرهنگ شرقی ایرانی- که مناره های خراسان،غزنین ومهمترازهمه مناره جام را پدید آورد-هستند.

مناره های عثمانی

تا این جا که تاکید بحث برتنوع اشکال وتزئیناتی بود که مناره های آناتولی را دردوره ی پیش ازعثمانی ویژگی می بخشیدند.
این مناره اشاره کمی به نقش منحصربه فردی درمعماری عثمانی ایفاکردند.
شکل این مناره ها درهمه جا یکسان است وبا دقت زیادی شکل مدادنوک تیزدارد.

این فایل دارای 101 اسلاید به صورت پاورپوینت می باشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا