زنگ تفریح معماری

دانلود پاورپوینت معماری ایران بعد از اسلام

مقدمه:

هنر معماری در کشور.های که صاحب تاریخ و فرهنگ باستانی هستند از مهم ترین پایه های تمدن دیرینه است.
حال اگر از زاویه اسلام به معماری ایران بنگریم جالب خواهد بود.
هنر و معماری در جهان اسلام دارای 4 شیوه بنیادی است که به شیوه های مصری شامی و غربی و ایرانی تقسیم میشود.
شیوه های فرعی دیگری هم وجود دارد که از انها صرف نظر میکنیم و در این میان شیوه ایرانی از همه ارزشمند تر و گسترده تر بوده و در بر گیرنده ایران.عراق.افغانستان.پاکستان.ازبکستان.تاجیکستان.شیخ نشینان پیرامون خلیج فارس هم چون عمان .هند واندونزی است.

اصول معماری ایرانی:هنرومعماری ایران از دیرباز دارای چند اصل بوده که بخوبی در نمونه های این هنر نمایان شده است.این اصول چنین است:مردم واری,پرهیز از بیهودگی, نیارش,خودبسندگی و درونگرایی.

مردم واری:مردم واری به معنای رعایت تناسب میان اندام های ساختمانی با اندام انسان وتوجه به نیازهای او در کار ساختمان سازی است.معماری همیشه وهمه جا هنری وابسته به زندگی بوده و درایران بیش از هرجای دیگر.
پرهیز از بیهودگی:در معماری ایران تلاش می شده کار بیهوده در ساختمان سازی نکنند و از اسراف پرهیز می کردند.این اصل هم پیش از اسلام هم بعداز اسلام مراعات می شده است.

نیارش:واژه نیارش در معماری گذشته ایران بسیار بکار می رفته است.نیارش به دانش ایستایی,فن ساختمان وساختمایه(مصالح)شناسی گفته می شده است.معماران گذشته به نیارش ساختمان بسیار توجه می کردند آنرا از زیبایی جدا نمی دانستند.

خودبسندگی:معماران ایرانی تلاش می کردند ساختمایه مورد نیاز خود را از نزدیک ترین جاها بدست آورند و چنان ساختمان می کردند که نیازمند به ساختمایه جاهای دیگر نباشدو خودبسنده باشند.بدین گونه کار ساخت با شتاب بیشتری انجام داده می شده و ساختمان با طبیعت پیرامون خود سازوارتر در می آمده است و هنگام نوسازی آن نیز همیشه ساختمایه آن در دسترس بوده است.

درونگرایی:اصولا در ساماندهی اندام های گوناگون ساختمان و بویژه خانه های سنتی,باورهای مردم,بسیار کارساز بوده است.یکی از باورهای مردم ایران ارزش نهادن به زندگی شخصی وحرمت آن و نیز عزت نفس ایرانیان بوده که این امر بگونه ای معماری ایران را درونگرا ساخته است.معماری ایرانی با ساماندهی اندامهای ساختمان در گرداگرد یک یا چند میانسرا,ساختمان را از جهان بیرون جدا می کردند و تنها یک هشتی این دو را به هم پیوند می داد.

شیوه ی خراسانی در خراسان در صده ی نخست هجری پدید امد و تا صده چهارم ادامه یافت.این سرزمین زادگاه نخستین نمونه های معماری اسلامی است و از ان جا به شهر های چون دامغان و یزد و… رسیده است.

سبک خراسانی

 

یکی از نمونه ساختمان های که در شیوه ی خراسانی پدید امد و در معماری ایران جایگاه ارجمندی پیدا کرد مسجد است.
از ویژگی این شیوه:سادگی بسیار در طراحی – پرهیز از بیهودگی_مردم واری _بهره گیری از مصالح بومی است.
نمونه ها’مسجد جامع فهرج-تاریکخانه دامغان-مسجد جامع اصفهان-مسجد جامع اردستان-مسجد جامع نایین و مسجد جامع تبریز از مثال های بارز این شیوه معماری هستند.

این سبک در زمان ظهور حکومت های کوچک در داخل ایران شکوفا شد . شهر ری محل ظهور این سبک و آبادترین شهر موجود در میان کشور های اسلامی بود و به عنوان ( عروس شهرهای اسلامی ) خوانده می شد . در این دوره بناها با کاربری های گوناگون ساخنه شد , مانند : مقابر , کاروانسراها , رباط ها , مساجد , میل و منارها و …

سبک رازی

با ورود مغولان (ایلخانی) این شیوه معماری آغاز گردید و تا زمان صفویه ادامه داشته است. چون اولین بناها درتبریز احداث گردید به سبک آذری معروف است. دوره‌ی حکومت غازان خان را آغاز سبک آذری می‌دانند.

سبک آذری

سبک اصفهانی:به شیوه ی معماری دوره‌ی صفویه، سبک اصفهانی اطلاق می شود. چون اولین بنادر شهرهای اصفهان ساخته شده و به سبک اصفهانی معروف است. دوره‌ی حکومت شاه عباس را عصر طلایی سبک اصفهانی می‌دانند.

سبک اصفهانی

این فایل دارای58اسلاید به صورت پاورپوینت می باشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا