معماری اسلامی

دانلود پاورپوینت مقایسه کنیسه و مسجد

مقدمه:

جایگاه نیایش در تاریخ زندگی انسان‌ ها

از قدیم تا به امروز، رسم بر این بوده که مکان‌هایی برای نیایش در نظر گرفته می‌شد که این مکان‌ها، ابتدا غارها بودند و بعدها کم‏کم به معابد، کنیسه و کلیسا و مساجد تبدیل شدند.
انسان‌هایی که در دوران اولیه‏ی تاریخ زندگی می‌کردند نیز به چیزهایی اعتقاد داشتند. البته خدایی که آن‏ها می‌پرستیدند، خدایی نبود که ما می‌شناسیم، بلکه خدایانی بودند که امروز بیشتر به آن‏ها نام بُت می‌دهند.
انسان‌ها از ابتدا مکانی را برای نیایش در معماری‌های خود در نظر می‌گرفتند و نیایش، در زندگی انسان‌ها جاری بود.
باید گفت، تمامی بناها (معابد، کلیساها، کنیسه‌ها و مساجد) در هر دوره‌ای با توجه به شرایط اجتماعی، فرهنگی و سیاسی آن دوره ساخته می‌شدند، اما چیزی که در تمام آن‏ها مشترک است، این موضوع است که آن‏ها به سفارش کسانی ساخته می‌شد که می‌خواستند خدا را نیایش کنند و معماران، این بناها را با عظمت و شکوه هرچه تمام‏ تر در دوران‏های مختلف با سبک‌های مختلف ساخته اند. ‎

_ رابطه نیایش و هنر معماری

معماری‌های باعظمتی که به قصد نیایش و عبادت انجام شده‌اند، نشان‏دهنده‏ی این موضوع هستند که نیایش، باعث شده بناهایی با این عظمت ساخته شوندکنیسه‌ها، کلیساها و معابد و مساجد، هر اندازه با عظمت وبزرگتر بنا شوند خدا را بیشتر ستایش میکنند. حتی در بعضی از کاخ‌ها که در آن‏ها مکانی به عنوان عبادتگاه ساخته می‏شده است. البته این رسم تنها در اسلام و ساختن نمازخانه نیست، بلکه برای مثال در کاخ پطر کبیر هم مکانی به عنوان عبادتگاه در نظر گرفته شده است. ساختن مکانی که شایسته‏ی عبادت باشد، منجر به ساختن چنین بناهای باعظمتی شده و نیایش باعث می‌شود انسان به فکر ساختن چنین بناهایی بیفتد. البته درست است که احتمال تظاهر هم در ساختن بناهای باعظمت وجود دارد اما در حقیقت، نیت اولیه و اصلی آن، ساختن بناهایی برای ستایش و نیایش است.

_ تاریخچه ی یهود

یهودیان بنی ‏اسرائیل یا کلیمیان در لفظ ایرانی، پیروان دین یهود و شریعت ابلاغ شده (تورات) از سویخداوند به حضرت موسی (در حدود 3300 سال پیش) هستندپس از درگذشت حضرت موسی، جانشین وی، یهوشوع، بنی ‏اسرائیل را به سرزمین مقدس وارد کرد و تا زمان ویرانی دومین معبد بیت‏ المقدس در اورشلیم (حدود سال 70 میلادی)، 55 تن از انبیای بنی ‏اسرائیل به هدایت و ارشاد پیروان این دین پرداختند. جمعیت کنونی یهودیان جهان حدود 13 میلیون نفر است که اکثریت آنها به ترتیب در امریکا، اسرائیل، روسیه و کشورهای اروپایی سکونت دارند .

_ تاریخچه یهود در ایران

پیشینه ی حضور یهودیان در ایران به ۲۷۰۰ سال پیش بازمی‏گردد. آنها پس از ویرانی معبدشان توسط بخت النصر فرمانروای قوم آشور، به مناطقی در جنوب عراق فعلی و ایران که زیر سلطه آشوریان درآمده بود کوچ کردند. گفته می شود حضور تاریخی یهودیان به‌عنوان اولین ساکنان منطقهٔ گیلیارد یا گیلعاد در نزدیکی دماوند نیز به دوران آشور و تبعید اجباری باز می گردد.

_ انواع نیایشگاه یهودی

_ تعریف کنیسا

کنیسا خانه ای برای نیایش گروهی است . جایگاهی برای بریدن از خود و گفتگو با خداوند جایی که افزون بر کالبد بیرونی ، انسان نیایش را در قلب خویش انجام می دهد .
یکی از اصول ساماندهی کنیساهای ایران اصل درونگرایی است . از این بابت کنیساها همانند مساجد هستند . دو اصل دیگر ساماندهی کنیسا یکی مرکز گرایی و دیگری محور گرایی است . این دو اصل همواره رویارو با یکدیگرند ، مرکز گرایی بدین معنی است که نقطه مرکزی و میانی فضا کانون توجه است و همه اجزا و عناصر رو به آن آرایش می یابند . ولی اصل محورگرایی فضا بدین گونه نمودمی یابد که این فضاها در ایران در راستای شرقی ، غربی و رو به مغرب جای می گیرند . با معلوم شدن یک نقطه در بخش غربی که محل قرارگیری الواح تورات است . راستایی که انسان باید هنگام نیایش به آن رو کند روشن می شود .
بخشهای ویژه فضای درون کنیسا عبارتند از : ورودی ، جایگاههای پیشنماز و الواح تورات ، جای نشستن بانوان ، جای نشستن آقایان در این میان، جایگاههای پیشنماز و تورات به عنوان نشانه های نیایشگاه یهودی به شمار می آیند . در فضاهای درونی معمولاً بیشترین آرایه ها در جایگاه تورات و سپس در جایگاه پیشنماز و اجزای آن کار می شود .

_ علت وجود پنجره در معماری کنیسه ها

پنجره در معماری کنیسه ها دارای وجوه خاصی است.در عین حال که نورگیری بنا توسط آن صورت می گیرد، زیبایی خاصی القا می کند و همین طور قدرت انتقال حس عرفانی را نیز در محیط فراهم می سازد.

_ نحوه نمازهای یهودیان

نمازها شامل آیاتی از کتاب مقدس یهود همراه با مناجات ها و بیان درخواست ها می باشند. نماز رو به بیت المقدس خوانده می شود.

_ نحوه نورگیری کنیسا

_ جایگاه تورات در کنیسا

_ قبله یهودیان

_ معرفی چند نمونه از کنیسه های اصفهان

قدیمی ترین کنیسه ای که دراصفهان وجود دارد کنیسه ی عمو شعیا در محله جوباره است که از لحاظ هنری هیچگونه تزئیناتی ندارد و فاقد جنبه های معماری جالب توجه است. کنیسه ها دارای کاربندی تصویر سازی وفاقد سکوهایی هستند که مراسم مذهبی روی آن ها انجام می شده است. از نقطه نظر نوع شناسی ساختمان های کنیسه ها غربی_شرقی بوده و بیش تر آن ها مربوط به دوران قاجار هستند.

_ کنیسه ملایعقوب

موقعییت فعلی بنا:در کنار مقبره کمال الدین اسماعیل شاعر اصفهانی (خ کمال،محله ی جویباره)
تاریخچه:قدمتی حدود 100 سال دارد.
نوع بهره برداری:کاربری مذهبی ومحل اجرای مراسم آئینی
مشخصات بنا:از آن بنا هایی است که به علت از بین رفتن بافت مجاور تا حدودی به طور شاخص خود نمایی می کند قبر متسوب به کمال الدین اسماعیل شاعر شهیر قصیده سرای اصفهانی متوفی به 635ه.ق در مجاورت این کنیسه قرار داردو به تازگی یک ساختمان آرامگاه بر روی آن ساخته شده.در زیر زمین موجود در آن مقبره تعدادی از بزرگان جامعه یهودی اصفهان از جمله ملایعقوب بانی آن. پس از عبور از درب ورودی وارد یک دالان می شویم در انتهای آن با یک تغییر جهت 90 درجه به یک هشتی کوچک می رسیم توسط یکی از اضلاع هشتی وارد عبادتگاه می شویم و از دیگری وارد یک حیاط کوچک.

_ نمادهای آیین یهود

_ شاخصه های نشان دهنه یک معماری معنوی

_ اندام های مسجد

اندامهای کالبدی مسجد عبارتند از: (گنبدخانه ، مقصوره ، پیشان یا ایوان و ایوانچه ، ورکد یا غرفه ، شبستان چهلستون یا ستاوند سرپوشیده و کشیده یک اشکوبه یا دو اشکوبه و کمرپوش ، مهتابی ، سرداب یا شبستان زیرزمینی ، مناره و گلدسته ) گرداگرد یک میانسرا و درگاه با سر در پیشگاه سرانجام به گونه ای شایسته و نغز به هم پیوستند و کالبد مسجد را پدید آوردند .
مساجد کهن معمولاً دارای یک درایگاه اصلی روبروی شبستان اصلی و مقصوره بوده اند . افزون بر آن درهای دیگری در چندین جای آن بوده است تا مردم آزادانه بدان رفت و آمد داشته باشند .
برخی مساجد چهار تا شش در داشته اند . مانند جامع اصفهان یا جامع نایین این درها هرگز در دیوار سوی محراب و قبله ساخته نمی شده اند . پس از آن که مسجدها با الگوهای دیگری مانند چهار ایوانی ساخته شدند . درها کمتر شد و مردم دیگر نمی توانستند آزادانه به مساجد رفت و آمد کنند .

این فایل دارای 42 اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا