معماری اسلامیمعماری جهان

دانلود پاورپوینت مقایسه گنبد سلطانیه و سانتاماریا دلفیور

_ موقعیت جغرافیایی سلطانیه

شهر سلطانیه در 30 کیلومتری جنوب شرقی شهر زنجان و در 54 کیلومتری ابهر قرار دارد. این محل طبق کتیبه‎هائی که از پادشاهان آشور بدست آمده، در قرن هشتم قبل از میلاد محل سکونت طایفه جنگاور (ساکاراتیها) بوده و در عهد فرمانروایان ماد به اسم «اریباد» خوانده می‏شده است و پارتها آنرا به نام نخستین پادشاه خود «ارساس» نامیدند (برای اثبات مطالب فوق‏الذکر مدارک متقنی در دست نیست). از تاریخ سلطانیه تا حمله مغول اطلاع دقیقی در دست نیست. لیکن لازم به تذکّر است تا پیش از تسلط مغول سلطانیه به نام «نیزآگامبی» و «شرویاز» معروف بوده است

_ چگونگی شکل گیری سلطانیه

یکی از عالی ترین شاهکار های معماری به یادگار مانده مغول گنبد سلطانیه ، آرامگاه اولجایتو سلطان محمد خدابنده می باشد .(تصویر 30) که در سمت شرق زنجان در داخل باروی شهر قدیم سلطانیه قرار گرفته است . شکل آرامگاه هشت گوش است بر روی آن گنبد عظیم که از کاشی های فیروزه ای رنگ پوشیده شده است قرار دارد و از هر یک از گوشه ها مناره ای که با نقوش کاشی آبی رنگ می درخشد . سقف اطاق های بالا با گچبری ها و آجرهای رنگارنگ تزیین یافته ودر حاشیه طاق ها آیات قرآنی و اسماء الله با خط جلی نوشته شده است .
زاویه های بین طاق ها به واسطه مقرنس های کم عمق به تدریج به طرز نا محسوسی جذب داخله مدور گنبد عظیم شده اند .
_ گنبد سلطانیه ، عظیم ترین و بلند ترین گنبد اسلامی جهان است .
بنای تاریخی گنبد سلطانیه در نزدیکی زنجان واقع شده ، دشتی که گنبد در آن قرار دارد حدود 2000 متر از سطح دریا ارتفاع دارد . ساخت بنای عظیم سلطانیه در بین سالهای 675 الی 685  هجری قمری صورت می پذیرد و به عبارت دیگر کار ساختمان آن به مدت 10 سال به طول انجامید . قصد از بنای چنین گنبد با شکوهی آن بود تا مرقد مطهر حضرت علی (ع) را به آنجا منتقل سازند ، علت این کار شیعه شدن سلطان محمد خدا بنده و گرایش او به حضرت علی بود ، شاید به اعتباری گنبد سلطانیه را بتوان اولین اثر هنری شیعه در کشور ایران دانست . بعد از اتمام بنا به علت مخالفت علماء دین با این عمل ، سلطان محمد از انجام این کار منصرف شد .
_ اولین بناهای ایرانی در لیست میراث جهانی
_ عظیم ترین بناهای تاریخی جهان
_ علت پایداری گنبد سلطانیه
_ اساس طرح گنبد سلطانیه
_ تحلیل پلان گنبد سلطانیه
_ نمای شرقی
_ نمای غربی
_ وی‍‍ژگی گنبد سلطانیه
_ نقش مناره ها در گنبد سلطانیه
_ نحوه ارتباط طبقات در گنبد سلطانیه
_ هنرهای کاربردی در گنبد سلطانیه
_ مصالح ساختمانی بنایی گنبد سلطانیه
_ معرفی تربت خانه سلطانیه

_ معرفی گنبد سانتاماریا دلفیوره

کلیسای جامع فلورانس بر روی محوطه کلیسای جامع قدیمی‌تری وقف «سنت رِپاراتا» بنا گردید. ساخت این بنای جدید به معمار «کاخ وکیو» یعنی «آرنولفو دیکامبیو» سپرده شد.
اولین سنگ بنای کلیسای جامع فلورانس ایتالیا در سال ۱۲۹۶ گذاشته شد اما ساخت آن ۱۴۰ سال بعد به اتمام رسید. طی تاریخ پر فراز و نشیبی که کلیسای جامع فلورانس تجربه کرده است، ساختمانش محلی برای کنسول فلورانس (۱۴۳۹) و همچنین شاهد قتل «جولیانو دی پیرو دِ مدیچی» بوده است.
کلیسای «سانتا ماریا دل فیوره» که توسط «آرنولفو دیکامبیو» (Arnolfo di Cambio) طراحی شد، سومین کلیسای بزرگ جهان، بعد از «سنت پیتر» رم و «سنت پل» لندن بوده و در زمان اتمامش در قرن ۱۵ بزرگ‌ترین کلیسای اروپا محسوب می‌شد. طول این بنا ۱۵۳ متر، عرضش در قسمت صلیبی به ۹۰ متر می‌رسد و ارتفاعش از زمین تا زیر فانوس ۹۰ متر است. این ساختمان که سومین و آخرین کلیسای جامع فلورانس به شمار‌ می‌رود در سال ۱۴۱۲ به سانتا ماریا دل فیوره اهدا شده و گل لیلیوم که اشاره به این قدیسه دارد نماد شهر فلورانس نیز هست. ساختمان کلیسای جامع سانتا ماریا بر روی کلیسای جامع دوم ساخته شده که در گذشته به «سنت رِپاراتا» هدیه شده بود.
_ تزئینات داخلی گنبد سانتاماریا دلفیوره
_ برج ناقوس کلیسا سانتاماریا دلفیوره
_ معرفی ساختمان هشت وجهی تعمیدگاه
_ مقایسه تطبیقی گنبد سانتاماریا دلفیوره و گنبد سلطانیه
_ بررسی مقایسه ای گنبد سلطانیه و سانتاماریا دلفیوره

این فایل دارای 26 اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا