امروز Monday 17 June 2019

دانلود پاورپوینت مرمت کوشک و عمارت اشرف الملوک فخرالدوله در تهران

دانلود پاورپوینت مرمت کوشک و عمارت اشرف الملوک فخرالدوله در تهران

5٫0 rating based on 1,234 ratings
دانلود پاورپوینت کوشک و عمارت اشرف الملوک فخرالدوله در تهران

کوشک تاریخی فخرالدوله در منطقه ی 12 شهر تهران- خیابان بهارستان- پایین تر از خیابان قاین- انتهای کوچه ی استقلال- مدرسه ی راهنمایی دخترانه ی روشنگر- که کوشک در وسط حیاط مدرسه به صورت متروکه رها شده است. به دلیل وقف بنا به محیط آموزشی و بی توجهی به ساختمان بنا اثری از تزیینات حیاط باقی نمانده است.این بنا دارای مالکیت وقفی است و تا کنون اقدامی در خصوص تعیین حریم این بنا صورت نگرفته است و به این سبب این بنا در معرض مخاطرات فراوان قرار دارد.و اقدامات حفاظتی در آن انجام شده است.

با توجه به اهمیت این بنای تاریخی و ارزشمند که متعلق به یکی از ادوار تاریخی کشور می باشد در این تحقیق سعی بر آن بوده که این بنا احیا شود و کاربری جدید (آتلیه هنر های تجسمی ) با توجه به قرارگیری آن در محیط آموزشی به آن داده شود که برای تحقق پیدا کردن این امر از مرمت تکمیلی از نوع همگون  استفاده شده است .

تعریف و تحدید موضوع:

نفوذ سلطه گرانه صنعت و تکنولوژی امروزی در جامعه نه تنها بناهای تاریخی ،بلکه ساختار شهری امروزی را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است.البته قابل ذکر است که حضور صنعت در زندگی امروزی امری کاملا طبیعی والزامی است اما نکته مهم تعریف جایگاه آن در زندگی امروزی و هماهنگی آن با ساختارها و ارزش های معماری  گذشته می باشد که عدم توجه به آن موجبات تخریبی بنا و ساختار شهری گذشته را موجب می شود.

معماری اصیل ایرانی در گذشته دارای ویژگی های خاص بوده که تبعیت از الگوی خاص ، ساماندهی فضایی،مصالح و نحوه قرار گیری و نوع معماری با توجه به اقلیم منطقه جهت هماهنگی با گرما و سرمای فصول گوناگون و هم چنین ایجاد فضاهایی کاملا تعریف شده از نمونه اقداماتی بود که در طراحی فضاهای معماری گذشته لحاظ می شده است.این شیوه طراحی معماری خود نشان از آداب و رسوم و نحوه نگرش مردم به زندگی بوده که بسیار مهم و قابل توجه می باشد.امروزه حفاظت واحیای این آثارنه تنها موجبات حفظ آداب و رسوم وشیوه زندگی مردم گذشته را فراهم نموده بلکه کمک شایانی در طراحی و ایجاد فضای شهری جدید بر پایه ارزشهای معماری اصیل ایرانی می باشد.

این بنا دارای سقف شیب دار می باشد و مصالح آن تیر پوش و اندود گچ و خاک می باشد. در سال 1377 اولین مرحله ی تعمیرات بنا شامل انجام عملیات حفاظتی و مرمتی شیروانی بنا به طور کامل به اتمام رسیده است و مابقی موارد تعمیرات بنا محتاج تامین اعتبار لازم و همکاری وزارت آموزش و پرورش می باشد. بیشترین آسیب ها ناشی از نشست زمین و رطوبت می باشد. این بنا در حال حاضر بصورت مخروبه در آمده است ابتدا تدبیری برای مرمت آن گذاشته شد و تا جایی هم پیش رفت ولی بدلیل کمبود بوجه مالی نیمه کاره گذاشته شد.

فصل اول: شناخت موضوع و معرفی استان تهران

نقشه هوایی موقعیت مکانی.سرچشمه

محوطه موقعیت مکانی کوشک .سرچشمه

تاريخچه بنا کوشک فخرالدولـه:

در تاريخ قاجار به سه نام فخرالدوله اشاره شده است. اولي فخرالدوله دختر ناصرالدين شاه و ديگري فخرالدوله دختر فتح عليشاه در كتاب شرح حال رجال ايران آمده است: دختران او (ناصرالدين شاه) به استثناي فخرالملوك، زن اعتضاد اسلطنه، عصمت الدوله، زن معير الممالك،‌فخرالدوله، زن مجدالدوله و افسر الدوله، زن مويد الدوله، سايرين در حيات و ممات پدر بسيار بد عمل بوده اند. اين شاهزاده خانم سي و سه سال داشت و بهترين اولادشاه بود. صاحب جمال و كمال، خط و ربط، نقاشي و موسيقي، اما بمثل مشهوري انگور خوبي بود نصيب شغال شده بود. عشقي به مهديقلي خان مجدالدوله پيدا كرده بود و بخلاف ميدان پدر هفت هشت سال بود كه زن او شده بود. از او اولادي هم نمانده است.

دومي فخرالدوله دختر عباسي ميرزا نائب السلطنه  ومادر ابوالفتح خان، عبدالحسينخان، شمس السطنه و بهرام ميرزا معزالدوله سومين فخرالدوله كه مورد بحث ما مي باشد، اشرف فخر جهان خانم فخرالدوله، دخترششم فتحعلي شاه از زن چهلم اوست.

مالکیت

بنا دارای مالکیت وقفی است. این بنا در حال حاضر در میان مجتمع آموزشی فرهنگی روشنگرویژه خواهران می باشد و به صورت متروکه و گاه بعنوان انبار مورد استفاده قرار می گیرد.

شکل کالبدی 

پلان ساختمان بصورت برون گرا و تقريباً در محور شمال جنوب متقارن است البته در پلان تغييراتي ديده مي شود كه احتمال دارد در بازسازي هاي بعدي، اين اتاق ها از حالت تقارن خارج شده باشند. پله ورودي به طبقه همكف از سمت جنوب برروي محور وسط ساختمان قرار دارد و به يك راهرو متصل است. ارتباط كليه اتاق ها در اين طبقه از طريق اين راه رو صورت مي گيرد كه ره دو مورد يعني پله و راهروي مركز ساختمان ايده فرنگي است ورودي طبقه زير زميني از قسمت شمالي بنا زير بنا مركزي مي باشد. البته به علت روسازي كف حياط ارتفاع كف بالا آمده است. كليه قسمت هاي مختلف نماي ساختمان و شكل كلي آن به تبعيت از معماري غربي است با ساختمان به صورت شيرواني ساه مي باشد.

سبك ساختمان

اين بنا هم از جمله بناهاي ساخته شده معروف به معماري كارت پستالي است. اگر چه اين ساختمان توسط كاركران و معماران ايراني ساخته شده و مصالح آن آجر و تير و تخته محلي است. ولي در ظاهر اين بنا هيچ گونه آثاري از معماري ايران ديده نمي شود. ستون ها، نرده ها، بازشوها، پله ها، تزئينات و به طور كلي ظاهر ساختمان شبيه ساختمان هاي سبك نئوكلاسيك ر غرب است كه سبك غالب در اين دوره در اروپا بوده است. اين بنا از لحاظ نما و تزئينات شباهت زيادي به كاخ مليجك در مجموعه مجلس شوراي ملي در نزديكي اين بنا واقع است.

معرفی کامل بنا:

پلان و نمای کوشک و عمارت اشرف الملوک فخرالدوله در تهران

پلان و نمای کوشک و عمارت اشرف الملوک فخرالدوله در تهران

پلان طبقه همکف عمارت فخرالدوله –  پلان طبقه اول عمارت فخرالدوله – پلان نیم طبقه اول عمارت – ان زیرزمین عمارت فخرالدوله – نمای کوشک فخرالدوله –

شناخت سازه کوشک- معرفی مصالح سقف-معرفی مصالح دیوارها – بررسی هندسه ساختمان-تحلیل نیروها تزئينات داخلي بنا- تیپولوژی بازشوها –

گونه شناسی سبكهاي رايج معماري در دوره قاجاريه در تهران

فصل دوم: 

آسیب شناسی 

آسیب شناسی کوشک و عمارت اشرف الملوک فخرالدوله در تهران

آسیب شناسی کوشک و عمارت اشرف الملوک فخرالدوله در تهران

در این بخش سعی شده است مقدمه ای در مورد نحوه آسیب شناسی در بناهای تاریخی ذکر شود و سپس آسیب های موجود در بنای کوشک فخرالدوله تفکیک شده و سپس بعد از شناسایی عوامل مخل و عدم تعادل طرح درمان مناسب پیشنهاد گردد.

به طور کلی تغییرات درجه حرارت و رطوبت, عوامل جوی ,حرکتهای زمین و تمام عواملی که در جهت زیان رساندن به ساختمان دست به دست یکدیگر میدهند ,عوامل مخل نامیده میشوند.

روند آسیب شناسی در بناها بدین صورت بوده است که ابتدا با مشاهده و بررسی میدانی دقیق , عارضه ها مشخص شده و سپس با انجام مطالعات مختلف به شناسایی عدم تعادل پرداخته و در پایان با تجزیه و تحلیل همه جانبه به شناخت عامل یا عوامل مخل می پردازیم.

عوامل مخل و درمان ها

تشخیص عارضه           تشخیص عدم تعادل           شناسایی عوامل مخل            ارائه درمان مناسب

طبقه بندی عوامل مخل در بنا

آسیب شناسی قسمت های مختلف کوشک فخرالدوله

 فصل سوم: مبانی نظری

بررسی فلسفی مرمت

مرمت عبارت است از لحظه روشمندی که اثر هنری در ان لحظه , در وجود فیزیکی خود و در طبیعت زیبایی شناختی و تاریخی اش , از نظر انتقال ان به اینده مورد تشخیص قرار میگیرد (برندی , تئوری مرمت) .

مرمت سعی می کند که ارزش های یک اثر هنری را برگرداند یا تداوم دهد ارزش های موجود در بنا شامل ارزش های تاریخی , محیطی و کالبدی است که در زیر به ان اشاره می شود.

فصل چهارم: 

حفاظت_مرمت_احیا

طرح حفاظت

حفاظت و احیای کوشک و عمارت اشرف الملوک فخرالدوله در تهران

حفاظت و احیای کوشک و عمارت اشرف الملوک فخرالدوله در تهران

در این بخش سعی می شود ابتدا طرح استحکام بخشی موقت قسمت های در حال تخریب تا مرحله مرمت تکمیل شود. قابل ذکر است اقدامات حفاظتی باید نقش نگهدارنده داشته باشند تا امکان برداشتن انها در هنگام مرمت میسر باشد.در کوشک و عمارت فخرالدوله از قبل اقدامات حفاظتی صورت گرفته است. در حال حاضر احتیاجی به اقدامات حفاظتی نیست. یکی از اقدامات حفاظتی استفاده از شمع برای جلوگیری از ریزش است که نگهدارنده قسمت های مختلفی از بنا است.

طرح مرمت

تعیین ضوابط کلی مرمت کوشک و عمارت فخرالدوله :

میزان دخالت در کالبد : در بحث دخالت در کالبد کوشک و عمارت فخرالدوله رعایت سه اصل ضروری می باشد:

  • بازگرداندن بنا به حالت شناخته شده اولیه

  • مصالح بکار رفته جهت مرمت باید از لحاظ فرم ,رنگ و جنسیت با مصالح بنا سازگاری و هماهنگی داشته باشد در این راستا مصالح بکار گرفته جهت مرمت این بنا شامل موارد زیر می باشد :

اجر, سنگ ,چوب,ملات ساروج

.1یکی از اصول مهم در امر مرمت بناهای تاریخی توجه به امر برگشت پذیری می باشد , لذا در امر مرمت باید به این نکته توجه داشت که تمامی اقدامات باید به طریقی انجام شود تا هر زمان امکان برداشتن این الحاقات بدون اسیب رساندن به کالبد بنا وجود داشته باشد (اصل برگشت پذیری) .

این فایل دارای 85 اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:

8000 تومان – خرید
mohammadi morteza وبسایت شخصی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code