مرمت

دانلود پاورپوینت مرمت کوشک و عمارت اشرف الملوک فخرالدوله در تهران

کوشک تاریخی فخرالدوله در منطقه ی 12 شهر تهران- خیابان بهارستان- پایین تر از خیابان قاین- انتهای کوچه ی استقلال- مدرسه ی راهنمایی دخترانه ی روشنگر- که کوشک در وسط حیاط مدرسه به صورت متروکه رها شده است. به دلیل وقف بنا به محیط آموزشی و بی توجهی به ساختمان بنا اثری از تزیینات حیاط باقی نمانده است.این بنا دارای مالکیت وقفی است و تا کنون اقدامی در خصوص تعیین حریم این بنا صورت نگرفته است و به این سبب این بنا در معرض مخاطرات فراوان قرار دارد.و اقدامات حفاظتی در آن انجام شده است.

با توجه به اهمیت این بنای تاریخی و ارزشمند که متعلق به یکی از ادوار تاریخی کشور می باشد در این تحقیق سعی بر آن بوده که این بنا احیا شود و کاربری جدید (آتلیه هنر های تجسمی ) با توجه به قرارگیری آن در محیط آموزشی به آن داده شود که برای تحقق پیدا کردن این امر از مرمت تکمیلی از نوع همگون  استفاده شده است .

تعریف و تحدید موضوع:

نفوذ سلطه گرانه صنعت و تکنولوژی امروزی در جامعه نه تنها بناهای تاریخی ،بلکه ساختار شهری امروزی را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است.البته قابل ذکر است که حضور صنعت در زندگی امروزی امری کاملا طبیعی والزامی است اما نکته مهم تعریف جایگاه آن در زندگی امروزی و هماهنگی آن با ساختارها و ارزش های معماری  گذشته می باشد که عدم توجه به آن موجبات تخریبی بنا و ساختار شهری گذشته را موجب می شود.

معماری اصیل ایرانی در گذشته دارای ویژگی های خاص بوده که تبعیت از الگوی خاص ، ساماندهی فضایی،مصالح و نحوه قرار گیری و نوع معماری با توجه به اقلیم منطقه جهت هماهنگی با گرما و سرمای فصول گوناگون و هم چنین ایجاد فضاهایی کاملا تعریف شده از نمونه اقداماتی بود که در طراحی فضاهای معماری گذشته لحاظ می شده است.این شیوه طراحی معماری خود نشان از آداب و رسوم و نحوه نگرش مردم به زندگی بوده که بسیار مهم و قابل توجه می باشد.امروزه حفاظت واحیای این آثارنه تنها موجبات حفظ آداب و رسوم وشیوه زندگی مردم گذشته را فراهم نموده بلکه کمک شایانی در طراحی و ایجاد فضای شهری جدید بر پایه ارزشهای معماری اصیل ایرانی می باشد.

این بنا دارای سقف شیب دار می باشد و مصالح آن تیر پوش و اندود گچ و خاک می باشد. در سال 1377 اولین مرحله ی تعمیرات بنا شامل انجام عملیات حفاظتی و مرمتی شیروانی بنا به طور کامل به اتمام رسیده است و مابقی موارد تعمیرات بنا محتاج تامین اعتبار لازم و همکاری وزارت آموزش و پرورش می باشد. بیشترین آسیب ها ناشی از نشست زمین و رطوبت می باشد. این بنا در حال حاضر بصورت مخروبه در آمده است ابتدا تدبیری برای مرمت آن گذاشته شد و تا جایی هم پیش رفت ولی بدلیل کمبود بوجه مالی نیمه کاره گذاشته شد.

فصل اول: شناخت موضوع و معرفی استان تهران

نقشه هوایی موقعیت مکانی.سرچشمه

محوطه موقعیت مکانی کوشک .سرچشمه

تاریخچه بنا کوشک فخرالدولـه:

در تاریخ قاجار به سه نام فخرالدوله اشاره شده است. اولی فخرالدوله دختر ناصرالدین شاه و دیگری فخرالدوله دختر فتح علیشاه در کتاب شرح حال رجال ایران آمده است: دختران او (ناصرالدین شاه) به استثنای فخرالملوک، زن اعتضاد اسلطنه، عصمت الدوله، زن معیر الممالک،‌فخرالدوله، زن مجدالدوله و افسر الدوله، زن موید الدوله، سایرین در حیات و ممات پدر بسیار بد عمل بوده اند. این شاهزاده خانم سی و سه سال داشت و بهترین اولادشاه بود. صاحب جمال و کمال، خط و ربط، نقاشی و موسیقی، اما بمثل مشهوری انگور خوبی بود نصیب شغال شده بود. عشقی به مهدیقلی خان مجدالدوله پیدا کرده بود و بخلاف میدان پدر هفت هشت سال بود که زن او شده بود. از او اولادی هم نمانده است.

دومی فخرالدوله دختر عباسی میرزا نائب السلطنه  ومادر ابوالفتح خان، عبدالحسینخان، شمس السطنه و بهرام میرزا معزالدوله سومین فخرالدوله که مورد بحث ما می باشد، اشرف فخر جهان خانم فخرالدوله، دخترششم فتحعلی شاه از زن چهلم اوست.

مالکیت

بنا دارای مالکیت وقفی است. این بنا در حال حاضر در میان مجتمع آموزشی فرهنگی روشنگرویژه خواهران می باشد و به صورت متروکه و گاه بعنوان انبار مورد استفاده قرار می گیرد.

شکل کالبدی 

پلان ساختمان بصورت برون گرا و تقریباً در محور شمال جنوب متقارن است البته در پلان تغییراتی دیده می شود که احتمال دارد در بازسازی های بعدی، این اتاق ها از حالت تقارن خارج شده باشند. پله ورودی به طبقه همکف از سمت جنوب برروی محور وسط ساختمان قرار دارد و به یک راهرو متصل است. ارتباط کلیه اتاق ها در این طبقه از طریق این راه رو صورت می گیرد که ره دو مورد یعنی پله و راهروی مرکز ساختمان ایده فرنگی است ورودی طبقه زیر زمینی از قسمت شمالی بنا زیر بنا مرکزی می باشد. البته به علت روسازی کف حیاط ارتفاع کف بالا آمده است. کلیه قسمت های مختلف نمای ساختمان و شکل کلی آن به تبعیت از معماری غربی است با ساختمان به صورت شیروانی ساه می باشد.

سبک ساختمان

این بنا هم از جمله بناهای ساخته شده معروف به معماری کارت پستالی است. اگر چه این ساختمان توسط کارکران و معماران ایرانی ساخته شده و مصالح آن آجر و تیر و تخته محلی است. ولی در ظاهر این بنا هیچ گونه آثاری از معماری ایران دیده نمی شود. ستون ها، نرده ها، بازشوها، پله ها، تزئینات و به طور کلی ظاهر ساختمان شبیه ساختمان های سبک نئوکلاسیک ر غرب است که سبک غالب در این دوره در اروپا بوده است. این بنا از لحاظ نما و تزئینات شباهت زیادی به کاخ ملیجک در مجموعه مجلس شورای ملی در نزدیکی این بنا واقع است.

معرفی کامل بنا:

پلان و نمای کوشک و عمارت اشرف الملوک فخرالدوله در تهران
پلان و نمای کوشک و عمارت اشرف الملوک فخرالدوله در تهران

پلان طبقه همکف عمارت فخرالدوله –  پلان طبقه اول عمارت فخرالدوله – پلان نیم طبقه اول عمارت – ان زیرزمین عمارت فخرالدوله – نمای کوشک فخرالدوله –

شناخت سازه کوشک- معرفی مصالح سقف-معرفی مصالح دیوارها – بررسی هندسه ساختمان-تحلیل نیروها تزئینات داخلی بنا- تیپولوژی بازشوها –

گونه شناسی سبکهای رایج معماری در دوره قاجاریه در تهران

فصل دوم: 

آسیب شناسی 

آسیب شناسی کوشک و عمارت اشرف الملوک فخرالدوله در تهران
آسیب شناسی کوشک و عمارت اشرف الملوک فخرالدوله در تهران

در این بخش سعی شده است مقدمه ای در مورد نحوه آسیب شناسی در بناهای تاریخی ذکر شود و سپس آسیب های موجود در بنای کوشک فخرالدوله تفکیک شده و سپس بعد از شناسایی عوامل مخل و عدم تعادل طرح درمان مناسب پیشنهاد گردد.

به طور کلی تغییرات درجه حرارت و رطوبت, عوامل جوی ,حرکتهای زمین و تمام عواملی که در جهت زیان رساندن به ساختمان دست به دست یکدیگر میدهند ,عوامل مخل نامیده میشوند.

روند آسیب شناسی در بناها بدین صورت بوده است که ابتدا با مشاهده و بررسی میدانی دقیق , عارضه ها مشخص شده و سپس با انجام مطالعات مختلف به شناسایی عدم تعادل پرداخته و در پایان با تجزیه و تحلیل همه جانبه به شناخت عامل یا عوامل مخل می پردازیم.

عوامل مخل و درمان ها

تشخیص عارضه           تشخیص عدم تعادل           شناسایی عوامل مخل            ارائه درمان مناسب

طبقه بندی عوامل مخل در بنا

آسیب شناسی قسمت های مختلف کوشک فخرالدوله

 فصل سوم: مبانی نظری

بررسی فلسفی مرمت

مرمت عبارت است از لحظه روشمندی که اثر هنری در ان لحظه , در وجود فیزیکی خود و در طبیعت زیبایی شناختی و تاریخی اش , از نظر انتقال ان به اینده مورد تشخیص قرار میگیرد (برندی , تئوری مرمت) .

مرمت سعی می کند که ارزش های یک اثر هنری را برگرداند یا تداوم دهد ارزش های موجود در بنا شامل ارزش های تاریخی , محیطی و کالبدی است که در زیر به ان اشاره می شود.

فصل چهارم: 

حفاظت_مرمت_احیا

طرح حفاظت

حفاظت و احیای کوشک و عمارت اشرف الملوک فخرالدوله در تهران
حفاظت و احیای کوشک و عمارت اشرف الملوک فخرالدوله در تهران

در این بخش سعی می شود ابتدا طرح استحکام بخشی موقت قسمت های در حال تخریب تا مرحله مرمت تکمیل شود. قابل ذکر است اقدامات حفاظتی باید نقش نگهدارنده داشته باشند تا امکان برداشتن انها در هنگام مرمت میسر باشد.در کوشک و عمارت فخرالدوله از قبل اقدامات حفاظتی صورت گرفته است. در حال حاضر احتیاجی به اقدامات حفاظتی نیست. یکی از اقدامات حفاظتی استفاده از شمع برای جلوگیری از ریزش است که نگهدارنده قسمت های مختلفی از بنا است.

طرح مرمت

تعیین ضوابط کلی مرمت کوشک و عمارت فخرالدوله :

میزان دخالت در کالبد : در بحث دخالت در کالبد کوشک و عمارت فخرالدوله رعایت سه اصل ضروری می باشد:

  • بازگرداندن بنا به حالت شناخته شده اولیه

  • مصالح بکار رفته جهت مرمت باید از لحاظ فرم ,رنگ و جنسیت با مصالح بنا سازگاری و هماهنگی داشته باشد در این راستا مصالح بکار گرفته جهت مرمت این بنا شامل موارد زیر می باشد :

اجر, سنگ ,چوب,ملات ساروج

.1یکی از اصول مهم در امر مرمت بناهای تاریخی توجه به امر برگشت پذیری می باشد , لذا در امر مرمت باید به این نکته توجه داشت که تمامی اقدامات باید به طریقی انجام شود تا هر زمان امکان برداشتن این الحاقات بدون اسیب رساندن به کالبد بنا وجود داشته باشد (اصل برگشت پذیری) .

این فایل دارای 85 اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا