مرمت ابنیه

پاورپوینت پروژه کامل مرمت قلعه داوود آباد کرمان

موقعیت مکانی قلعه داوود آباد کرمان

قلعه داوودآباد چنانچه که از نامش پیداست متعلق به روستای داوود آباد می باشد که این روستا در قدیم یک روستای مجزا بوده اما اکنون محله ای از شهر حسین آباد انار می باشد و قلعه مذکور نیز در حومه این شهر واقع شده است. شهر حسین آباد یکی از دو بخش شهر انار می باشد. این شهردرفاصله ۸ کیلومتری جنوب شرقی شهر انار قرار دارد و فاصله آن یا شهر رفسنجان(مرکز شهرستان رفسنجان)۱۰۹ کیلومتر است.این شهر در طول جغرافیایی ۵۵ درجه و ۲۰ دقیقه شرقی و عرض جغرافیایی۳۰ درجه و۵۱ دقیقه شمالی واقع شده است. ارتفاع این شهر از سطح ابهای آزاد ۱۴۰۴ متر می باشد.از نظر تقسیمات کشوری نیز این شهر در بخش انار شهرستان رفسنجان و استان کرمان قرار گرفته است.

تاریخچه و وجه تمسیه اثر

به گفته کارشناسان احتمال می رود این بنا مربوط به دوره صفویه _ قاجاریه باشد و در حدود 220 سال قدمت دارد. با توجه به  قرار گرفتن این اثر در دل روستای داوود آباد در حال حاضر به نام قلعه داوود اباد در بیین مردم مشهور است.

مشخصات بنا:

—شکل کلی قلعه در یک مستطیل به ابعاد 58*53 متر مربع محاط می شود که در هر گوشه آن یک برج 9 متری وجود دارد.جایگاه استقرار فضاهای داخلی که احتمالا در اطراف حیاط مرکزی قرار داشته اند نشانگر درون گرایی بودن قلعه است.

—به دلیل گذشت زمان،فرسایش،عدم توجه و رسیدگی به قلعه،بیشتر فضاهای آن تخریب شده و تنها در ضلع شرقی و غربی ویرانه ای از چندین اتاق ورودی قلعه که فاقد پوشش (سقف) هستند باقی مانده است.

مصالحی که تاکنون در این قلعه شناسایی شده اند شامل: خشت،آجر(به طول تقریبی 22 تا 24 و ضخامت  5 سانتیمتر) گچ قالب(نی و گچ) (گچ مصلح)، اندود کاهگل برای پوشش سطح دیوارها و جداره ها (بیشتر سطوح خارجی) و گچ سفید برای جداره های داخلی می باشد.

عدم استفاده از چوب در نعل درگاه  و بالای طاقچه ها نشان از عدم دسترسی به چوب و عدم تمایل معمار سازنده به استفاده از چوب (به دلیل موریانه خیز بودن منطقه) می باشد. در این بنا مشاهده می کنیم که در بالای طاقچه ها بجای استفاده از چوب از تکنولوژی پیش تنیدگی تدریجی خشت ها بهره گرفته اند از نکات این بنا قرار گرفتن تویزه آجری بر روی جرزهای خشتی می باشد.مصالح بکار رفته در قلعه داوود آباد از خشت خام است.  اتاقها دارای یک پیش یک پیش بخاری،طاقچه (در اطراف اتاق) و دو درب می باشد که یکی به راهرو و دیگری به حیاط باز می شوند. سطح مقطع دیوارهای شمالی،جنوبی و شرقی قلعه  در بالای 90 سانتی متری و در پایین 120 سانتی متر و دیوار غربی که در حقیقت ورودی قلعه محسوب میشود،در بالا 120 سانتی متر ودر پایین 200 سانتی متر می باشد.

فصل اول :

_ شناخت
_ اجتماعی
_ کالبدی
_ زیباشناسی

فصل دوم :

_ آسیب شناسی داخلی خارجی

فصل سوم :

_ طرح حفاظت مرمت احیاء

این فایل دارای ۵۵ اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


مطالب مشابه:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا