نقشه بیمارستان و کلینیک

دانلود پروژه اتوکدی طراحی بیمارستان کودکان به صورت رایگان

تاریخچۀ بیمارستان سازی در ایران

 

تاریخ پزشکی ایران، گوهری ناشناخته و دری نا یافته است که دست بیداد زمان، نامهربانی توانمندان و ناسپاسی گروهی از فرزندان و فن داران، آن را به یکباره به دست فراموشی سپرده است. آریایی ها برای اولین بار، موضوع پیشگیری را در علم طب مطرح نمودند و عدم رعایت بهداشت عمومی را عامل اصلی بیماری ها معرفی کردند. آنان اولاً با مجزا کردن بیماران عفونی از انسان های سالم در یک مرکز درمانی خاص و ثانیاً با اجرا آیین های ویژه کفن و دفن اجساد انسان ها و جانوران سعی در بهداشتی نمودن محیط خود داشتند. ایرانیان در زمان هخامنشیان به صورت تخصصی به پزشکی می نگریستند؛ به طوری که با استناد به نوشته های به جا مانده اوستایی، پنج دسته از پزشکان در جامعه آن دوران قابل شناسایی بودند که از نظر وظیفه و کیفیت کار و تخصص کاملاً از هم تمیز داده می شدند.

 

 

در کتیبه های مصری نیز داریوش را به سبب ایجاد بیمارستان های متعدد، نیکوکار بزرگ لقب داده بودند. (آصف زاده، 1382) در زمان ساسانیان، بیمارستان مشهور «گندی شاپور» پایه گذاری گردید که در آن « پزشکان با روش پیشرفته پزشکی به مداوای بیماران و تدریس طب و تحقیق همت می گماشتند. از اویل قرن پنجم میلادی که تعصبات مذهبی در اروپا به اوج خود رسیده بود، عده زیادی از پزشکان از اروپا طرد شدند و ایران را بهترین پناهگاه برای خود یاغتند. بدین ترتیب «گندی شاپور» قرن ها به مرکز تجمع اندیشه هایی از یونان، هند، آسیای غربی و ایران تبدیل شد. در سده های نخستین پس از اسلام نیز این بیمارستان از اهمیت زیادی برخوردار بود و به قول ویل دورانت «از تعداد 34 بیمارستان در مشرق زمین، بیمارستان گندی شاپور از همه معتبرتر بود و همه آنها الگویی از این بیمارستان داشتند» (تاجبخش، 1382) .

 

 

پس از ظهور اسلام، با رشد علوم و فنون و اهمیتی که این دین برای بهداشت قایل بود و دستورات اکیدی که در باب نظافت و پاکیزگی، خوردن و آشامیدن، لباس پوشیدن، خواب و استراحت و… داشت، مردم شهرهای اسلامی نیز در دوران شکوفایی خود از پاکیزگی و بهداشت چشمگیری برخوردار شدند. پزشکی در این دوره به مانند سایر دانش ها از توسعه زیادی برخوردار گردید و کتاب های بسیار نیز در این زمینه به رشته تحریر در آمد و به تدریج بیمارستان هایی به سبک بیمارستان جندی شاپور ساخته شدند که بیمارستان های شهر بغداد، دمشق، ری، بیت المقدس، نیشابور، اصفهان و… از آن جمله بودند. در این بیمارستان ها بخش زنان از بخش مردان جدا شده بود و هر یک از این بخش ها نیز به قسمت های تخصصی برای درمان امراض مختلف تقسیم شده بودند.

این فایل شامل :

– پلان طبقات به صورت pdf
– 2 عدد برش به صورت pdf
– حجم سه بعدی اتوکدی

 

 

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا