تازه های معماریجاذبه های گردشگری جهان

طراحی برج تصفیه کن هوا در دهلی نو

استودیو معماری “اورا” در تلاش است تا هوای دهلی نو پایتخت کشور هند  را از طربق برج تمیزکننده پاک کند ، همسازی استودیو “اورا” مجموعه ای از راه حل ها را با عنوان جلو گیری از هوای ناسالم در دهلی را طراحی کرده است. این پروژه از چهار جهت مختلف مورد بررسی قرارا داده شده، 1- استراتژی جامع برای مقابله و تصحیح کردن اصلاح الگوی مصرف که تهدید قریب الوقوع آلودگی هوا را شامل میشود ، که جلوی هوای تنفس تمیز برای ساکنان منطقه پایتخت ملی دهلی نو (NCR) است.

از نوامبر 2019 ، ساکنان دهلی نو در حدود 25 برابر هوای سمی بیش از حد مجاز مطابق دستورالعمل WHO (سازمان بهداشت جهانی) تنفس می کنند. پایتخت ملی کشور هند در سراسر شهر یک غبار و دود غلیظ اطراف آن را احاطه کرده است و مناطق همجوار آن پر از سطح بالای PM 2.5 (یک آلاینده میکرو که وارد جریان خون می شود و باعث ایجاد لخته ، انسداد جریان خون می شود ، منجر به سکته قلبی و بیماری های دیگر می شود) . سطح AQI به 1350 و سطح PM 2.5 رسیده و به 999 رسیده است. به طور خلاصه ، آلودگی هوا در پایتخت هند در حد خطرناک است.

در این برج طراحی شده قسمت اول پروژه برج وظیفه تمیز کردن هاله و غبار هوای ناسالم را بر عهده دارد. این برج با استفاده از اصول آیرودینامیک توسعه یافته ، برج های بیضوی پیچ خورنده به ترتیب 6 متر قطر و 18 متر ارتفاع طراحی شده اند. این برج می توانند هوای آلوده را از 360 درجه جذب کرده، این برج دارای دو اتاق اصلی میباشند. یکی از اتاق ها برای افزایش سرعت نسبی هوا و دیگری قبل از بیرون راندن مقدار زیادی از آن هوا را تمیز می کند. برج تمیزکاری طراحی شده در ارتفاع 18 متر قادر به تمیز کردن روزانه 32 میلیون متر مکعب هوا و ظرفیت تمیز کردن 1،300،000 متر مکعب در ساعت است.

دومین سیستم موجود در این برج “کانونهای هاله” است که به منظور پیوند در داخل شهر در مناطق دیگر از جمله میدان ها طراحی شده است. این برج ها به دلیل ساختار و جذب هوای ناسالم همگی به ارتفاع 18 متر طراحی شده اند و  ساختاری مشبک ایجاد می کنند که هوای پاک را در شهر تضمین می کند. نقاط مهم موثر هستند ، حتی اگر سرعت باد کاهش یابد و سطح آلودگی افزایش یابد. این برج ها دامنه ی کمتری از 1 کیلومتر مربع دارند و در تمیز کردن شهر در روزهایی با سرعت باد کم و آلودگی بیشتر ، بسیار موثر هستند. نقاط مهم برای هر محله پیشنهاد شده است ، بنابراین ساکنان می توانند از نزدیکی برای تمیز کردن هوا در شب یا آخر هفته لذت ببرند.

سومین سیستم موجود  در این برج مانند دیگر وسیله ها میتواند در حال حرکت باشد و از این طریق میتواند در کل شهر دهلی در حال حرکت باشد. برای اینکه طبیعت دست نخورده باقی بماند این برج میتواند باد مصنوعی ایجاد کند ، که خود یک دلبستگی ساده در بالای این برج طراحی شده است. این عنصر به آیرودینامیک همانند یک اتومبیل نگاه می کند و جریانهای هوا را  آنالیز سیال محاسباتی حاصل می شود ، و از طریق این “سرعت هاله” تحت فشار قرار می گیرند. هرچه این اتومبیل ها(برج های گردان) در سطح شهر بیشتر حرکت کنند ، بیشتر شهر را تمیز می کنند. این خودروها به عنوان کندوی تصفیه کننده هوا عمل می کنند. در نتیجه ، هر کسی که سهواً بخشی از مشکل شده باشد ، به عنوان بخشی از راه حل مشارکت خواهد کرد.

چهارمین سیستم این برج شبکه ای از هواپیماهای بدون سرنشین را مشاهده می کند که از طریق شهر دهلی پرواز می کنند. این هواپیماهای بدون سرنشین “هاله سقوط” اجزایی هستند که درون برج تمیز کننده ها مستقر هستند و با راهنمایی و به روزرسانی زنده از سطح آلودگی ، در اطراف شهر جدا و حرکت می کنند. آنها به عنوان دوربین های مدار بسته با ویژگی امنیتی اضافه می شوند. این شبکه دفاعی و پیشگیرانه از “کندو اورا” ، به دنبال ایجاد آینده ای تمیز برای شهر دهلی و همچنین شهرهای مختلف دیگر در سراسر جهان است ، و هوای پاک را برای همه و نه فقط افرادی که توانایی پرداخت آن را دارند ، فراهم می کند.

محدوده آلودگی هوای دهلی از روی نقشه
محدوده آلودگی هوای دهلی از روی نقشه
سطح خرد و کلان آلودگی دهلی بر اساس نوع اهمیت و درجه بندی
سطح خرد و کلان آلودگی دهلی بر اساس نوع اهمیت و درجه بندی
نحوه شکل گیری ایده اولیه به فرم مورد نظر
نحوه شکل گیری ایده اولیه به فرم مورد نظر

اطلاعات پروژه:

نام پروژه: هاله تنفس ریه های شهر

معماران: معماران همزیستی استودیو

طراحی: amit gupta و britta knobel gupta

تیم: amit agrawal ، kartik misra ، Sonal dongre jain، dewesh agrawal، chinmay chowdhary، mandeep chaudhary pallav chududhary، keshav sapra

منبع:

https://www.designboom.com/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا