معماری اسلامی

معرفی معماری وهنر ایران در دوره حکومت ایلخانان ( حمله مغول )

معرفی معماری وهنر ایران در دوره حکومت ایلخانان

حمله مغول ( حکومت ایلخانان )

حملات مغول که به دست چنگیز خان خونخوار انجام گرفت یکی از حوادث تاریخ است .سرزمین های بسیاری با کشتار وحشیانه از جمعیت خالی گشت ، شهرها از صفحه روزگار برچیده شدند و کتابخانه های نفیس درآتش آنان طعمه گشت .
درزمان نوه او هلاکو خان ، حکومت ایلخانان تشکیل شد و دراین زمان بود که آخرین خلیفه عباسی توسط وی منقرض شد.

معرفی معماری وهنر در دوره ایلخانان

در زمان هلاکو خان بنایی و تجدید عمارت در سراسر ایران آغاز گردید و انواع اصول ساختمانی به وضع سنت های سلجوقی باقی ماند ولی شاهزادگان مغرور و جاه طلب مغول برآن بودند تا بر هر آنچه بیش از آنان وجود داشت برتری جویند.
یکی از عالی ترین شاهکار های معماری به یادگار مانده مغول گنبد سلطانیه ، آرامگاه اولجایتو سلطان محمد خدابنده می باشد .(تصویر ۳۰) که در سمت شرق زنجان در داخل باروی شهر قدیم سلطانیه قرار گرفته است . شکل آرامگاه هشت گوش است بر روی آن گنبد عظیم که از کاشی های فیروزه ای رنگ پوشیده شده است قرار دارد و از هر یک از گوشه ها مناره ای که با نقوش کاشی آبی رنگ می درخشد . سقف اطاق های بالا با گچبری ها و آجرهای رنگارنگ تزیین یافته ودر حاشیه طاق ها آیات قرآنی و اسماء الله با خط جلی نوشته شده است .
زاویه های بین طاق ها به واسطه مقرنس های کم عمق به تدریج به طرز نا محسوسی جذب داخله مدور گنبد عظیم شده اند .
شهر ورامین که بر اثر خرابی شهر ری درنتیجه حملات اولیه مغول جانشین آن شهر گردیده بود به تدریج کسب اهمیت کرد و به مرکز ساختمانی تبدیل گردید . برج آرامگاه علاالدین دارای سی و دو پره و بام مخروطی پوشیده با کاشی آبی رنگ و مزین به یک کتیبه است که از خصوصیات آن نقوش در هم بافته کاشی و سفال است .
مسجد جامع این شهر یکی از جالب ترین مساجد اسلامی به شمار می آید . بنای مزبور به فرمان سلطان ابو سعید آخرین ایلخان مغول احداث گشته است و این مسجد با د قت بسیار زیاد طرح ریزی و ساخته شده . طرح های بسیار متنوع تزیینی را که شامل نقش های درهم بافته کاشی آبی وسفال نخودی رنگ است به نمایش می گذارد .
تصویر 30 – گنبد سلطانیه ، آرامگاه اولجایتو ، زنجان ، 716 – 704 ه.ق
تصویر ۳۰ – گنبد سلطانیه ، آرامگاه اولجایتو ، زنجان ، ۷۱۶ – ۷۰۴ ه.ق
نقش های چهار گوش با خطوط کم عمق از آجرهای برجسته و گود احادیث مذهبی را با خط کوفی ارائه می دهد کتیبه ای دیگر با نسخی که عموما گچبری شده مکمل و موید احادیث مذکور است .
این بنا از نقشه های سلجوقی پیروی کرده و طرح کامل آن چهار ایوانی است و قسمت های مختلف بنا با هماهنگی کامل به هم پیوسته است .انسان به سهولت و به طور طبیعی از درگاه مسجد به عالی ترین نقطه آن یعنی محراب شبستان و گنبد خانه که با جلال و لطف خاصی بر سایر قسمت های مسجد مشرف است راه می یابد یکی از کتیبه های مسجد ، نشانگر معمار این بنای جالب یعنی « معمار علی قزوینی » می باشد . از دیگر آثار این دوره : ارگ علیشاه در تبریز ، مسجد جامع در یزد ، مجتمع نطنز و آرامگاه عبدالصمد در آن ، مقبره پیر بکران .
تصویر 31 – تکیه امیر چخماق ، یزد
تصویر ۳۱ – تکیه امیر چخماق ، یزد
تصویر 32 – مقبره شیخ عبدالصمد ، نطنز ، قرن ششم ه.ق
تصویر ۳۲ – مقبره شیخ عبدالصمد ، نطنز ، قرن ششم ه.ق

مطالب مشابه:

معرفی معماری سلجوقیان از سال 429 هجری تا سال 700 هجری

دانلود مطالعات معرفی استان زنجان و شهر سلطانیه همراه با تحلیل سایت

دانلود پاورپوینت معرفی کامل گنبد سلطانیه

دانلود پاورپوینت مقایسه گنبد سلطانیه و سانتاماریا دلفیور


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا