پروژه های درسیمطالعات اولیه پروژه

معرفی نمونه ها فرهنگسرای فرشچیان اصفهان

مرکز فرهنگی فرشچیان اصفهان:

نگاهی به معماری مجموعه فرهنگی استاد فرشچیان اصفهان اثر فرهاد احمدی، فرزین تولائیان، جلال اسدی اسکندر معمولاً آن چه در بررسی یک بنا به عنوان اثری معمارانه مورد توجه قرار می گیرد بحث جنبه های مادی و فضای کالبدی و شکل دهنده به آن اثر معماری است؛ حال آن که در بررسی اثری معماری در اصفهان این تصویر بهشت می توان با نگاهی معناگرا نه تنها به دنبال تکامل کالبدی و شکل گیری بنا، بلکه در جست وجوی ریشه های شکل گیری پیوند کالبد و معنا و کیفیت این ارتباط در دنیای عرفان نیز بود. نکته حائز اهمیت در دیدگاه معمار عارف و صوفی بازسازی تصویر بهشت و جهان ماوراء در همه فضاهای معماری چه در معابر، چه در مساجد و چه در خانه ها و همه جای دیگر است. «تلاش معمار همواره بر این است که همه جا را به رنگ آن اندیشه اصلی مرکزی خویش در آورد و خاک فقیر را به فضایی ماورایی شبیه سازد. آن فضایی که او با آن انس ازلی داشته است فضایی که مادی و خاطره یی از آن جهان است، انسان از آن هبوط کرده و همیشه تمامی اندیشه و تفکراتش در پی بازگشت به آن و رهایی از قفس این جهانی بوده است. فضایی کامل و متعالی و بی زمان.»

مرکز فرهنگی سینمای اصفهان (مجتمع فرهنگی فرشچیان) که طراحی آن به اواخر دهه شصت بازمی گردد، در زمینی به مساحت 10هزار متر مربع مجاور رودخانه زاینده رود در محله یی با بافت نسبتاً جدید ساخته شده است. نقطه آغازین و ایده اولیه طراحی تصویر ذهنی معمار از منظر پشتی پل خواجو در زمان برگزاری جشن های بزرگ صفوی است. در واقع سعی شده است که در اولین گام عناصر اصلی سازمان دهی فضای برگزاری جشن ها با استفاده از آب نما، پل و رواق های اطراف به صورت انتزاعی بازسازی شود.
پل ظریف و کوچک در میان آب نما ، بازحضوری است از پل خواجو و رواق های اطراف پروژه با سازه مخصوص نشان دهنده خیمه ها و چادرهای مهمانان پادشاه صفوی در زمان برگزاری جشن ها است. به بیان دیگر خلوص و شفافیت فضاهای معماری عصر صفوی و مکتب اصفهان، معمار را بر آن داشته تا با استفاده از آب نمای مرکزی علاوه بر اعلام حضور زاینده رود در نزدیکی، با نمایش تصویر مجازی از حجم اصلی بنا که خود در پرسپکتیو و اندکی در دوردست واقع شده تقارنی را که در امتداد محور طولی عرضه داشته با کمک آب نما به بعد سوم برده و در این حال بیننده را با خود و اثر معماری تنها می گذارد و او را به درون ساختمان دعوت می کند.

مرکز فرهنگی سینمای اصفهان (مجتمع فرهنگی فرشچیان) که طراحی آن به اواخر دهه شصت بازمی گردد، در زمینی به مساحت 10هزار متر مربع مجاور رودخانه زاینده رود در محله یی با بافت نسبتاً جدید ساخته شده است. نقطه آغازین و ایده اولیه طراحی تصویر ذهنی معمار از منظر پشتی پل خواجو در زمان برگزاری جشن های بزرگ صفوی است. در واقع سعی شده است که در اولین گام عناصر اصلی سازمان دهی فضای برگزاری جشن ها با استفاده از آب نما، پل و رواق های اطراف به صورت انتزاعی بازسازی شود.
پل ظریف و کوچک در میان آب نما ، بازحضوری است از پل خواجو و رواق های اطراف پروژه با سازه مخصوص نشان دهنده خیمه ها و چادرهای مهمانان پادشاه صفوی در زمان برگزاری جشن ها است. به بیان دیگر خلوص و شفافیت فضاهای معماری عصر صفوی و مکتب اصفهان، معمار را بر آن داشته تا با استفاده از آب نمای مرکزی علاوه بر اعلام حضور زاینده رود در نزدیکی، با نمایش تصویر مجازی از حجم اصلی بنا که خود در پرسپکتیو و اندکی در دوردست واقع شده تقارنی را که در امتداد محور طولی عرضه داشته با کمک آب نما به بعد سوم برده و در این حال بیننده را با خود و اثر معماری تنها می گذارد و او را به درون ساختمان دعوت می کند.

فضای هشت ضلعی مرکزی علاوه بر اینکه از نظر محل قرارگیری در مرکز پروژه قرار دارد به نوعی نقطه شروع حرکت بازدیدکننده و کاربران مجموعه نیز هست. هندسه قوی، حضور آب و ترکیب شدن آن با نوری که از پل های شفافی که به این فضا ختم می شود و گذر می کند فضایی مشابه سربینه حمام های سنتی ایجاد می کند که آنها نیز خود مرکز رویدادها و اتفاقات مهم اجتماعی بوده اند.

معرفی کلی فضا:

این بنا در خیابان توحید اصفهان مجاور زاینده رود واقع می باشد و توسط فرهاد احمدی در سال 67 طراحی شده ولی بدلایلی در سال 85 به بهره برداری رسیده!
سبک این بنا الهام گرفته از معماری سنتی ایران و روم باستان است.

آب:

پر کاربردترین عنصر در این بناست
بیان فضایی
استخر
حوضخانه
تاسیساتی
آب استخر که توسط چاههای زاینده رود تامین می شود
سیستم سرمایشی و گرمایشی

شکل و فرم:

در این بنا از فرم های سنتی و هندسی استفاده شده است:
مثلث
چلیپا
شمسه
پله گرد

مصالح:

مصالح غالب در این بنا آجر است که در کنار آن از مصالح دیگری همچون شیشه و فلزو آب و حتی آسمان استفاده شده است…

نور: طبیعی: 1) حیاط مرکزی 2) زیرزمین 3) عمودی 4) شبکه ای 5) راهرو ها مصنوعی: 1) سالنها 2) زیرزمین 3) گالری
نور:
طبیعی:
1) حیاط مرکزی
2) زیرزمین
3) عمودی
4) شبکه ای
5) راهرو ها
مصنوعی:
1) سالنها
2) زیرزمین
3) گالری

این فایل دارای 62 اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


مطالب مشابه:

دانلود رساله معماری فرهنگسرای خانه جوان

دانلود پاورپونیت معرفی کامل باغ سازی ایرانی

دانلود رساله و مطالعات معماری کامل طراحی فرهنگسرا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا