پروژه های درسیتازه های معماریعناصر و جزئیات ساختمانی

پاورپوینت تاثیر نور و آکوستیک در ساختمان

فصل اول : مبانی آکوستیک
فصل دوم :کنترل نوفه در ساختمان


مقدمه

بهترین و ساده ترین عاملی که تفاوت بین واژه « صدا» و « نوفه » را تشخیص می دهد، تفاوت بین احساس و ذهنیت آن است ، که به ما می گوید اولی صدای « خواسته» و دومی یعنی نوفه ، صدای « ناخواسته » است . این تعریف دربرگیرنده نوع صوت نمی شود. برای مثال ، گفتار ، که در اکثر موارد صدای « خواسته » است.

نظریه صدا و پدیده شنوایی

کلیات :

آکوستیک در معماری را می توان فن طراحی فضاها ، بناها و سیستم های مکانیکی مطابق با نیازهای شنوایی دانست. با طراحی صحیح ، صداهای « خواسته » را می توان به طور مطلوبی شنید و صداهای « ناخواسته » ، یا نوفه را می توان تا حدی کاهش داد که آزار دهنده نباشند.
ساختمانهایی با مصالح سبک صدای بیشتری را نسبت به ساختمانهای با مصالح سنگین انتقال می دهند، اجرای این نوع ساختمانها مشکلات اساسی آکوستیکی را به وجود می آورند. از هزینه کل یک ساختمان بیش از چهل درصد آن به نصب سیستم های مکانیکی که غالباً نوفه زا هستند اختصاص می یابد. منابع نوفه زای بیرونی مثل اتومبیل ها ، کامیونها، ترنها و هواپیماها مشکلاتی در ایزولاسیون فضای داخلی ناشی از صداهای بیرونی به وجود می آورند.

صدا : تعریف و کلیات

صدا می تواند به طرق مختلف که بستگی به نحوه مطالعه ما دارد تعریف شود. پس صدا یک موج فیزیکی ، یا ارتعاشی مکانیکی ، و یا به زبان ساده ، یک سری تغییرات فشار، در یک فراگیر کشسان است.
همیشه فرض بر این است که شنونده ، جوانی است با قدرت شنوایی طبیعی در گستره 20 تا 20000 هرتر. با این فرضیات صدا به صورت یک سری از تغییرات فشار تعریف می شود. در هوا ، این تغییرات فشار شکل تراکم و انبساط را بخود می گیرد. صدای یک زنگ صوت خالص را به طور یکنواخت در تمام جهات پخش می کند، یعنی ، از پخش این صدا سطح موج دایره ای به وجود می آید.

تواتر:

تعداد دفعاتی که چرخه تراکم و انبساط هوا در واحد زمان روی دهد ، تواتر صدا تعریف می شود برای مثال ، اگر 1000 چرخه در یک ثانیه روی دهد ، تواتر صدا 1000cps یا 1000هرتز است . بنابراین تواتر های بیشتر توسط تراکم و انبساط های نزدیک به هم و تواتر های کمتر توسط تراکم و انبساط های مجزا و به دور از هم نشان داده شده است . در صدا ، مفهوم تواتر اغلب به واژه ای بنام نواک که از موسیقی گرفته شده ، ابلاغ می شود . هر قدر تواتر بیشتر باشد ، نواک بیشتر است ، و بلعکس . گسترش تقریبی تواتر برای شنوایی یک جوان سالم ، بین 20 تا 20000 هرتز است .

سرعت انتشار صدا

بسته به نوع محیط انتشاربا سرعتهای متفاوتی حرکت می کند . در هوای ، در سطح دریا ، سرعت صوت 344 m/s است . این مقادیر معادل 770 مایل بر ساعت یا 1239 کیلومتر بر ساعت است.

جدول سرعت انتشار صدا در میحط های مختلف

محیطسرعتفوت در ثانیه ft/s
متر در ثانیه m/s
هوا

آب

چوب

آجر

بتن

فولاد

شیشه

آلومینیومّ

344

1410

3300

3600

3700

4900

5000

5800

1130

4625

10825

11800

12100

16000

16400

19000

میدانهای صوتی در فضای بسته :

این میدان به اندازه کافی از منبع دور بوده و شدت آن متناسب با مجذور فشار است. این میدان به یک فضای باز و بدون مانع گسترش می یابد. ولی انتشار در یک محیط بسته با محیط باز متفاوت است. در آنجا، هنگامی که موج صوتی به یک دیوار یا مانعی برخورد می کند( با توجه به میزان طول موج)، قسمتی از انرژی صوتی بازتاب یافته و قسمتی جذب می شود. بنابراین انرژی صوتی در هر نقطه ای از اتاق ترکیبی است از صوت مستقیم پخش شده از منبع و صوت بازتابی از دیوارها و سایر موانع .
در صورتی که بازتابها آن قدر زیاد باشند که تراز صوت در تمام اتاق یکنواخت شود، میدان موجود در اتاق را ،میدان پخشیده 27 ( بدون سایه) می نامند، واندازه گیری شدت نسبت به منبع بی معنی است.
نوع میدان صوتی در یک فضای بسته به مقدار زیادی به بازتابها (واخنش) و جذب بستگی دارد.

این فایل دارای 59 اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


مطالب مشابه:

مطالب روز معماری طراحی عنصر نورپردازی مدرن

دانلود رساله معماری طراحی مجموعه مسکونی با نگاهی به حضور کیفی نور

طراحی آپارتمان مدرن در لهستان دارای یک پالت رنگ خنثی با نور پنهان

دانلود پاورپوینت معرفی نورپردازی فضای خارجی

دانلود فایل بررسی نور و رنگ در معماری سنتی ایران


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا