اخبار

برگ برنده‌ای در حوزه مسکن رو نشد

یک کارشناس مسکن معتقد است: طی دو سه سال اخیر بخش عمده انرژی سیاست‌گذاران مسکن صرف نفی عملکرد دولت‌های پیشین شد و با بدنه فعال در بخش مسکن ارتباط موثری صورت نگرفت.

به گزارش Consbank، سید رضا قهاری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: کسی منکر رکود بخش مسکن که ارمغان عملکرد دولت‌های قبل بود و در پایان دولت قبل رقم خورد نمی‌شود اما دولت یازدهم می‌توانست همفکری و همدلی فعالان و کارشناسان برای درمان رکود مسکن را بیشتر کند و سیاست‌های تشویقی بخصوص در حوزه تولید مسکن را به کار گیرد.

وی افزود: قطعا دولتمردان به تنهایی نمی‌توانند مشکلات عرضه و تقاضای مسکن را حل کنند. تجربه مسکن مهر نیز این موضوع را ثابت کرد که دولت نه باید مستقیما وارد تولید مسکن شود و نه مانعی برای فعالان این بخش ایجاد کند. دولت فقط باید نقش حامی و واسط را در جهت عرضه، تقاضا و گردش مالی بخش مسکن به انجام برساند.

این عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان تهران با بیان این‌که ما مدام منتظر بودیم دولت برگ برنده‌ای در زمینه مسکن رو کند، گفت: نه تنها برگ برنده‌ای رو نشد بلکه روزنه‌های کوچکی هم که می‌توانست توسط بخش خصوصی ایجاد شود بسته شد.

به گفته قهاری، سیاست‌های مسکن نباید تحت تاثیر تفکرات جناحی قرار گیرد. وقتی از موضع سیاسی به مسائل اقتصادی نگاه می‌کنیم معمولا دچار اشتباه در تصمیم‌گیری می‌شویم. تولید مسکن نیز از جمله این اقدامات است.

وی با اشاره به قانون مالیات‌های مستقیم که طبق آن مسکن و ساخت و ساز مشمول مالیات می‌شوند خاطرنشان کرد: در شرایطی که ساخت و ساز در رکود کامل قرار دارد تصویب مالیات‌های مستقیم به جای اتخاذ سیاست‌های تشویقی راهی معکوس خواهد بود.

این کارشناس مسکن تاکید کرد: سیاست تنبیهی در شرایط رکود خود را نشان نمی‌دهد؛ چون در این شرایط تولید انجام نمی‌شود که مالیات به چشم بیاید. اما به محض آن‌که بخش مسکن وارد فاز رونق شود خود را نشان خواهد داد. مثل این است که یک نفر می‌خواهد بدود و شما دست و پای او را ببندید. این باعث می‌شود نتواند اصلا حرکت کند. سازندگان در دوره رکود نه تنها نمی‌توانند بدوند بلکه در تولید معمولی خود هم مانده‌اند؛ زیرا تعهداتی که بر دوش آنها گذاشته شده قدرت حرکتشان را سلب کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا