تازه های معماریمطالعات اولیه پروژه

دانلود تحلیل سایت و مشخصات اقلیمی استان همدان

شناخت بستر طراحی

موقعیت جغرافیایی و تقسیمات سیاسی استان

برابر آخرین تقسیمات کشوری در سال 1376 هـ . ش استان همدان دارای 20 شهر, 20 بخش و 70 دهستان است. شهر همدان با مساحتی حدود 5/53 کیلومترمربع مرکز شهرستان و استان است که شهرستان همدان, دارای 5 شهر, 3 بخش و 12 دهستان و مساحتی حدود 4118 کیلومترمربع است.
شهر همدان بین مدارهای 48 درجه و 31 دقیقه طول شرقی و 34 درجه و 48 دقیقه عرض شمالی و و در عرض جغرافیایی حدود 37 و ارتفاع 1820 متر از سطح دریا واقع شده است.

مشخصات اقلیمی استان همدان
(درجه حرارت )

همدان در مناطق اقلیمی چهارگونه ، جزء اقلیم سرد می باشد . به طور کلی مناطق مرتفع استان ، آب و هوای سرد کوهستانی دارد و مناطق جنوبی آن – ملایر و نهاوند – دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است . استان همدان بعلت دارا بودن زمستانهای سرد و طولانی با یخبندان طولانی ( تعداد روزهای یخبندان در همدان در سال بین 120 تا 140 روز متفاونت ) است . یکی از سرد ترین استانهای کشور محسوب می شود . به استناد گزارش ایستگاه سینوپیتک همدان نوژه حداکثر مطلق درجه حرارت هوا در این استان 8/36 و حداقل مطلق 6/29- و متوسط حرارت آن
گرم ترین ماه سال با حداکثر دمای تیر و مرداد است و سردترین ماه سال با میانگین – دی و بهمن است .

مشخصات اقلیمی استان همدان
(بادها و جریانات هوایی)

همدان اصولا” منطقه ای است باد خیز و حدود اکثر اوقات باد با شدت های مختلف از یک گره تا بیش از 45 گره و در جهت های مختلف در حال وزش می باشد .
1- شمال و شمال غرب که بیشتر در فصل بهار و زمستان می وزند و مرطوب و باران زا می باشد .
2- شرقی – غربی که بیشتر در فصل بهار و پائیز می وزند و بیشترین سهم را در اندازه و تعداد دفعات دارند.
3- جنوب غربی – شمال شرقی که بیشتر در فصل تابستان می وزند .

4- بادهای محلی – که براثر اختلاف فشار بین ارتفاعات و دشتها بوجود می آیند مثل بادکور در اسدآباد.

مشخصات اقلیمی استان همدان
(میزان بارندگی)

بر اساس آمار بیست و پنج ساله ( 1975- 1951) میزان بارندگی در همدان بشرح زیر می باشد :
متوسط مجموع بارندگی سالیانه 330 میلیمتر با دامنه تغییرات 200 تا 400 میلیمتر در ماههای مختلف سال است .

– متوسط تعداد روزهای بارانی سالیانه 52 روز با دامنه تغییرات 26 الی 85 روز
– متوسط تعداد روزهای ریزش برف سالیانه 16 روز با دامنه تغییرات 12 الی 20 روز
– متوسط تعداد روزهای یخبندان سالیانه 125 روز با دامنه تغییرات 93 الی 163 روز

نور خورشید

عامل تعیین کننده تابش نور خورشید، عرض جعرافیایی است. همدان با قرار داشتن در عرض جغرافیایی تقریبی 37 درجه وضعیت کلی زوایای تابش این عرض را دارد. حداکثر زاویه ارتفاع خورشید در تیرماه در ساعت 12 در حدود 75 درجه و حداقل زاویه ارتفاع در ساعت 8 صبح نزدیک به 7 درجه می‌باشد. در طلوع و غروب آفتاب زاویه ارتفاع از دی‌ماه در حدود 7 درجه تا تیر‌ماه در حدود 15درجه و در ظهر نیز به همین ترتیب از 28 تا 75 درجه متغیر است.

تعیین جهت استقرار نسبت به تابش آفتاب

استفاده هرچه بیشتر از نرژی خورشیدی در گرم کردن فضاهای داخلی و جلوگیری از گرم شدن این فضاها در مواقع گرم به وضعیت استقرار ساختمان نسبت به موقعیت سالان خورشید در آسمان مربوط می‌شود. تامین این موارد مستلزم آن است که جهت ساختمان به گونه‌ای باشد که در مواقع سرد سال حداکثر و در مواقع گرم حداقل انرژث خورشیدی به نمای اصلی ساختمان بتابد. با استفاده از مقادیر محاسبه شده انرژی خورشیدی تابیده شده بر سطوح قائم واقع درجهات مختلف جغرافیایی، مشخص می‌شود که در مواقع مختلف سال بطور کلی جهت‌های جنوبی تا جنوب‌شرقی، جهات مناسب هستند.
بنا بر تصویر چنین نتیجه می‌شود که جهت 75- درجه جهت جنوب شرقی تا -60 درجه جنوب شرقی بهترین جهت برای استقرار در رابطه با تابش آفتاب می‌باشد.

شناخت جزئی بستر طراحی

زوایه طلوع و غروب آفتاب و جهت وزش باد در سایت

در همدان به دلیل اقلیم سردی که دارد جبهه جنوبی جهت گرمایش خورشیدی در زمستان از اهمیت بالایی برخورد است که فضاهای دائمی که به نور گرما نیازمند هستند در این جبهه قرار می گیرند.

جهت وزش باد غالب شهر همدان شرق به غرب می باشد که در این مجموعه سعی براین شده که در ضلع شرق از بازشوهای کمتری استفاده شود هم از لحاظ سرمایش و گرمایش و هم از لحاظ سر و صدای برخورد باد با پنجره ها و شیشه ها و مزاحمت هایی از این دست.

این فایل دارای27 اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


مطالب مشابه:

دانلود پروژه مرمت کاروانسرای تاج آباد همدان

دانلود پاورپوینت کامل مرمت خانه میرابیان در همدان

دانلود مطالعات اقلیمی استان کرمان

دانلود مطالعات استان کرمانشاه


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا