دانلود های رایگانطرح و نقشه های معماری

دانلود رایگان پروژه اتوکدی طراحی ایستگاه راه آهن شهری

تعریف ایستگاه:

((ایستگاه محوطه ای است که مجموعه ای از خطوط وسوزنهای به هم پیوسته و ساختمان های اداری ومسکونی و سکوهای بار مسافردر آن قرار دارد و محل توقف، تنظیم، اعزام و عملیات مانور، سبقت و تلاقی قطار ها و سایر وسایل نقلیه راه آهن می باشد و همچنین در امور مربوط به قبول تحویل بار وتوشه و سوار وپیاده شدن مسافران انجام می گیرد که برحسب موقیعت و میزان فعالیت درجه بندی گردیده است و دارای حریم مشخص ومعین می باشد))

انواع ایستگاه براساس موقیعت در شبکه راه آهن :

1-ایستگاه پایانی (مقصد): به ایستگاه اطلاق می شود که درپایان یکخط راه آهن بن بست قرار دارد وقطارها باید در این دستگاه دور بزنند مثل ایستگاههای راه آهن بنادر ومناطق محاصره شده در کوهستانها.
2- ایستگاه بین راهی (سبقت):
به ایستگاهی اطلاق می شود که در میانه یک مسیر خط راه آهن قرار دارد و قطارها گاهی بدون توقف در آن، از ایستگاه ها بین دو ایستگاه بزرگ تشکیلاتی قرار می گیرند وتعداد و فاصله بین آنها ظرفیت مورد نظرمسیر را تعیین می نماید. تلاقی، سبقت ودسترسی به مراکز تجاری و یا کارخانجات از این ایستگاهها انجام می پذیرد.
1- ایستگاه گره ای (تلاقی): ایستگاهی اطلاق می شود که درتلاقی چند مسیر خط آهن قرار دارد وقطارها درآن ایستگاه تغییر مسیر می دهند وتلاقی حرکت قطارها در این ایستگاه زیاد است.

 

پروژه طراحی ایستگاه راه آهن

ایستگاه راه آهن نیز یکی دیگز از راه های ارتباطی برای جابجایی مسافرین می باشد که حجم زیادی از نیاز های مربوط به جابجایی انسان و کالا ها با استفاده از راه آهن ها و قطار ها برطرف میگردد بنابراین وجود ایستگاه های راه آهن در شهر های بزرگ و توسعه یافته یکی از لزوماتی می باشد که باید در دسترس باشد که همواره طراحی پروژه معماری ایستگاه راه آهن با طرح و فرم زیبا و برطرف کننده نیاز آدمی تلاش معماران بوده است تا بتوانند علوه بر طراحی موردی کارامد که تمامی نیاز های ادمی را برطرف سازد نمونه طرحی زیبا و متناسب با این نوع کاربری نیز بوجود آورند که نمونه طرح ارائه شده در این مقاله نمونه ای زیبا و کامل از طراحی پروژه کامل ایستگاه راه آهن می باشد .

 

ایستگاه راه آهن مکانیست که تمام مردم شهر به طورمستقیم یا غیر مستقیم با آن سروکاردارند و از نتایج آن بهره می برند.

 

شهرهای امروزی به دلیل گستردگی و تغییر مفهوم ورودی شهرها نمی توانند واجد ورودی های کاملا تعریف شده ای مانند شهرهای قدیمی باشند. لذا عناصر دیگر شهری مانند ترمینالها و میادین شهری بایدوظیفه دروازه ها-در معرفی شهر-را به عهده بگیرند. یکی از این بناها ایستگاه راه آهن است که هم باید پاسخگوی عملکرد خودباشد و هم بتواند به عنوان نماد و سمبلی برای شهر عمل کند .

 

ایستگاه راه آهن نقطه آغازی برای مسافران و تازه واردها به شهرتهران وعرضه مفاهیم در قالب کالبد می باشدوباعث حس تعلق شهروندان نیز هست.اولین خاطرات ورود واخرین خاطرات وداع در فضای ایستگاه صورت می گیرد ومسافران همواره این خاطره رابه ذهن خواهندسپرد.

 

گاهی یک ایستگاه شایسته سمبل مناسبی برای یک شهر می شوددرنتیجه نباید فقط جنبه عملکردی ایستگاه رادرنظرگرفت.
مسافران فضای ایستگاه را به عنوان خاطرهای از شهرتهران در ذهن می سپارند لذا کیفیت های ادراک و القای فضای ایستگاه از اهمیت خاصی برخوردار است.

 

امروزه دیگر ترمینال ها بناهایی نیستندکه صرفابرای جوابگویی به جابجایی مسافران طراحی شوند بلکه به عنوان فضاهای سمبلیک مطرح هستند.فضاهایی که سمبل قرن حاضر می باشند وازطرف دیگر خودرا به عنوان سردرهای ورودی شهرهای امروزی مطرح می کنند.فرم هایی نیز که برای آنها انتخاب می شود به گونه ایست که اولا بیاد ماندنی وسمبلیک باشدوثانیاخصوصیت حرکت در آنها به نوعی نمود پیدا کرده باشد.در کناراین عوامل عملکردساختمان ایستگاه از لحاظ سیرکولاسیون آسودگی مسافران وعملکردبهتر فضاها جنبه دیگر طراحی را تشکیل می دهند.

 

معماری ترکیبی است از دانش وهنر وبه همین دلیل است که معماری همیشه بین دو قطب تعقل و احساس در رفت وآمداست.
وظیفه معمار این است که به مدل ذهنی که بر اساس عملکرد(ایستگاه راه آهن)بوجودآمده فرم بدهد.

 

یک اثرمعماری فقط در صورتی ستودنی و بامحتواست که طرحی اندیشیده و پسندیده داشته باشد.البته طرح معماری هم تابع ملاحضات عملکردی است وهم با معیارهای هنری سنجیده می شود.

 

این فایل شامل :

پلان مبلمان شده طبقات
1 عدد نمای طراحی شده
2عدد برش مبلمان شده

 

 

دانلود رایگان از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا