طرح و نقشه های معماری

دانلود رایگان پلان اتوکدی طراحی سالن آمفی تئاتر

طراحی  سالن آمفی تئاتر 

هر همایش و سخنرانی نیاز به یک فضای مناسب بر انجام اینگونه امور دارد و سالن آمفی تئاتر یکی از فضاهای محبوب برای این عملکرد است. در طراحی سالن آمفی تئاتر ایجاد تعادل بین ظرفیت برای چیدن حداکثر صندلی مورد نیاز، دید و شنود مناسب، گردش آسان در سالن و داشتن سیستم های امنیتی و ایمنی بسیار حائز اهمیت است. ضوابط و اصول طراحی سالن آمفی تئاتر بسیار پیچیده است و استانداردهای مورد نیاز آن، طراحی سالن آمفی تئاتر را تبدیل به یکی از پر چالش ترین موضوعات طراحی داخلی کرده است.

یک سالن آمفی تئاتر استاندارد، از محل هایی چون سالن ورودی و محل انتظار، سالن اجرا، فضاهای خدماتی پشت صحنه، اتاق نور و صدا، اتاق استرحت و …تشکیل شده است و چون در ایران از سالن های همایش به صورت چند منظوره استفاده می شود نوع صندلی و یا حتی ابعاد این فضاها ممکن است متفاوت باشد. بی شک عمر بنای یک آمفی تئاتر یا سالن همایش از چهل سال بیشتر است و قطعا مسئولان هر سازمان یا بخش اداری به فکر بازسازی و نو کردن تجهیزات این سالن ها میافتند تا با گذشت زمان بتوانند بهترین استفاده را از آنها ببرند. برای رسیدن به یک فضای داخلی مناسب برای سالن آمفی تئاتر نیاز به یک طراح و مجری حرفه ای، بسیار مهم و حائز اهمیت است زیرا یک مشاور غیر حرفه ای که در این امر متخصص نباشد می تواند زمان مورد نیاز برای بازسازی دوباره آن فضا را به جلو بیندازد. گروه طراحی شیپ برای بازسازی و طراحی این سالن تلاش نمود تا با استفاده از تمامی اصول و استانداردهای مورد نیاز برای طراحی، از تمامی پتانسیل های دیگر این شرکت نیز بهره ببرد تا بتواند محیطی متفاوت با متریال ها و نورپردازی نوین در این محل داشته باشد.

یکی از تغییرات عمده در طراحی و بازسازی این پروژه، استفاده از متریال MDF با استفاده از رنگ های زیبای آن بود. دیوارهای سالن آمفی تئاتر بسیار بر روی ظاهر و زیبایی سالن تاثیرگزار هستند و یکی از بهترین متریال ها می تواند ام دی اف باشد که با توجه به وجود رنگ ها و طرح های متنوع از آن، هم به زیبایی سالن بیافزایند و هم نیاز آکوستیکی این سالن ها را برطرف کنند. برای استفاده از ام دی اف و داشتن آکوستیک سالن به صورت هم زمان، استفاده از پشم شیشه در پشت آنها بسیار مهم به نظر می آید به خصوص اگر مانند این پروژه فضاهای دیگری نیز در این طبقه از ساختمان کاربرد داشته باشند تا بدین وسیله از آلودگی صوتی جلوگیری کنیم. به جز مسئله دیوارپوش ها و استفاده از ام دی اف در سقف این سالن برای داشتن رنگ های جذاب تر نسبت به محیط قبل از بازسازی، تلاش کردیم تا از طراح های مدرن برای داشتن نورپردازی استفاده کنیم. استفاده از قاب های دایره ای شکل بزرگ در سقف و قراردادن نور در پشت آنها و همچنین استفاده از نورهای مخفی بر روی دیوارها برای نشان دادن کاغذ دیواری های طلایی بسیار زیبای به کار رفته از جمله آن موارد میتوان برشمرد.

از دیگر موارد بسیار با اهمیت در طراحی این سالن آمفی تئاتر می توان به استفاده از موکت های مقاوم و خوش رنگ برای جلوگیری از آلودگی صوتی ناشی از رفت و آمد و حتی نظافت راحت تر فضای داخلی اشاره کرد. بدون تردید برای سالن های کنفرانس و همایش، کف پوش ها با متریال های متفاوت دیگری نیز می توان استفاده کرد. ولی مطمئنا یکی از خصوصیت های بارز موکت کیفیت بالا این است که از لحاظ آکوستیک نسبت به بقیه متریال ها از شرایط بهتری برخوردار است. در طراحی این سالن آمفی تئاتر یکی دیگر از مواردی که برای کارفرما بسیار با اهمیت به نظر میامد، استفاده های دیگر از این سالن در صورت نیاز بود. بدین منظور طراحان داخلی شیپ برای طراحی و چیدمان صندلی ها تلاش نمودند تا از مبلمانی که قابلیت متحرک داشته باشند برای این سالن استفاده کنند تا در صورت نیاز آنها را جا به جا کنند.

سالن آمفی تئاتر مکانی است که جمعی از کارکنان و کارمندان به دور هم جمع می شوند تا به سخنرانی افراد گوش فرا دهند و وضوح صدا و تصویر اهمیت بسیار بالایی می یابد. امکان دید کل سن و ارتفاع آن، انتقال صوت به تمام سالن، از جمله اصول اولیه برای طراحی یک سالن آمفی تئاتر محسوب می شود. در سالن آمفی تئاتر با توجه به نیاز پخش صدا در کل مساحت سالن، استفاده از میکروفن آمبیانس و بلدگوهای مناسب در جایگاههای کارشناسی شده بسیار با اهمیت به نظر می رسد و طراحان شیپ نیز با توجه به آشنایی کامل به این موارد، تصمیم گرفتند تا با استفاده از متخصصان خود به جایگذاری سیستم های مدرن تر خریداری شده برای بازسازی بپردازند تا بدین وسیله کمک شایانی به سیستم آکوستیک و نمایش این سالن کرده باشند.

 

این فایل شامل :

پلان مبلمان شده
برش طولی از سالن آمفی تئاتر

 

 

دانلود رایگان از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا