رساله معماری

دانلود رساله خانه موسیقی

چکیده
در خلال سال ها زندگی بشر ، او خواسته یا ناخواسته به دنبال مفاهیمی چون آرامش ، زیبایی و جاودانگی بوده است.ناخواستگی این معقوله از آن جهت است که خلقت انسان ناخواسته بوده و درون مایی ای به نام فطرت در او نهاده شده تا به کمک آن و رجوع به آن به اصل خویش و وجه الهی خویش بازگردد و در نهایت با خدای خود یکی شود.
در میان این عوالم و هنرها هنری که بیش از همه غیر مادی و آسمانی تر باقی مانده،همانا هنر موسیقی است.
دغدغه ی اصلی من در طراحی خانه موسیقی چگونگی تبدیل موسیقی به فرم و فضای موسیقی و فضای مادی است.یعنی تبدیل موسیقی به معماری،لزوم این کار ازین جهت است که به قول سقراط: هردوی آنها انسان را از شش جهت و سه بعد و بلکه چهار بعد(زمان)احاطه میکنند و هنرهای دیگر این خصیصه را دارا نیستند.
در ایران ما به لحاظ کج فهمی هایی که هنوز هم وجود دارد مقوله ی موسیقی مورد اجهاف فراوان قرار گرفته و میگیرد لذا نیاز به مکان و فضایی که در آن به شناساندن ابعاد موسیقی اقدام شده باشد.
در این راستا به دلیل کمبود چنین فضایی در جامعه ایده ی خانه ی موسیقی به ذهن اینجانب متابدر شده و به خلق تئوریک چنین فضایی اهتمام ورزیدم.ایده ی طرحم برگرفته از خطوط سرعت نور و تارهای سازهای موسیقی الهام گرفته شده است.
پلان های این مجموعه برای گرفتن نور در حول محور سایت چرخیده شده است.سایت این مجموعه در خیابان حجاب که یک سایت فرهنگی است واقع شده است .
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده
• مقدمه ۱
• طرح مسئله ۳
فصل اول
مطالعات شناخت پایه ای موسیقی ۱۲
بخش اول-موسیقی و تصویرهای انسانی ۱۳
بخش دوم-کلیاتی درباره ی موسیقی ۱۴
۲-۱-موسیقی ۱۴
۲-۲-نت ۱۴
۲-۳-کلید ۱۴
۲-۴-وزن ۱۵
بخش سوم-ارکان موسیقی ۱۵
۳-۱-ریتم ۱۵
۳-۲-ملودی ۱۵
۳-۳-هارمونی یا هماهنگی ۱۶
۳-۴-تمبر یا رنگ آمیزی ۱۶
بخش چهارم-فرم موسیقی ۱۶
بخش پنجم ۱۷
۵-۱-موسیقی آوازی کرال ۱۸
۵-۲-موسیقی اپرا ۱۸
۵-۳-موسیقی سمفونیک ۱۹
۵-۴-موسیقی ارکسترال کوچک ۱۹
۵-۵-موسیقی مجلسی ۲۰
۵-۶-موسیقی تک نوازی ۲۰
بخش ششم ۲۲
۶-۱-آوازهای مذهبی ۲۳
۶-۲-موسیقی فولکلوریک ایران ۲۳
۶-۳-موسیقی شهری ۲۳
۶-۴-موسیقی عرفانی ۲۴
۶-۵-گروه نوازی و همسرایی ۲۵
۶-۶-گروه نوازی و تک خوانی ۲۶
۶-۷-برنامه های ۱،۲ و ۳ نفره ۲۶
بخش هفتم-فیزیک صوت ۲۷
۷-۱-صوت ۲۷
۷-۲-ارتعاش ۲۷
۷-۳-موج ۲۸
۷-۴-سرعت صوت ۲۸
۷-۵-انکسار صوت ۲۸
۷-۶-تفرق صوت ۲۸
۷-۷-انعکاس صوت ۲۸
۷-۸-جذب صوت ۲۸
۷-۹-پژواک ۲۹
۷-۱۰-تداخل ۲۹
۷-۱۱-حدود شنوایی ۲۹
۷-۱۲-شدت صوت ۲۹
۷-۱۳-قوت صدا ۲۹
۷-۱۴-خستگی شنوایی ۲۹
۷-۱۵-پایداری حس ۲۹
۷-۱۶-تشدید ۲۹
۷-۱۷-محدوده ی اصوات ۲۹
۷-۱۸-فواصل موسیقی ۳۰
۷-۱۹-دینامیک و نوانس ۳۰
۷-۲۰-بلندی صدای پس آوا(واخنا) ۳۰
بخش هشتم-آکوستیک و موسیقی ۳۰
۸-۱-آکوستیک موسیقی ۳۰
۸-۱-۱-وضوح ۳۱
۸-۱-۲-صمیمیت ۳۲
۸-۱-۳-تمبر و زنگ صوت ۳۲
۸-۱-۴-بلندی،نوفه و گستره ی پویایی ۳۲
۸-۲-صفات ذهنی کیفیات آکوستیکی موسیقی ۳۴
۸-۲-۱-صمیمیت یا حضور ۳۴
۸-۲-۲-زنده بودن ۳۴
۸-۲-۳-گرمی ۳۵
۸-۲-۴-بلندی صدای مستقیم ۳۵
۸-۲-۵-بلندی صدای واخنا ۳۵
۸-۲-۶-وضوح یا روشنی ۳۶
۸-۲-۷-درخشندگی ۳۷
۸-۲-۸-پخشایی ۳۸
۸-۲-۹-تعادل ۳۹
۸-۲-۱۰-ترکیب ۳۹
۸-۲-۱۱-ترکیب ارکستر ۳۹
۸-۲-۱۲-حاضر جوابی ۴۰
۸-۲-۱۳-بافت ۴۰
۸-۲-۱۴-آزادی از اکو ۴۰
۸-۲-۱۵-ازادی از نوفه ۴۱
۸-۲-۱۶-طیف دینامیکی ۴۱
۸-۲-۱۷-کیفیت تنایی ۴۱
۸-۲-۱۸-یکنواختی ۴۲
فصل دوم
معماری و موسیقی ۴۳
بخش اول-معماری در گستره های زمانی و مکانی ۴۴
بخش دوم-موسیقی در گستره های زمانی و مکانی ۴۵
بخش سوم-مقایسه ی معماری با انواع موسیقی ۴۶
بخش چهارم-وحدت گرایی ۴۷
بخش پنجم-سازماندهی فضا بر اساس الگوهای رایج ۴۸
بخش ششم-سلسله مراتب در کشف فضا ۴۹
بخش هفتم مکانی ۵۲
بخش هشتم-نسبت های هارمونیک در معماری و موسیقی ۵۳
بخش نهم-مبانی آفرینش کالبدی موسیقی و معماری ۵۵
۹-۱-جوهره ی کالبدی ۵۶
۹-۲-ابزارهای ارزیابی جوهره ی کالبدی ۵۷
بخش دهم-ویژگی های کمی جوهره ی کالبدی ۵۷
۱۰-۱-ارتفاع صوت و ابعاد علایم بصری ۵۸
۱۰-۲-شدت صوت و فاصله ی علایم بصری ۵۹
۱۰-۳-زمان دوام یا کشش ۶۰
بخش یازدهم-ویژگی های کیفی جوهره ۶۱
فصل سوم
نمونه های مشابه ۶۲
تالا رهای موسیقی والت دیستی ۶۳
تالا ر سرود ناگااوکا ۶۶
تالا ر فیلارمونیک لوکزامبورگ ۶۹
شهر موسیقی رم ۷۱
تنریف ۷۳
مرکز موسیقیBBC 75
اپرای سیدنی ۷۷
مرکز موسیقیEthno 77
مرکز موسیقی سیاتل ۸۰
نتیجه گیری ۸۱
فصل چهارم
بررسی سایت ۸۴
۴-۱- معرفی سایت ۸۵
۴-۲- چشم انداز ۸۵
۴-۳- همسایگی‌ها ۸۵
۴-۴- کاربری فعلی زمین ۸۵
۴-۵-اقلیم ۸۶
فصل پنجم
برنامه ی فضایی ۱۰۵
بخش اول-حوزه ی اداری ۱۰۷
بخش دوم-حوزه ی آموزشی ۱۰۸
۲-۱-سالن تمرین ارکستر ۱۰۸
۲-۲-سالن های تمرین کر ۱۰۹
۲-۳-اتاق های تمرین ۱۱۰
۲-۴-کلاس پیانو ۱۱۰
۲-۵-کلاس های تئوری ۱۱۰
۲-۶-کارگاه تعمیر ساز و سازسازی ۱۱۱
بخش سوم-حوزه ی فرهنگی ۱۱۱
۳-۱-تسهیلات شنیدن ۱۱۱
۳-۲-کتابخانه ۱۱۲
۳-۲-۱-نورپردازی در کتابخانه ۱۱۳
۳-۲-۲-آکوستیک کتابخانه ۱۱۳
۳-۳-رستوران ۱۱۳
۳-۴-موزه ی موسیقی ۱۱۳
۳-۵-بخش اجرا ۱۱۵
۳-۵-۱-صحنه ۱۱۶
۳-۵-۲-آپرون ۱۱۶
۳-۵-۳-شبکه ۱۱۷
۳-۵-۴-توفال ها ۱۱۷
۳-۵-۵-پرده ی پشت صحنه ۱۱۸
۳-۵-۶-پوسته ۱۱۸
۳-۵-۷-درها ۱۱۸
۳-۵-۸-نورها ۱۱۹
۳-۵-۹-ارتفاع دهنده ها ۱۱۹
۳-۵-۱۰-داده های اصلی مربوط به صندلی ها ۱۱۹
۳-۵-۱۱-انواع چیدن ردیف ها ۱۱۹
۳-۵-۱۲-راهروهای بین صندلی ها ۱۲۰
۳-۵-۱۳-دید تماشاچیان ۱۲۰
۳-۵-۱۴-عمق سالن ۱۲۰
۳-۵-۱۵-مقطع سالن ۱۲۱
۳-۵-۱۶-نور ۱۲۲
۳-۵-۱۷-تقسیم سالن ها و ارتباط آنها ۱۲۳
۳-۵-۱۸-راحتی و ایمنی تماشاچیان ۱۲۳
۳-۵-۱۹-بلیط فروشی ۱۲۳
۳-۵-۲۰-سرسرا ۱۲۴
۳-۵-۲۱-سرویس بهداشتی ۱۲۵
۳-۵-۲۲-اشکال پلان ۱۲۶
۳-۵-۲۲-۱-فرم مستطیلی ۱۲۶
۳-۵-۲۲-۲-فرم بادبزنی ۱۲۶
۳-۵-۲۲-۳-تالارهای نعل اسبی ۱۲۶
۳-۵-۲۲-۴-فرم مدور ۱۲۶
۳-۵-۲۲-۵-فرم پلان نامنظم ۱۲۷
۳-۵-۲۲-۶-انتخاب فرم مناسب تالارهای موسیقی ۱۲۷
۳-۵-۲۳-نکات لازم در طراحی بستر ارکستر ۱۲۸
۳-۵-۲۴-مونومانتالیزم در تالار ۱۲۹
بخش چهارم-حوزه خدمات ۱۳۰
۴-۱-فضاهای کمکی انبار ۱۳۰
۴-۲-تسهیلات اضافی ۱۳۰
۴-۳-تاسیسات ۱۳۰
۴-۳-۱-برق ۱۳۰
۴-۳-۲-تهویه ی مطبوع ۱۳۱
۴-۳-۴-صحنه ۱۳۱
۴-۳-۵-سیستم آب پاش و ایمنی آتش سوزی ۱۳۱
بخش پنجم-ورودی مجموعه ۱۳۳
۵-۱-خارج مجموعه ۱۳۳
۵-۲-درهای به سمت هال ورودی ۱۳۳
۵-۳-پیش ورودی و هال ورودی… ۱۳۳
بخش ششم-خلاصه ۱۳۴
بخش هفتم –بررس مسائل معلولین در طرح ۱۴۱
فصل ششم
برنامه‌فیزیکی ۱۴۶
فصل هفتم
نقشه‌ها و مدارک نهایی ۱۵۳
منابع و ماخذ ۱۶۷

مطالب مشابه:

دانلود نقشه کامل خانه موسیقی همراه رندرهای تریدی مکس

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا