رساله معماری

دانلود رساله ضوابط و ویژگیهای منحصر بفرد معماری ایرانی در احیاء ارزشها، سنن و الگوهای مترقی معماری این مرز و بوم

چکیده

در دنیای امروزی که به سمت جهانی شدن حرکت می کند ، سعی می شود بر مشکلات مانند هجوم فرهنگهای بیگانه غلبه شود. روند رو به رشد در قالب فرهنگی کوششی است که برای هر چه نزدیک شدن به این هدف ما را یاری می کند .در این پروژه با توجه به رویارویی سنت ومدرن این مسائل مطرح می شود:
کاربرد اصول معماری ایرانی در طراحی موزه تا چه اندازه می تواند به تامین نیازهای فضایی کمک کند؟ طراحی موزه تا چه اندازه می تواند موجب ارتقا شناخت جامعه نسبت به لباس اقوام ایرانی شود؟ اصول معماری ایرانی تا چه اندازه می تواند در احیاء ارزشها و الگوهای مترقی معماری این مرز و بوم تاثیر گذار باشد؟ بدیهی است با بررسی سبک ها و گرایش های مختلف در دورهای زمانی ، در یک چارچوب نظری منسجم می توان از آن به عنوان ابزاری جهت شناخت سایر مؤلفه هاو ارزشهای معماری ایرانی در آثار معماران استفاده نمود . همچنین می توان به ارزیابی دقیق تری به منظور شناخت این اصول و بهره گیری از آن در معماری ایرانی حاضر ، در طی سالهای آینده دست یافت .
پژوهش حاضر پس از بررسی مفاهیم موزه ، تاریخچه پوشاک در ادوار و اقوام مختلف ، اصول وارزشهای معماری ایرانی ، نمونه های مشابه ، خصوصیات جغرافیایی شیراز ، برنامه فیزیکی طرح و معرفی آن پرداخته شده است .

مقدمه

مبحث پوشش و پوشاک در طول تاریخ همواره حائز اهمیتی بوده است و چه بسا که در بررسی روند تاریخی آن شاهد تغییر ، رشد و تکامل صعودی آن بوده ایم. و بلاخص در دوران معاصر که این مسئله از مرز صرفاً «پوشش و پوشاک» گذشته و به صورت یک دغدغه برای عموم مردم درآمد. در پایان قرن ۲۱ دیگر مصرف فقط یک روند اجتماعی-فرهنگی نبوده و به مرامی تبدیل شده است که می توان از خلال تاثیرات آن بر جامعه و خرده فرهنگ های اجتماعی به آمدن دوران جدیدی در تاریخ کشورهای اروپایی پی برد.حال آنکه این مرز و بوم خود صاحب تاریخ لباس غنی می باشد و علاوه بر آن لباس محلی اقوام مختلف ایران نیز دارای مفاهیم ارزشمند و همساز با محیط و اقلیم می باشد که خود می تواند منبع الهام برای لباس مردم امروز ایران باشد. در این پروژه نیز سعی و تمرکز در ایجاد مکانی مناسب بوده که در جهت معیار های اسلامی اجتماعی نظام بتواند با حفظ ارزشهای لباس ایرانی در جهان قدم نهاده باشد.
پس می توان گفت: انسان اول نگاه می کند، سپس می بیند و از آن چه دیده است، استفاده می کند چرا که دیدن، خود مقدمه ای است برای تغییر سمت و سوی جامعه به سمت ایرانی پوشیدن.

۱-۲- بیان مسئله

بیان مسأله اساسی تحقیق به طور کلی (شامل تشریح مسأله و معرفی آن، بیان جنبه‏های مجهول و مبهم، بیان متغیرهای مربوطه و منظور از تحقیق) :
یکی از دیداری ترین و در عین حال زنده ترین نمونه های حیات فرهنگی یک جامعه پوشاک و نوع لباس مردم آن جامعه است. آشنایی با تاریخ لباس و پوشاک ایرانیان نه تنها اطلاعاتی در خصوص ظاهر مردمانی که در ادوار مختلف تاریخی زندگی می کرده اند در اختیارمان می گذارد. بلکه ما را با انواع سلیقه های نوع دوخت و رنگ مدل های مختلف لباس بافت انواع پارچه ها و صادرات و واردات پوشاک و تأثیر پذیری و تقلید از لباس مردمان نواحی دیگر اختصاص پوشاکی خاص به گروه یا طبقه ای اجتماعی آشنا می سازد و همچنین درباره چگونگی روند و تکامل انواع پوشش ها اطلاعات مفید و جالب توجهی ارائه می نماید.لباس همواره وسیله ای برای نشان دادن جایگاه اجتماعی و حتی طرز تفکر افراد بوده است و نقش نشانه و سنبل را داشته است. در معماری نیز این سبک های مختلف معماری به عنوان نشانه وسنبل برای نشان دادن جایگاه اجتماعی ساختمان و یا صاحب ساختمان به کار می روند.لباس و ساختمان هر دو وسیله ای برای پوشش بدن هستند. هر دو نقشی اجتماعی دارند. و در نهایت در مدل ها و روش ساخت نقاط مشترک زیادی دارند.
با توجه به این امر که همیشه تفکرات و جهان بینی افراد بر زندگی آنها تاثیرگذار می باشد و آرامش انسان در گرو هماهنگ بودن با جهان بینی و ایدئولوژی خود می باشد، لزوم حکمفرمایی ارزش های اسلامی و دینی بر شهرسازی و معماری اسلامی امری حیاتی محسوب می گردد. همچنین مصنوعات هر جامعه باید مبتنی بر فرهنگ آن جامعه باشد تا بتواند حافظ هویت و ریشه جامعه گردد؛ پس در شهرسازی و معماری ایران، باید هم ارزش های اسلامی و هم فرهنگ اصیل ایرانی، در طراحی شهری مورد توجه قرار گیرد تا کشور ایران نمونه بارزی از شهری اسلامی و ایرانی باشد.(مشکات روحانی، خادمی،۱۳۸۹،۶)
هدف اصلی این پروژه ایجاد مجموعه ای طراحی شده و تامین نیاز های فضایی آن مانند «موزه لباس» به منظور آشنایی با قدمت و دیرینه لباس ایرانی و پوشش قومی های مختلف، همچنین طراحی فضاهای آموزشی و آموزشگاههای طراحی لباس همچنین طراحی سالن های تخصصی نمایش لباس Fashion Show به منظور ترویج مد و الگو های طراحی شده و تامین نیازهای اقتصادی مجموعه و همچنین طراحی یک فضای نشیمن و یک پاتق آزاد برای گردهمایی عامه مردم به خصوص جوانان و گفتگو و تبادل و ارائه نظرات و اندیشه ها ی نیازهای انکار ناپذیر این سنین می باشد.
همچنین تحقیقات در زمینه پیشینه ارتباط فرهنگ و نوع پوشش با معماری، مطالعه در زمینه ارتباط تاریخ معماری و تاثیر معماری بر نوع پوشش اقوام و ملیتهای مختلف و بلعکس، ایجاد یک مجموعه طراحی شده و سازمان یافته که شامل زیر مجموعه ای کامل از فضاها و نهادهای مرتبط و تاثیر گذار بر این اموراست، می باشد.
بخش نمایش و موزه است که خود می تواند تأثیر بسزایی در پوشش مردم داشته باشد. چرا که دیدن، خود مقدمه ای است برای تغییر سمت و سوی جامعه به سمت ایرانی پوشیدن.انسان اول نگاه می کند، سپس می بیند و از آن چه دیده است، استفاده می کند.ایجاد محیطی پذیرا و تأثیر گذار برای بازدید کنندگان از دیگر اهداف این پروژه می باشد.

این فایل به صورت word شامل ۱۷۱ صفحه  می باشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا