رساله معماری

دانلود رساله و مطالعات معماری مجموعه تجاری تفریحی

مقدمه

انسان موجودی است اجتماعی که همواره در جستجوی ارتباط با دیگران است. در بازارهای ابتدائی که مردم غالبا برای عرضه کالا و دریافت خدمات از مناطق دورافتاده برای رسیدن به آن راه می‌پیمودند، شاید جنبه اجتماعی بازار بر دیگر وجوه آن ترجیح داشت. از این رو بازار به صورت جشنواره‌ای درآمده و نقش مرکز تجمع و تفریح و تفرج را ایفا می‌نمود. هرچند که این جنبه اجتماعی و مهم بازار به تدریج در اثر تغییر ساختار اقتصادی جوامع شهری تغییر شکل یافته ولی به قوت خود باقیست از این رو امروزه احداث مراکز خرید و مجموعه تجاری در نزدیکی و یا متن فضاهای سبز و پارکها و تاسیسات گذران اوقات فراغت ترجیح داده می‌شود.
با هدف طراحی مجتمع تجاری و تفریحی رهام زنجان می‌بایستی به طی یک فرآیند منطقی می‌پرداختیم. در این فرآیند شناخت نیازها، تجزیه و تحلیل آن و بررسی عرصه طراحی و سیستمهای اصلی و فرعی مرتبط با پروژه ضرورت داشت .

چکیده:

رساله حاضر پژوهشی است در عرصه دانش معماری که با عنوان طراحی مجموعه فرهنگی – تجاری و تفریحی با تاکید بر دو مقوله فرهنگ و تجارت سعی بر آن شده که با تلفیق عملکردهای فرهنگی و تجاری در کنار تفریح سایت مورد نظر به طراحی مجموعه ایی جهت ساماندهی روابط جمعیت بهره بردار ساکن فضا در منطقه و برآوردن پاره ای از نیازهای روحی ، ذهنی و جسمی جمعیت نائل آئیم بگونه ای که همواره محیطی فرهنگی بر تمام فعالیت های تجاری و اجتماعی جمعیت بهره بردار حاکم گردد.
باید اشاره نمود که از گذشته دور  در معماری  و شهرسازی ایران مکانی به نام بازار وجود دتشت که تمامی فعالیت های تجاری و تعاملات فرهنگی در راسته بازار شهر همزمان با داد و ستد کالا و خدمات اتفاق می افتاد ، بطوری که بازار علاوه بر مکانی برای تهیه مایحتاج زندگی ، مکانی برای تعاملات فرهنگی و اجتماعی در سطح شهر بود.با این پیش فرض و در جهت رسیدن به یک مجموعه شهری پویا و فعال ، مرکزی که با توجه به ترکیب عملکردهای مختلف در تمامی طول سال زنده و مکانی برای ایجاد هر نوع ارتباط سالم فرهنگی و اجتماعی در سطح شهر باشد به مطالعه و در نهایت طراحی مجموعه
فوق پرداختیم.در طول پروژه سعی شده تا فرآیند برنامه ریزی و طراحی نظام های مطلوب عملکردی و شکلی در پی مطالعات لازم میسر گردد.بر همین اساس مجموعه مطالعات در دو بخش کلی شناخت و مداخله سامان یافته است.
بخش شناخت شامل بررسی تاریخی، محیطی، اقتصادی، اجتماعی ، فرهنگی و کالبدی محیط مورد مطالعه و طراحی همچنین بررسی مفهمومی فضاهای فرهنگی و تجاری می باشد که سعی شده با استخراج تنایج کاربردی در جهت استفاده در طراحی مجموعه گام برداریم.
در بخش مداخله نیز در ارتباط با تدوین نظام شکلی مناسب به بررسی تجارب عملی و نظری مرتبط با موضوع و بررسی ضوابط و استانداردها به برنامه ریزی فیزیکی اقدام نمودیم.
طراحی نیز براساس هندسه ایی پویا و نظام مند مبتنی بر نیازهای مجموعه ویژگی های سایت و محور مؤثر در آن شکل گرفته است.

این فایل شامل ۱۵۹ صفحه به صورت word قابل دانلود میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا