رساله معماری

دانلود رساله و مطالعات کامل خانه معمار

مقدمه رساله و مطالعات کامل خانه معمار

با توجه به این نکته که خا نه های معمار در بیش از یک در مراکز معماری ارائه شده است، این تحقیق بر پایه ی شناخت معیارهای زیبایی شناسی در این مکتب که محتوای اصلی آن ساختارشکنی تعاریف است و معیارهای گذشته که به عنوان اصول پذیرفته شده میباشد تدوین گردیده است.
لذا اهداف خانه معمار همانا ایجاد فضایی برای رشد و تبلور اندیشه های ناب معماری ایرانی و گسترش آن و همچنین ایجاد رابطه با محیط خارج به طوری که این اندیشه ها در ساختمانها پیاده گردند

پیدایش هنر

هنر از چه رازهایی باخبر است؟
هرگاه به یاری نشانه های زبانی، و مفهوم سازی های فلسفی، منطقی و علمی، نتوانیم واقعیتی، رویدادی یا تجربه ای انسانی را بیان و به دیگری منتقل کنیم، به هنر پناه می بریم. از هنر کاری برمی آید که از عهده ی هیچ وسیله ی دیگری، که در نهایت از منش بیانگری زبان سود جوید، ساخته نیست … فیلسوفی از روزگار ما، ژاک دریدا، این نکته را چنین بیان کرده که معنای سخن، یا متن، یا گزاره ها در ارتباط زبانی نوشتاری و گفتاری « همواره به تأخیر می افتد»، و ما هرگز نمی توانیم به معنا برسیم. فیلسوفی دیگر، هانس گئورک گادامر، در واپسین گفتگویی که تاکنون از او منتشر شده، گفته است: « ما هرگز نمی توانیم واژگانی را بیابیم که چیزی را به طور قطع بیان کنند.» هنر اما، شاید به دلیل بازگشتش به حس انسانی، و شاید به خاطر تکیه اش بر شهود و مکاشفه، یا به دلیل هایی دیگر کارآیی بسیار در انتقال تجربه های درونی و باطنی زندگی آدمی دارد، و خبر از رازهایی می آورد که قفل آنها با هیچ کلید دیگری گشودنی نیست. هنر مسیری را در زندگی آدمی می گشاید که با پای چوبین خردورزی و منطق استدلالی نمی توان از آن گذشت. آفرینش هنری در زندگی معنوی آدمی ارجی والا دارد، و از این جنبه برتر و قدرتمندتر از علم، منطق، فلسفه و اخلاق جلوه می کند.

تاریخ پیدایش هنر

اگر با این سؤال برخورد کنیم که هنر در چه زمانی و در کجا پدید آمد و ظهور کرد و در پیشینه هستی آدمی، کندوکاو کنیم، خواهیم دید هنر همزاد انسان است. هیچ زمان و زمینی نمی‏توان یافت که اثری از هنر در آن نباشد. گویا آدمی با هنر آفریده شده، با هنر زیست کرده و با هنر از این جهان به دیار دیگر شتافته است. این همراهیِ انسان با هنر حکایت از ارتباط جوهری هنر با انسان دارد. اگر هنر امری عارضی برای انسان بود، هرگز چنین تلازمی با آن پیدا نمی‏کرد. می‏بایست چیزی در جوهر و گوهر آدمی باشد که هنر از آن سرچشمه گرفته و ظهور کرده باشد. پس برای شناخت دقیق هنر، باید انسان را شناخت و در حقیقت او کاوش کرد.

فهرست رساله خانه معمار

تقدیم به : ۳
سپاسگزاری : ۳
هیئت داوران ۴
فهرست ۵
مقدمه: ۵
تعاریف هنر ۵
تاریخ پیدایش هنر ۸
جستاری در باب هنر ۱۰
فلسفه هنر ۱۰
مخاطب ۱۱
پیام هنر ۱۲
ویژگی و خصلت معمار ۱۴
تلقی ما از معماری ۱۵
تعریف معمار ۱۸
دسته بندی معماران ۲۴
هنرهای پلاستیک و فنوتیک. ۲۴
ریشه های معماری ۲۵
سخنوری در معماری ۲۷
فضای معمارانه ۲۸
نقاشی و مجسمه سازی ۴۱
کارگاه های آموزشی ۴۳
وجوه افتراق نقاشی و مجسمه‌سازی ۴۵
پیوند تاریخی هنر پیکر تراشی و بت‌پرستی ۴۷
اقسام نقاشی و مجسمه‌سازی ۵۰
دیدگاه نهایی درباره نقاشی و مجسمه‌سازی ۵۳
حس زیبایی معماری ۵۷
زیبایی چیست؟ ۶۰
زیبایی در معماری ۶۲
تمایز هنر و زیبائی ۶۵
هنر ایرانی در معماری ایرانی ۶۵
هنر در نظر افلاطون ۹۲
هنر واصل ملکوتی از دیدگاه کانت ۹۷
نگاه هایدگر ( فیلسوف قرن بیستم ) به هنر ۹۸
هنر از دیدگاه هایدگر ۱۰۱
زیبایی شناسی و مرگ هنر ۱۰۲
تلقی زیبایی شناسانه از هنر ۱۰۶
استانداردهای فضایی در معماری ۱۱۳
هنر مدرن معماری ۱۱۶
نهادهای اجتماعی در معماری ۱۲۱
عوامل اقتصادی معماری ۱۲۳
ارتباط هنر با دیگر عرصه ها ۱۲۴
عرفان و هنر در معماری ۱۲۴
ارتباط هنر با دیگر عرصه ها ۱۲۵
از خیال تا خلاقیت ۱۲۶
از تصور تا تخیل ۱۲۶
از تصور تا تخیل در معماری ۱۲۷
اختراع و خلاقیت ۱۲۸
تخیل و خلاقیت ۱۲۹
انواع تخیل در معماری ۱۳۱
انسان خلاق کیست؟ ۱۳۱
اختراع و خلاقیت در معماری ۱۳۲
– نظریه های آفرینشگری ۱۳۳
آفرینشگری به عنوان نیروی معماری ۱۳۴
نظریه های جدید فلسفی هنری ۱۳۵
تخیل و خلاقیت در معماری ۱۳۶
خلاقیت در معماری ۱۳۹
تعریف وتعابیر خلاقیت در معماری ۱۴۰
معمار خلاق کیست؟ ۱۴۱
آفرینشگری به عنوان نیروی حیاتی ۱۴۳
آفرینشگری به عنوان نیروی کیهانی ۱۴۴
مفهوم آزادی متناسب با خلاقیت و اندیشه هنری ۱۴۵
ساخت اجتماعی و خلاقیت هنری ۱۴۵
دوگانگی ساختار ۱۴۶
خلاقیت در علم و هنر ۱۴۶
پیچیدگی شرایط نخستین ۱۴۷
گستردگی حوزه خلاقیت ۱۴۷
تنوع فنون و مهارت های کار ۱۴۷
انعطاف پذیری ۱۴۷
محدودیت سابقه تحقیق ۱۴۸
آفرینش هنری ۱۴۹
خلاقیت و هنرها ۱۵۰
تمدن: ۱۵۱
تعریف تمدن وفرهنگ: ۱۵۱
فرهنگ: ۱۵۲
القاء فرهنگی و هنری خانه معمار ۱۵۸
سالن چند منظوره خانه معمار ۱۵۹
آمفی تئاتر روباز: ۱۶۰
بخش خدماتی : ۱۶۰
رستوران مجموعه: ۱۶۰
استاندارد فضاهای لازم در رستوران ۱۶۰
بازار صنایع دستی و بازار هفتگی: ۱۶۱
تریا : ۱۶۲
چایخانه: ۱۶۲
فروش تنقلات: ۱۶۲
نگهبانی و اطلاعات: ۱۶۲
پارکینگ: ۱۶۲
نمازخانه : ۱۶۳
خانه معماریس ها: ۱۶۳
بخش اقامتی: ۱۶۳
بخش تفریحی: ۱۶۴
مفهوم تفریح: ۱۶۷
کتابخانه: ۱۷۴
خصوصیات کلی جوانان و نوجوانان: ۱۷۵
مفاهیم اجتماعی (قراردادها و هنجارها) ۱۷۵
نیازهای محیطی ساختمانهای آموزشی: ۱۷۶
دمای فضاهای داخلی ساختمان آموزشی وفرهنگی ۱۷۶
موارد حائز اهمیت درطراحی اقلیمی ساختمانهای آموزشی: ۱۷۷
جلوگیری از اتلاف حرارت: ۱۷۷
مصالح ساختمانی: ۱۸۰
مفاهیم اولیه ۱۸۰
فضا: ۱۸۰
کتابخانه و قرائتخانه: ۱۸۱
ظرفیت کتابخانه: ۱۸۲
تنوع و وسعت مجموعه کتب و منابع : ۱۸۲
بخش خدمات فنی ۱۸۳
برنامه فیزیکی پروژه خانه معمار: ۱۸۵
فضاهای مورد نیاز برای خانه معمار هنری برگرفته شده از مجموعه های فرهنگی موجود: ۱۸۵
نـمونه فضــاها ۱۹۱
۴ – خانه معمار خانه معمار: ۱۹۱
واحد آموزشخانه معمار ۱۹۱
واحد عکاسی خانه معمار ۱۹۲
واحد زبان : ۱۹۲
واحد کامپیوترخانه معمار ۱۹۲
کارگاه هنرهای تجسمی : ۱۹۲
واحد نگارخانه خانه معمار : ۱۹۲
واحد کتابخانه خانه معمار ۱۹۲
کانون فیلم خانه معمار: ۱۹۳
کانون شطرنج خانه معمار: ۱۹۳
کانون تئأتر خانه معمار: ۱۹۳
کانون موسیقی خانه معمار : ۱۹۳
مهد کودک خانه معمار : ۱۹۳
امکانات رفاهی : ۱۹۳
آمفی تئأتر شماره ۱ (تراس تابستانی ): ۱۹۴
آمفی تئأتر شماره ۲ ( سالن اجتماعات ) : ۱۹۴
۷ – مرکز فرهنگی و خانه معماران ژان ماری تجیبائو (نومهآ،کالدونیای جدید): ۱۹۴
دیدگاه ۱۹۸
بیان فلسفی طرح ۲۰۶
نحوه ارتباط فضاها ۲۰۹
مرکز فرهنگی و کانون معماران جان مری جیبائو ،نومئا ۲۲۱
سایت شناسی ۲۳۷
بافت سایت ۲۴۰
ایدئوگرام ۲۴۱
دایره ۲۴۳
زیبا ترین فرم خانه معمار ۲۴۳
شکل محیط خانه معمار ۲۴۵
توپوگرافی ۲۴۵
اشکال محاط ۲۴۵
مختصات جانمایی لکه ها روی سایت ۲۴۶
معرفی عناصر تشکیل دهنده طرح و سایت ۲۴۷
سالن اجتماعات و تعریف فعالیت ۲۴۷
مقررات و آیین نامه ها خانه معمار ۲۴۸
برنامه ریزی کلی خانه معمار ۲۴۸
استانداردهای صندلیها ۲۴۹
ابعاد کمینه برای صندلیها ۲۵۰
فضای نمایشگاهی خانه معمار ۲۵۱
ضرورت وجود نمایشگاه در خانه معمار ۲۵۱
رویکرد اصلی خانه معمار ۲۵۱
ضوابط طراحی نمایشگاه خانه معمار ۲۵۱
تاریخچه آموزش معماری ۲۵۲
تاریخچه دانشگاههای معماری در غرب و جهان ۲۵۲
بوزار فرانسه ۲۵۳
باهاوس ۲۵۴
هدف دوره آموزشی باهاوس ۲۵۶
دانشگاه لندن ۲۵۷
مدارس ایتالیا ۲۵۷
روش آموزش در آمریکای شمالی ۲۵۸
بررسی سیستم ها و اهداف آموزشی درمراکز اموزش معماری مهم خارج از کشور ۲۵۸
دانشگاه برکلی آمریکا : ۲۵۸
کنترل تابش آفتاب بر جدارههای شفاف ساختمان ۲۶۰
سازماندهی پلان، فرم کالبدی و بافت خانه معمار ۲۶۰
مصالح ساختمانی و رنگ سطوح خارجی ۲۶۱
شناخت منطقه تهران و ویژگیهای آن ۲۶۲
چگونگی شکل گیری شهر تهران ۲۶۲
جمعیت و پراکندگی آن: ۲۶۳
سواد: ۲۶۳
– آموزش: ۲۶۳
مشخصات جغرافیائی استان تهران ۲۶۴
اقلیم و آب و هوای تهران ۲۶۴
– اقلیم ۲۶۴
– دما ۲۶۵
بارندگی ۲۶۵
رطوبت نسبی ۲۶۵
باد ۲۶۵
تابش خورشید ۲۶۵
وضعیت زمین شناختی تهران ۲۶۶
آلودگیهای شهر تهران ۲۶۶
وضعیت دسترسی در تهران ۲۶۶
ساختار خدماتی تهران ۲۶۷
دوره های آزاد آموزشی در خانه معمار ۲۶۸
موقعیت زمین نسبت به مناطق همجوار ۲۶۹
شکل هندسی زمین ومناطق همجوار ان ۲۶۹
بررسی وضعیت اقلیمی در سایت ۲۶۹
عوامل مصنوعی زمین ۲۶۹
دسترسی ها در خانه معمار ۲۶۹
بررسی طرح استقرار و جا نمایی ۲۷۰
تجزیه و تحلیل امکانات فیزیکی اراضی خانه معمار ۲۷۰
عوامل تاثیر گذار بر طراحی خانه معمار ۲۷۰
جهت ساختمانها ۲۷۰
تعداد طبقات ۲۷۰
تعداد طبقات خانه معمار ۲۷۰
اصول و روش طراحی خانه معمار ۲۷۱
اهداف خانه معمار ۲۷۲
ایده ۲۷۳
فضاهای خدمات رسانه ای خانه معمار: ۲۷۶
برنامه فیزیکی طرح ۲۸۰
ساختار و اصول فیزیکی خانه معمار ۲۸۰
ایده ۳۰۴

این رساله دارای ۳۰۴ صفحه به صورت فایل word قابل دانلود میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


 

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا