رساله معماری

دانلود رساله معماری طراحی معماری فرهنگسرای گرافیک

چکیده :

مقصود از پژوهش حاضر، طراحی معماری فرهنگسرای گرافیک با رویکرد معماری سبز در اردبیل می باشد .با توجه به اینکه فرهنگ مجموعه پیچیده ای است که در بر گیرنده ، دانستنیها ، اعتقادات ، هنرها و اخلاقیات ،قوانین ،عادات و هر گونه توانایی است که به وسیله انسان به عنوان عضو جامعه کسب می شود و فرهنگسرا مکانی است که در آن یک یا چند نهاد فرهنگی فعالیت دارند. در فرهنگسرا معمولا شرایطی برای آموزش امور گوناگون فرهنگی و اجتماعی و همچنین آموزش پیشه ها و هنرهای گوناگون مانند نگارکری ،کوزه گری، گرافیک ،دوزندگی و …فراهم می گردد.
در این رساله با توجه به رسالت یک مجموعه فرهنگی و با در نظر گرفتن هنر و فرهنگ بومی منطقه نیاز دیدم برای ارتقاء سطح فرهنگی و رشد و بالندگی وجوه اجتماعی ، مردمان کشورم که از قدیم الایام از نظر فرهنگی بسیار غنی می باشندیک مجموعه فرهنگسرا طراحی نمایم و به بررسی مجموعه فرهنگسرا پرداخته ام وبا توجه به معنی گرافیک که ریشه در فرهنگ ما دارد و از آنجایی که هنر گرافیک قدمتش به چند قرن پیش بر می گردد و طراح گرافیکی که با ابتکارات و اندیشه ایده را با قلم عشق بر در و دیوار ، سفال ،سرامیک ، چوب ، پارچه ،سنگ و کاغذ به نمایش می گذارد و از زمان دور تا به امروز در تفکر و دستیابی به راهکارهای جدید برای برقراری ارتباط و توسعه تبلیغات گام زده است من در این رساله سعی نموده ام از تمام این ویژگیها بهره کافی را ببرم و با توجه به اقلیم استان اردبیل و برای صرفه جویی در مصرف انرژی استفاده از انرژی های تجدید پذیر را الزامی دانستم و برای این منظور از معماری سبز در طراحی مجموعه فرهنگسرای گرافیک استفاده نموده ام.
کلمات کلیدی: فرهنگسرای معماری، معماری سبز، مرکز آموزشی، طراحی معماری

 

مقدمه

دیرین شناسان با دلایل انکارناپذیر ثابت کرده اند که انسان معروف به انسان دانا ، درمهد ایران بارآمده و در اقصی نقاط جهان پراکنده شده اند ، لذا حاصل تلاش پیشینیان ما در ایران ، وجود بیش از هفتاد هزارتپه باستانی ، بیش از یک میلیون و دویست هزار از تاریخی و هزاران یادگار دورانهای دور است که درزمره برترینهای جهان قرار دارد.به گفته انان درایران تمدنی کهن تر از تمدن مصر وجود داشته است.
ایران کشوری با قدمت چندین هزارساله و با تمدنی قدیمی و فرهنگی سرشار ، بی شک از طلایه داران فرهنگ و تمدن بشری درطول اعصار بوده است.این تمدن کهن و فرهنگ یکتا ، درطی سالیان دراز ، ذره ذره اثرات خود را برنحوه زندگی و خصوصیات روحی این ملت برجای گذاشته است .
این یکتایی ، هم بستگی که مثال زدنی است ، از فرهنگی قوی درپشت آن خبر می دهد که سالیان دراز ، به رغم تمامی ناکامی ها و جنگ ها و تجارت ها ، سینه به سینه حفظ و منتقل شده و از پدر به پسر ارث رسیده است.
در چنین موقعیتی است که ضرورت پرداختن به موضوعاتی جلب نظر میکند که درصدد محکم کردن حلقه ارتباطی با گذشته فرهنگی و بازسازی آن در مقابل هجوم فرهنگ بیگانه تلاشی است درجهت پایداری از میراث فرهنگی کشور.
ایجاد مراکز فرهنگی و هنری یکی از مهمترین راهکارهای رسیدن به اهداف ذکر شده می باشد تا هنر فرهنگ اصیل ایرانی که سینه به سینه به نسل های مختلف در طول تاریخ منتقل شده در این مراکز در اختیار نسل جدید قرار گیرد.

 

این فایل در قالب word شامل 146 صفحه می باشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا