رساله معماری

دانلود رساله معماری مرکز نمایشگاهی تکنولوژی

مرکز نمایشگاهی تکنولوژی بنز
Technology Exhibitional Center

 تاریخچه نمایشگاهها در ایران:

تجدد ایران از عصر قاجاریه و فقط به همت و اندیشه امیرکبیر آغاز شد و این زمان مصادف بود با نیمه قرن 19 و اوج انقلاب صنعتی در اروپا در آن تاریخ نهضت صنعتی نوپایی برای برطرف ساختن حداقل نیازهای اولیه مردم به همیت میرزاتقی خان امیرکبیر در ایران شروع به پویش کرده بود. به کوشش و تشویق امیرکبیر تعداد زیادی به همیت میرزاتقی خان امیرکبیر در ایران شروع به پویش کرده بود. به کوشش و تشویق امیرکبیر تعداد زیادی از معاورن در نواحی مختلف کشور و کارخانه های مختلف چدن ریزی و فلز کاری و پارچه بافی و … دایرشده و برای تاسیس کارخانه های مختلف صنعتی در کشور تلاش کردند هنگامیکه دولت انگلستان در ماههای قبل از برگزاری نخستین نمایشگاه جهانی لندن در تاریخ چهارم رجب 1266 هـ ق (برابر با 26 اردیبهشت 1229 هـ ش و 16 می 1850 به وسیله سرهنگ ژوستین سیلوزیر مختار خود در ایران از دولت ایران درخواست کرد در نمایشگاه بین المللی اکسپوزیسیون شرکت نمایند امیرکبیر از این دعوت به شدت استقبال کرد.
فضایی که برای غرفه ایران اختصاص داده شده بود هزار پای مربع بود دوران شکوفایی تجاری ایران تبدیل آن به یک بازار بزرگ بین المللی که تا پایان صفویه به دارا از انجامید، کم کم رو به صنعتی شدن رفت و احداث کارخانه های آهن و … در سراسر ایران تا به عصر حاضر کشیده شد حضور ایران در تجارت و صنعت و تولید کشور در رقابت بیرحمانه روس و انگلیس با قراردادهای بازرگانی و گمرکی و واردات به ایران کمتر مجال جنبیدن می‌داد. علاوه بر نمایشگاه های فوق الذکر نمایشگاههایی در مقیاس کوچک و بزرگ در شهرهای مختلف با زمانهای کم تشکیل یافت در مقیاس جهانی نمایشگاهها شرکت می نمودند. از نمایشگاه های بازرگانی گذشته تقریبا دیگر اثری بر جا نمانده بود تا اینکه نمایشگاه لایپزیک راه را به نمایشگاه های بازرگانی امروزی نشان داد.
نمایشگاه لایپزیک برای اولین بار در سال1894 خود را به عنوان یک نمایگشاه بازرگانی بین المللی مشهور ساخت و درسال 1939 گسترش یافت و دارای 24 سالن گردید. هزار مغز بازدید کننده خریدار کالا از 70 کشور مختلف به این نمایشاه روی آورند. با اینکه نمایشگاه لایپزیک فصل جدید را در راه گسترش نمایشگاه های بارزگانی گشوده بود ولی جنگ 18-1914 نقش اساسی را در این خصوص بازی کرد. زیرا در طول جنگ اولا امکانات ارتباطی از هر لحاظ محدود دشه و بازرگانان اولا به نمایشگاه های بازرگانی متوسل شدند و ثانیا صنایع کشورهای متفق که از داد و ستد با کشور آلمان محروم بودند از این راه به امکانات بازرگانی تازه ای دست یافتند. بدین ترتیب جنگ سرد باعث آغاز یک سلسله نمایشگاه های بازرگانی مدرن در جهان گردید. اولین نمایشگاه از این قبیل نمایشگاه صنایع انگلیس بود که در سل 1915 بوسیله دولت انگلیس برگزار شد.
این نمایشگاه یک سری از کالاهای خارجی را در بر می گرفت که درگیری‌های جنگ مانع ورود آنها به کشور گردیده بود و می بایست کارخانه‌های داخلی ببینید چه اقلامی مورد لزوم است که آنها ندارند و خود در آنها بسازند. پس از جنگ جهانی 18-4/19 تشکیل نمایشگاه های بازرگانی درتمام نقاط اروپای غربی رونق گرفت. در حال حاضر علاقه مقامات نمایشگاهی بیشتر در جهت تمدید زمان نمایشگاه هاست. تغییر دیگری که در کار نمایشگاه ها پدید آمده است نوع غرفه ها و سکوهای مخصوص کالاهای نمایشی است. در گذشته برای هر نمایشگاه غرفه ها و سکوهایی ساخته می شد و پس از پایان نمایگشاه از بین می رفت یا نمایشگاه ها دائمی بوده و قطعات غرفه ها و سکوها و پارتیشن ها برای نمایشگاه بعدی جابه جا می شوند.
در مدت سه سال بعد از جنگ جهانی اول، مداری از نمایشگاه های بین المللی به وجود آمده و باید ذکر کرد که نمایشگاه های اختصاصی صنعتی نیز در همین دوره ابداع گردید.
پس از جنگ جهانی دوم صنعت نمایشگاهی دستخوش تحولات عظیم چه از نظ هدفهای شرکت کنندگان چه از نظر ساختمانی گردید و یکی از بهترین نتایج این تحولات دادن میدان به طراحان و هنرمندان برای ارائه ایده ها و تجربیاتشان به صورت طرح غرفه های نمایشگاهی بود.
به اسانی قابل پیش بینی است که در نتیجه تحولات فوق، غرفه هایی به مراتب سبک تر و ارزان تر از نظر ساختمانی ساخته شد و تحولات تجربی زیادی در زمینه استفاده از نور و رنگ به وقوع پیوست ابعاد نتایج حاصل البته خیلی بزرگتر از یک تغییر کوچک درطرحهای ساختمانی و استفاده از نور یا رنگ بود و بر اساس همان تجربیات اصول نو و تازه ای در مورد ساختمان به وجود آمد. در خلال دهه 1950 با به بازار آمدن تلویزیون تبلیغات و فروش نیز ابعاد تازه‌ای پیدا کرد این تغییرات سریع در اصول بازاریابی و فروش و دید سختگیرانه تولید کنندگان نسبت به نمایشگاه باعث کاهش نمایشگاه های ملی گردید و فقط نمایشگاه های بین المللی و نمایشگاههای مصرفی به جای ماندند.

تاریخچه تشکیل نمایشگاه:

تاریخ- با تاریخ تجارت بشر پیوند دارد از جهان زمان که داد و ستد کالا در جهان آغاز شد مکانهایی برای نمایشگاه بودند که در ابعادی کوچک تشکیل می گردیدند.
آتن مرکز بزرگ تجارت بود و در آن، نمایشگاه های بزرگی از کالاهای تجاری ممالک دیگر تشکیل می شوند- در تاریخ از بازارهای مکاره آتن سخن بسیار رفته است این بازارها مراکز جنب و جوش تجار بزرگ ممالک مختلف و عرضه خرید و فروش های کلان بود- تشکیل چنین نمایشگاهها تا دوره رنسانس صنعتی اروپا کم و بیش در سرزمین های تجاری آن زمان ادامه داشت- رنسانس و تحولات سریع و دگرگون کننده صنعتی در اروپا همزمان با اختراعات متعد صنعتی رخ داد اهمیت تشکیل نمایشگاه ها را بیش از همیشه فرآروی مردم جهان قرار داد.
اختراعات جدید کالاهای صنعتی را چه از حیث کمی چه از جهت کیفی گسترش وسیعی بخشید این کالا می بایست به فروش برسد و افزایش فروش پشتوانه بزرگی به حساب می‌آمد. اما حتی تا قرن های بعد نیز نمایشگاه های جهانی آنطوری که همه کشورها را شامل گردد، تشکیل نشد و تا سال 1830 این نمایشگاه ها چه صنعتی چه کشاورزی و چه همگی جنبه منطقه‌ای داشتند. در سال 1830 بزرگترین نمایگشاه جهانی که تا آن زمان هرگز دستی آنچنان نداشته است در پاریس تشکیل شد. در این نمایشگاه کشورهای بسیاری از چهار گوشه جهان شرکت کردند. در حالیکه هر کدام برای عرضه کالاهای خود در پاریس مشکلات فراوانی را به خصوص در زمینه حمل و نقل متحمل شده بودند. به منظور برپایی همین نمایشگاه بود که برج معروف ایفل ساخته مهندس ایفل برای نشان دادن قدرت پیشرفت صنعتی و اقتصادی فرانسه که در ردیف نمونه های بزرگ تجارت و صنعت دنیا قرار گرفته بود به جهانیان معرفی شد.
دومین نمایشگاه بزرگ دنیا نیز در پاریس تشکیل شد. نمایشگاه سال 1855 پاریس یک تجربه بزرگ در زمینه برگزاری نمایشگاه های جهانی بود که بسیاری از مشکلات نمایشگاه 25 سال قبل را فاقد بود. دو سال بعد لندن در تشکیل یک نمایشگاه بزرگ دیگر پیشقدم شد و چهارمین نمایشگاه بزرگ نیز در سال 1867 در پاریس تشکیل شد و نمایشگاه بعدی یازده سال بعد در مسکو برگزار شد و از آن زمان تا امروز آنقدر در گوشه و کنار جهان نمایشگاه های متعددی برگزار شده که حساب آن از شمار بیرون است.

مقدمه

مرکز نمایشگاهی تکنولوژی Technology Exhibitional Center در بحث تکنولوژی شاید این جمله از ریچارد راجرز پاسخگو تمامی سئوالات در این عرصه باشد : در دنیای مدرن باید در ساختمانهای مدرن زیست در این مقوله سعی خواهم کرد که ارتباط بیشتری با ساختارهای تکنولوژیکی در معماری برقرار نمایم تا بتوانم معماری تکنولوژیکی را معرفی نمایم که با فرهنگ ایرانی ارتباطی نزدیکتر پیدا کرده ومدرنیزاسیون را در یک معماری ایرانی ببینم و نمایش این فرهنگ در قالب یک نمایشگاه دائمی ضروری است.( با امید به خدا).
«در حقیقت ریشه اصلی کلمه تکنولوژی به معنای فن‌آوری، واژه ی Tekhne‌ و در اصل به معنای هنر بوده است». یونانیان باستان تفکیکی بین مفهوم هنر و اثر مصنوع قائل نبوده اند. از این رو برای تعریف این مفاهیم هیچ گاه دو واژه متفاوت بکار نبرده اند.

این فایل در قالب word شامل 79 صفحه به صورت کامل می باشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا