رساله معماری

دانلود رساله و مطالعات معماری خانه سالمندان محصولی از معماری بنا

دانلود رساله و مطالعات معماری خانه سالمندان

دانلود رساله و مطالعات معماری خانه سالمندان

نظریه های مختلف در مورد سالمندی

بقراط براساس نظریه فیثاغورث درباره چهار خلط و مزاج انسانی به صورت دم ، بلغم ، سودا و صفرا ، بیماری را ناشی از بر هم خوردن تعادل آنها دانست . وی پیری را نیز حالتی ناشی از عدم تعادل می پنداشت و پنجاه و شش سالگی را آغاز آن می دانست وی نخستین کسی بود که مراحل حیات انسان را با چهار فصل طبیعت که کهنسالی زمستان آن است مقایسه کرد .او در چندین رساله خویش به خصوص در کتاب سخنان موجز ، به گردآوری مشاهدات دقیقی درباره کهنسالی پرداخت :

کهنسالان کمتر از جوانان به غذا نیاز دارند ، آنها از مشکلات تنفسی ، نزله که موجب سرفه شدید می شود ، از ادرار توام با درد ، درد مفاصل ، بیماریهای کلیوی ، سرگیجه ، لاغری ، ضعف ، سکته ، خارش عمومی و چرت زدن رنج می برند . از روده چشم و بینی آنها آب خارج می شود ، آنها اغلب به بیماری آب مروارید گرفتارند و از ضعف بینایی و شنوایی رنج می برند . بر این اساس بقراط میانه روی و رعایت اعتدال را در همه زمینه ها توصیه می کند و معتقد است که کهنسال هرگز نباید کار و پیشه خود را رها سازند . از نظر ارسطو حرارت داخلی بدن شرط لازم برای حیات است . او کهنسال شدن را با از دست دادن حرارت داخلی بدن برابرمی دانست .جالینوس کهنسالی را امری بین بیماری و تندرستی می پنداشت.

او

او پیری را کاملا یک حالت آسیب شناختی نمی دانست بلکه معتقد بود که تمام وظایف فیزیولوژیک انسان کهنسال به ضعف و کاهش گرایش می یابد. او از طریق سازگار ساختن نظریه طبایع با نظریه حرارت داخلی بدن به شرح حالت فوق دست یافت. حرارت بدن از طبع انسان بر می خیزد و زمانی که بدن آب خود را از دست بدهد و طبع تبخیر شود آنگاه بدن به مرگ دچار می شود .

در سده یازدهم ابن سینا که خود یکی از پیروان آرای جالینوس بود مشاهدات جالبی در باب بیماریهای مزمن و ناراحتیهای روانی کهنسالان عنوان کرد. در سده سیزدهم (راجر بیکن ) که کهنسالی را نوعی بیماری می دانست رساله ای در باب بهداشت کهنسالی (برای کلمنت ششم) تالیف کرد . وی نخستین کسی بود که برای تصحیح ضعف قوه بینایی استفاده از ذره بین را پیشنهاد کرد. پزشکی جدید پیری را به عنوان پدیده ای که در فرآیند حیات جای گرفته می شناسد و آن را مانند تولد ، رشد تولید مثل و مرگ جزیی از حیات به حساب می آورد.(دوبورا(1)، سیمون ، 1365)

نظریه افلاطون و ارسطو درباره سالمندی

افلاطون و ارسطو ، در مورد سالمندی به اندیشه‌ای عمیق دست زدند و به نتایجی مغایر با یکدیگر رسیدند. از نظر افلاطون «حقیقت یک مرد در روح جاودانی وی که آن نیز به صور کلی مرتبط است جای دارد. جسم انسان تنها یک پندار و خطای باصره است»‌ در واقع در نظر او تنزل و شکست جسمی که به سبب بالا رفتن سن حاصل می‌شود هرگز در ورح اثر نخواهد داشت و در حقیقت هر چه قدرت و تمنیات جسم کاهش یابد ، روح از آزادی بیشتری برخوردار می‌گردد. افلاطون در کتاب جمهوری خود از زبان سفال (Cephalus)به ستایش و مدح کهنسالی می‌پردازد و چنین می‌گوید : «هر چه سن دامنه لذت‌های جسمی را محدود کند ،‌ میل به امور ذهنی و عقلی افزایش می‌یابد و شعف و شادی از آنها فزونی می‌گیرد.» و در نهایت افلاطون نتیجه می‌گیرد که «پیران باید فرماند دهند و جوانان فرمان برند». با این وصف ، افلاطون به معیار سن عامل ارزشمندی را می‌افزاید. وی فرزندان نسبت به اولیای کهنسال خود می‌گوید : «فرزندان باید با اولیای خود با احترام سخن گویند و مال و جان خود را در اختیار آنان گذارند». از نظر ارسطو روح یا جان ، تنها عقل و خرد مجرد نیست ، بلکه در یک روابطه ضروری با جسم و تن قرار دارد. او معتقد بود که برای شاد زیستن در ایام کهنسالی ، تن باید سالم مانده باشد. ارسطو در کتاب «فن خطابه» می‌گوید : «آن کهنسالی که آرامش و کندی‌های ذاتی خود را بدون ناتوانی و سستی در برداشته باشد ، روح تحمل کند. با این وصف ، تندرستی و سلامت تن برای راحتی و آسایش جان لازم است». ارسطو همچنین معتقد است «… چون کهنسالان در سنین مختلف زندگی کرده‌اند ، اغلب در این ایام فریب دیگران را می‌خورند و مرتکب اشتباه‌های مکرر می‌شوند. مردمی محتاط ، بیمناک و مردد هستند. مکرر سخن می‌گویند. خشت آنان زود می‌جوشد ول دوامی ندارد و …» ( دوبورا (2) ، سیمون ، 1365)

تعریف سالمندی

معمولا سالمندی بر حسب سن تقویمی تعریف می شود و عموما 65 سالگی را آغاز سالمندی تلقی می کنند. لیکن سالمندی پدیده ای است با جنبه های زیستی ، روانی و اجتماعی . چه با ممکن است فردی از نظر زیستی و جسمی سالمند تلقی شود ، اما از نظر روان شناختی خود را جوان احساس می کند یا برعکس امکان دارد جامه ای فردی را که از نظر زیستی و روانی سالمند نیست به ایفای نقش اجتماعی سالمند و ادار کند . کمتر اتفاق می افتد که سالمندی زیستی با سالمندی روانی و سالمندی اجتماعی در یک فرد به صورت همزمان روی دهد. بررسی جنبه های زیستی و روانی انسان به طور مجزا و دور از هم بی نتیجه است زیرا هر یک از این جنبه ها بر دیگری تاثیر می گذارد . این تاثیر متقابل مخصوصا در مورد کهنسالی کاملا روشن و بدیهی است و مبنای دشواریهای روان تنی را به وجود می آورد ، پس آنچه زندگی روحی یا روانی می نامیم تنها در پرتو وجودی و زیستی انسان قابل درک و فهم است . این موقعیت وجودی و زیستی ، سازواره جسمی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد . خلاف این مفهوم نیز صادق است زیرا بر حسب کم یا زیاد بودن آسیب بدنی تجارب انسان در رابطه با زمان تفاوت پیدا می کند . در نهایت ، جامعه هنگام اعطای نقش و پایگاه اجتماعی به افراد سالمند یا هنگام باز ستاندن آنها باز او . خصوصیات فردی وی ، مانند میزان شکستگی جسمی و نوع تجارب فردی را مورد توجه قرار می دهد. پس شرح تحلیلی جنبه های گوناگون کهنسالی کافی نیست زیرا هر جنبه بر دیگر جنبه ها اثر گذاشته ، خود نیز تحت تاثیر دیگر جنبه ها قرار می گیرد .

بنابراین

مطالعه سالمندی باید به نحو کامل و همه جانبه صورت بگیرد.در بررسی هایی که به وسیله جامعه شناسان ، روانشناسان ، زیست شناسان و دیگر علمای علوم رفتاری در مورد دورانها و مراحل مختلف زندگی سالمندان انجام یافته است . در توضیح سالمندی آمده که پیری به عنوان یکی از دوران های عمر انسان یک نوع بلوغ بیولوژیکی جسمی و روانی و کمال و به عبارتی یک سرنوشت زیست شناختی است که واقعیتی طولانی تر از تاریخ دارد.(صنیعی نژاد(1) ، مینا ، 1377)
ساختار جمعیتی کشورهای جهان
براساس تقسیم‌بندی سازمان ملل متحد ، کشورها دارای سه نوع ساخت جمعیتی جوان ، بزرگسال و سالخورده می‌باشند. شاخص این نوع ساختار ، نسبت جمعیت سالخورده 65 ساله و بالاتر در کشورهاست. آخرین گزارش سازمان ملل متحد گویای این واقعیت است که در اکثر کشورهای صنعتی ، عمر متوسط معمولاً بیش از 70 سال و حال آن که در کشورهای در حال توسعه ، عمر متوسط در حدود 50 تا 60 سال است. به این صورت که : « کشورهای دارای جمعیت جوان ، کشورهایی هستند که نسبت جمعیت سالمند آنها بین 4 تا 6 درصد و کشورهای دارای جمعیت سالخورده ، کشورهایی هستند که نسبت جمعیت سالمند آنها 7 درصد و یا بیشتر باشد که دراین بازه طبق تحقیقاتی که در سال 1980 به عمل آمده است : تعداد 89 کشور جهان دارای جمعیت جوان ، 10 کشور دارای جمعیت بزرگسال و 37 کشور ، دارای جمعیت سالخورده بوده‌اند».
براساس این تعریف از سال 1375 ، ایران جزو کشورهای با ساختار جمعیتی بزرگسال به شمار می‌آید.(اسکنیر(1)، ب.ف ، 1368)
دانلود رساله و مطالعات معماری خانه سالمندان
دانلود رساله و مطالعات معماری خانه سالمندان
دانلود رساله و مطالعات معماری خانه سالمندان
دانلود رساله و مطالعات معماری خانه سالمندان

مطالب مشابه:

دانلود رساله معماری خانه سالمندان

رساله طراحی سرای سالمندان بارویکرد رضایتمندی

دانلود رساله معماری باشگاه سالمندان با رویکرد پویایی

دانلود نقشه کامل طراحی معماری خانه سالمندان همراه با رندر تریدی مکس

دانلود پاورپوینت مطالعات طراحی خانه سالمندان

دانلود رایگان فایل مطالعات طراحی آسایشگاه سالمندان

دانلود رساله و مطالعات معماری خانه سالمندان

این فایل دارای 133 صفحه به صورت word قایب ویرایش میباشد.


دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا