رساله معماری

دانلود رساله کامل دانشکده معماری و شهرسازی

_چکیده
آغازی بر تحقق ایده ی طراحی دانشکده معماری و شهرسازی
هنر قدرت هنرمند در نمایاندن احساس واندیشه خود است،به این ترتیب معمار به عنوان یک هنرمند موظف به ساماندهی فرم های مبتنی بر این ادراک خواهد بود که می تواند شامل اشکال و عملکردهای نوین وحاوی معانی ضمنی خود باشد .تعریف کردن مجموعه ای تحت عنوان دانشکده هنر ومعماری ،موضوعی که شناخت مفهومی آن گریبانگیرچالشی عمیق در سطح جامعه ما و حتی جهان است.

کاری بس دشوار و نیازمند فضایی است که حداقل پیشینه اخلاقی آن بدون ابهام باشد. دانشکده هنر ومعماری در چنین جامعه ای در جهت تربیت علاقمندانی است که به نوعی خود را در مسیر این شناخت قرار داده اند.از سوی دیگر نیاز به آموزش معماری وشهرسازی در عصر امروز که از آن به عنوان عصر ارتباطات یاد می شود نیازی است برای پاسخگویی در رسیدن به کیفیت برتر برای آرامش انسانها.
آنچه که امروز ما از آن به عنوان معماری یاد می کنیم در حقیقت یا وامدار گذشته خودمان است ویا از آن سوی مرزها بر ما وارد گشته است .عکس العمل ها در مواجه با این گونه دگرگونی که این چنین بر ما وارد می شود باید به گونه ای باشد که پیوند انسانها را با گذشته خود نابود نسازد.نیاز به آموزش معماری برای کسانی که می خواهند به چهار چوب این فن وهنر متعهد باشند امری است ضروری تا آگاهانه وازروی اختیاربه تشریح وتعدیل آنچه که بر آنها وارد می شود بپردازند.

این امر میسر نیست مگر با احاطه بر این هنر گرانقدر که ارتباطی مستقیم با انسان وچگونگی رفتارهای ایده آلیستی این موجود توانا دارد. در این تحول آموزش معماری نه تنها باید در جهت وارداتی به تربیت افرادی بپردازد که خود مبدع و طراح و مدرک چهارچوب آنچه بر انسان می گذردباشد.در جایگاه کنونی این امر به نحو احسن میسر نخواهد شد مگر در سایه یک آموزش آکادمیک در جهت متعالی تمام عوامل یاد شده.
موضوع فضا و امکانات آموزش معماری نقش مهمی را در عرصه فعالیت های مربوطه به این رشته بازی می کند وصد البته در بسیاری از مراکز آموزشی ایران به شکل مطلوب مورد بررسی وتوجه قرار نگرفته است.آموزش مطلوب معماری اگر در بستر مناسبش تحقق پذیرد ،سبب خواهد شد ذهن معماران جوان ودانشجویان معماری بارور شده و با کوشش در این راه دست به تولید اثر زنند و در پیشبرد لبه علم معماری ایران – کشوری که معماری گذشته اش مولف بوده – موثر باشند.
در طول دوران تحصیل نیاز به فضاهای استاندارد و مطابق با نیازهای آموزشی، فضاهای استراحت، تئاتر، بحث و گفتگو در جوامع حاضر در کشورمان حس می شود و برای دانشجویان رشته های هنر و همچنین معماری پاسخگویی به این نیازمندی ها علاوه بر ایجاد لذت بصری، در شکوفا کردن قوه تخیل و خلاقیت بیشتر، نقش مهمتری ایفا می¬کند.

در این پروژه سعی شده است علاوه بر طراحی فضاهای آموزشی مناسب، تا حدودی زمینه مطلوبیت و دلنشینی مجموعه از نظر جنبه های زیبایی شناختی ایجاد شود.

سعی شده میحطی سرشار از سرزندگی و پویندگی با انتخاب عناصر، حرکات و فضاهای خاص طراحی شود و در کنار آن فضاهایی برای لحظات آرامش، تفکر و تعقل، گرد هم آنی، تفریح و تنوع، رفع خستگی و استراحت و شکوفایی خلاقیت برای دانشجویان قرار گیرد. با فارغ از دغدغه هایی به محیط بیرون و کار به پرورش روح زیبایی شناسی و قوه تخیل خود بپردازیم.
این مطالب از بعدی وجه تمایز موضوعات هنری از غیرهنری است و حساسیت آموزش رشته هایی را همچون معماری نشان میدهد. از طرفی معماری شامل تمام محیط فیزیکی است که زندگی بشری را احاطه می کند و تا زمانی که عنصری از اجتماع متمدن هستیم نمیتوانیم از حیطه آن خارج شویم، زیرا معماری عبارت از مجموعه تغییرات و تبدیلات مثبتی است که هماهنگ با احتیاجات بشر روی سطح زمین ایجاد شده است. و تنها صحراهای دست نخورده از آن مستثنی هستند.

فصل اول ۴
۱-۱ چکیده ۴
۲-۲ تعریف هنر ۸
۲-۳ دسته بندی هنرها ۹
هنرهای پلاستیک و فنوتیک ۹
۲-۴ ریشههای هنر ۱۰
۲- سخنوری ۱۰
۳- موسیقی ۱۰
۴- نقاشی و مجسمه سازی ۱۱
معماری ۱۴
۲-۹- درباره معماری ۱۵
۲-۱۰- هنر بودن معماری ۱۷
۲-۱۱- تعلیم و تربیت معمار ۲۱
۲-۱۲- نگرشی به روش آموزش معماری در گذشته و حال ۲۴
تحلیل طراحی ۵۶
دید از حیاط ۵۹
پلانهای گالری و سالن دفاع ۶۱
ساختمان معماری دانشگاه ییل ۶۴
نمایی از ساختمان معماری دانشگاه ییل ۶۵
نمایی از حوض وایوان خانه رسولیان ۶۹
پلان خانه مرتاض ۷۰
حیاط بزرگ و ایوان خانه مرتاض ۷۱
طبقه اول، کلاسهای نظری ۸۱
آتلیه معماری (دانشکده هنرهای زیبا)۸۴

فصل پنجم ۸۵
۵-۱سازمان یابی فضائی کل دانشگاه ۸۵
۵-۱-۱- سازمان یابی قضائی کاملاً متمرکز ۸۶
۵-۱-۲- سازمان یابی فضائی نیمه متمرکز ۸۶
۵-۱-۳- سازمانیابی فضائی کاملاً پراکنده ۸۷
۵-۱-۵- سازمان یابی فضائی به شکل تقسیم دانشگاهی ۸۸
۵-۱-۶- سازمانیابی فضائی کلی به شکل گسترده منطقهای ۸۹
۵-۲- شناسائی طراحی دانشگاهی ۹۰
نظم و الگوهای موجود جهت طراحی دانشگاه ۹۰
– سازمان دهی فضائی کلان – مجتمع های آموزشی ۹۱
۵-۲-۱- گسترش خطی ۹۱
۵-۲-۲- گسترش شبکهای (یا شطرنجی) ۹۱
۵-۲-۳- گسترش مرکزی (یا متمرکز) ۹۲
۵-۲-۴- گسترش گلبرگی ۹۲
۵-۲-۵- گسترش مولکولی (یا پراکنده) ۹۲
۵-۲-۶- گسترش صلیبی ۹۲
شناسائی مشخصات کالبدی و اقلیمی ۹۸
اهداف عمده راهنمای طراحی اقلیمی در ساختمانهای آموزشی ۹۸
۵-۳- نورپردازی طبیعی ۹۹
۵-۴- کنترل تابش آفتاب بر جدارههای شفاف ساختمان ۱۰۲
۵-۵- سازماندهی پلان، فرم کالبدی و بافت مجموعه ساختمانی ۱۰۳
۵-۶- مصالح ساختمانی و رنگ سطوح خارجی ۱۰۵

فصل ششم ۱۰۷
پیشینه تاریخی ، جغرافیایی واقلیمی استان کرمانشاه ۱۰۷
تاریخ و فرهنگ- کرمانشاه ۱۰۷
ایل های کهن کرمانشاه ۱۱۴
نوروز و آتش افکنی مردم کرمانشاه ۱۱۵
شهر کرمانشاه در دوران معاصر : ۱۱۷
مختصات جغرافیایی و کالبدی استان ۱۱۷
مطالعات جمعیتی – اجتماعی ۱۲۰
رشدسالانه جمعیت در شهرستان کرمانشاه ۱۲۱
ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی ۱۲۱
مذهبی فرهنگی : ۱۲۳
زبان وگویش : ۱۲۵

گویش کردی اورامی : ۱۲۶
بررسی های اقتصادی : ۱۲۸
مرکبات و محصولات کرمانشاهان ۱۲۹
هنرهای سنتی ۱۲۹
گلیم بافی ۱۳۰
موج بافی ۱۳۱
پرده بافی ۱۳۲
جاجیم بافی ۱۳۲
ابزارهای فلزی ۱۳۳
عوامل عمده شکل دهنده بافت کالبدی شهر: ۱۳۴
مسائل کلی زمین شناسی ۱۳۵
ویژگی های اقلیمی استان کرمانشاه ۱۳۶
دمای هوا ۱۳۹
رطوبت نسبی ویخبندان : ۱۳۹
تاثیر توده های هوا : ۱۳۹
تاثیر ارتفاع بر اقلیم استان : ۱۴۱
کوههای کرمانشاهان ۱۴۲
تاثیر منابع رطوبتی بر اقلیم استان ۱۴۴
کالبد شهری وروستای ۱۴۶

فصل هفتم ۱۴۸
شرح برنامه دانشکده معماری و شهر سازی ۱۴۸
۷-۱- آشنایی با رشته های آموزشی ۱۵۱
حوزه فن ساختمان ۱۶۴
حوزه تاریخ معماری و مرمت و احیای ابنیه و بافتها ۱۶۵
رشته طراحی شهری و برنامه ریزی شهری ۱۶۷
۲- شاخه طراحی شهری ۱۷۰
۷-۲- نحوه تشکیل فضایی یک دانشکده معماری ۱۷۳
آتلیه ها و کارگاههای طراحی ۱۷۵
ب- آرایش میزها در آتلیه طراحی ۱۸۳
ت- روشنائی ۱۸۳
آرشیو کارها و پروژه‌های دانشجویان ۱۸۴
مشخصات عمومی ۱۸۶
مشخصات و ابعاد ۱۸۶
مشخصات عمومی ۱۸۷
کلاس‌های درس ۱۸۸
ضریب اشتغال جا × ضریب کارآیی کلاس × ساعات هفتگی دانشکده ۱۸۹
ب- خصوصیات مشترک کلاس‌های درس ۱۸۹
– عایق سازی صدا (آکوستیک) در کلاس ۱۹۰
سالن مطالعه ۱۹۰
۷-۲-۲-۲- بخش سمعی و بصری ۱۹۱
موقعیت فضاهای مورد نیاز ۱۹۳
۷-۲-۲-۴- آمفی تاتر و سالن اجتماعات: ۱۹۳
۷-۲-۲-۶- آتلیه عکاسی ۱۹۴
۷-۲-۲-۷- آزمایشگاههای تحقیقاتی ۱۹۴
۷-۲-۲-۹- کارگاههای کمک آموزشی ۱۹۶
مشخصات عمومی کارگاهها ۱۹۶
۷-۲-۲-۹-۲ کارگاه سفال و سرامیک ۱۹۷
۷-۲-۲-۹-۳ کارگاه چوب ۱۹۷
۷-۲-۲-۹-۴ کارگاه فلز ۱۹۸
۷-۲-۳-۲-۱ موتورخانه و برق اضطراری ۱۹۸
۷-۲-۳-۲-۳ انبار مرکزی ۱۹۹
۷-۲-۴- مجموعه اداری دانشکده ۲۰۰
۷-۲-۴-۲- بخش امور اداری و آموزشی ۲۰۰
ظرفیت آتلیه و کارگاه ۲۰۳
۸-۱سازه ۲۰۵
۸-۲ نازک کاری : ۲۰۸
۸-۳سیستم تاسیسات : ۲۱۱

این فایل دارای ۲۱۱ صفحه به صورت word میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا