رساله معماری

دانلود رساله کتابخانه کامل

دانلود رساله کتابخانه کامل

دانلود رساله کتابخانه کامل

پیشگفتار
کتابخانه گردآورنده تلاش های فرهنگی، هنری، علمی و فنی بشر و قلب نظام اطلاع رسانی یک جامعه است. و با توجه به جایگاه محوری ارتباطات و اطلاع رسانی در تمدن کنونی کتابخانه نهادی است که در عین حفظ میراث دیروز نقشی فعال در شکل دادن به امروز و تغییر جامعه به سوی فردای متعالی دارد. و به این اعتبار کمتر نهادی را می توان یافت که چنین پیوند اساسی با وضع حال و سرنوشت آینده نسبتاً دور یک ملت داشته باشد.
شهر مشهد به عنوان یکی از کلان شهرهای کشور، در مقاطع مختلف تاریخی علاوه بر مؤثر بودن در سرنوشت کشور، به عنوان کانون علم و ادب زادگاه اندیشمندان بسیاری بوده است.ولی با این وجود به دلیل کمبود مراکز فرهنگی اجتماعی، این استان همواره از فقر فرهنگی اجتماعی زیادی رنج می برد.تا جائی که برای انجام یک مطالعه جامع و مناسب برای یک موضوع، نمی توان حتی یک کتابخانه و یا مرکز فرهنگی مناسب را انتخاب نمود و برای به دست آوردن کوچکترین اطلاعات در هر زمینه ای، نیاز به صرف وقت و هزینه زیادی است که از عهده اغلب دانش پژوهان و دانشجویان خارج است.
از سوی دیگر دور افتاده بودن شهر نسبت به مراکز علمی و فرهنگی کشور، کار سفر کردن به این شهرها را مشکل کرده است و باید زمان و هزینه زیادی صرف آن کرد. لذا توجه به ساخت مراکز فرهنگی، آموزشی و اطلاع رسانی در این منطقه، علاوه بر تبدیل شدن آن به کانون علم و فرهنگ در شرق کشور، می تواند زمینه ساز تقویت و پیشرفت سیستم آموزشی گردد.
چکیده
انواع کتابخانه ها در یک جامعه متنوع است. مثلاً کتابخانه های دانشگاهی، برای اهداف آموزشی و تحقیقی، آثار علمی را جمع آوری و ذخیره می کنند و معمولاً استفاده از آنها برای عموم آزاد است. کتابخانه های عمومی، امکان انتخاب وسیع آثار علمی عمومی تر و دیگر وسایل اطلاع رسانی و نیز تا حد امکان استفاده از کتابهای روی قفسه های باز را برای افراد فراهم می کنند. غالباً در شهرهای بزرک، کتابخانه های عمومی و دانشگاهی در یک کتابخانه ی منحصر به فرد در هم ادغام می شوند مثلاً کتابخانه های ملی، احتمالاً مجموعه ای از اسناد ادبی و تاریخی یک کشور و یا منطقه (نسخه های امانی) را در خود جای می دهند و استفاده از آنها برای عمومی آزاد است. این در حالی است که افراد خاص و اندکی، به کتابخانه های تخصصی حاوی مجموعه نوشته ها و اطلاعات درباره ی موضوعات تخصصی محدود دسترسی دارند.
در فصل اول این رساله به ضرورت انتخات موضوع پرداخته شده است ، در فصل دوم پیشینه موضوع بررسی شده است ، فصل سوم شامل مطالبی راجع به بستر پروژه و مکانیابی طرح است ، در فصل چهارم به بررسی نمونه موردی ها پرداخته شده ، فصل پنجم دربردارنده ی برنامه فیزیکی و استانداردهای طرح می باشد و فصل ششم ایده های طراحی معماری را مطرح کرده که شامل مبانی نظری طرح می باشد .
فصل اول:
«شناخت موضوع»
فصل دوم:
«پیشینه ی موضوع»
فصل سوم:
«بستر پروژه و مکانیابی»
فصل: چهارم
«نمونه های موردی»
فصل پنجم :
«برنامه ریزی فیزیکی»
فصل ششم :
«ایده های طراحی»
منابع
– هیلن براند، رابرت،(۱۳۷۹)، معماری اسلامی، ترجمه دکتر ایرج اعتصام، ناشر شرکت پردازش و برنامه ریزی شهری
-پیرنیا، محمدکریم، (۱۳۸۲)، سبک شناسی معماری ایران، غلامحسین معماریان، تهران، انتشارات پژوهنده هنر نشر معمار
– پیرنیا، محمدکریم، (۱۳۹۰)، آشنایی با معماری اسلامی ایران، تدوین غلامحسین معماریان،چاپ هفدهم، تهران، سروش دانش
– احمدی شلمانی، محمد حسین، (۱۳۸۹)، معماری معاصر مساجد،سیزدهم، تهران، انتشارات فرهیختگان دانشگاه
– نویفرت، ارنست و پیتر، (۲۰۰۹)، ترجمه حسین مظفری ترشیزی اطلاعات معماری، چاپ یازدهم، تهران، انتشارات آزاده
– امینی شالی، وحید، حیات در معماری، فصل نامه معماری و فرهنگ، شماره ۱۳
– زندی، میثم، هنر و معماری اسلامی-مسجد، موسسه انتشاراتی پژوهشگران نشر دانشگاهی، چاپ اول، ۱۳۷۴

دانلود رساله کتابخانه کامل

این فایل دارای ۱۱۵ صفحه به صورت Word قابل دانلود می باشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا