مطالعات اولیه پروژه

دانلود فایل بررسی استاندارد ها و ضوابط طراحی خانه جوان

فهرست

فضاهای مورد نیاز و عملکرد آنها در آمفی تئاتر
بررسی استاندارد ها و ضوابط
فضاهای عمومی
* ورودی
بلیط فروشی
سالن انتظار
سالن چند منظوره
خروجیهای اضطراری
* پارکینگ
فضاهای اختصاصی
توضیح فضاها
* اتاق نور
اتاق صوت
اتاق پروژکسیون
اتاق تمرین
صحنه
صحنه و فضاهای مربوط به آن
* اپران
پرده ایمنی صحنه
نکاتی در مورد صحنه و سالن اصلی
شیب صحنه
کف صحنه
نصب منابع نوری باید طوری باشد که:
برآورد مساحت مورد نیاز صحنه
رابطه فرم سالن با صحنه
جایگاه (صندلیها)
روکش صندلیها و کف پوش
خطوط نقاط دید
نورپردازی
تعیین ظرفیت سالنها و مساحت آن
کتابخانه ه
بخشهای مختلف یک کتابخانه
مشخصات کلی کتابخانه ها
استانداردهای مربوط به کتابخانه
بخش اداری
مدیر امور هنری و فنی
مدیر امور اداری
کلاسهای سمعی و بصری
آسانسور های هید رولیک

 

ورودی

ورودی عاملی برای جذب مردم می باشد. مسئله انتخاب رنگ و محیطی که قبل از ورود به سالن مردم در آن اجتماع می کند بسیار مهم است. از شرایط یک ورودی خوب داشتن فضای مناسب تجهیزات کافی مربوطه و سیرکولاسیون آسان است.
* ورودی باید به طریقی طرح ریزی گردد که سیرکولاسیون راحت و ساده داشته باشد و مردم به راحتی به سالن رختکن و سرویس های بهداشتی رفت و آمد داشته باشند. در زمان آنتراکت دو برنامه بوفه یا تریا جهت استراحت و تفریح آنان وجود داشته باشد. این مسئله می تواند برای خرج برنامه کمکی محسوب گردد.
* در صورت امکان برار هر نفر در سالن ورودی نیم متر مربع فضا در نظر گرفته شود البته فضای بوفه، توالت، رختکن جداگانه حساب گردد. سرانه سرسرای ورودی به ازای هر تماشاگر 09/0 مترمربع است.
* ورودی معمولاً باید فضایی مناسب برای عرضه پوستر عکسهایی راجع به برنامه در حال نمایش و هنرمندان داشته باشد. حتی گاهی فضایی جهت نمایشگاه گالری (وسایل هنرمندان) با ایمنی کامل در نظر گرفته شود. در صورت اضافه کردن این فضا باید برق این قسمت نیز به سایر قسمتها اضافه گردد چون معمولاً نمایشگاهها به چراغ و نورافکنهای متفاوت احتیاج دارند.
* یک ورودی خوب باید دید خوبی به مناظر بیرون داشته باشد. گاه دویارهای ورودی را رنگ روغن می‌زنند تا انعکاس مناظر بیرون به روی دیواره بوجود بیاید ولی باید طوری باشد که این انعکاس باعث آزاد چشم مدعوین نشود و بهتر است دیوارها ار شیشه ای در نظر بگیرند که ضمن دیدن بیرون از داخل و بالعکس بتوان برای نصب اعلانات برنامه از داخل و خارج ساختمان استفاده کرد.
* برای اینکه از داخل ورودی بیرون حتی در شب خوش منظره جلوه نماید درختها را چراغانی می کنند یعنی نورهای رنگی به آنها می تابنانند.
* گاهی برای استفاده از مناظر بیرون می توان تراس در نظر گرفت. ورودی اصلی تئاتر باید بخوبی به چشم آید و به آسانی پیدا شود. ورودیها اگر سرپوشیده باشند به لحاظ ریزش باران و فضائی جهت عرضه پوسترها در مقابل درب ورودی بسیار مطلوب است.
* درب اولیه تئاتر نباید فوراً رو به سالن انتظار باز شود بخاطر جلوگیری از سر و صدا و همچنین سرما و گرما. درها باید به صورت خودکار باشند. قسمت اول ورودی را معمولاً کمی بزرگ می گیرند که فروش بلیط در همان قسمت انجام شود.
* درب سالن ورودی اصلی باید به سایر قسمتها براحتی ارتباط داشته باشد و راهروها با علائم قابل تشخیص باشند.
* فضای سالن ورودی باید کاملاً و به نحو احسن نسبت به سالن اصلی نمایش آکوستیک باشد که اگر احتمالاً چند نفری در حین نمایش تمایل به رفتن به سالن اصلی را نداشتند مزاحم تماشاچیان داخل سالن نشوند.
* برنامه نمایش به هیچ عنوان نباید قطع شود این عمل اغلب توسط خود تماشاچیان بر اثر دیر آمدن به سالن به وجود می آید به همین دلیل فضائی شیشه ای برای این افراد در نظر گرفته شود که برنامه را ببینند و در هنگام آنتراکت به داخل سالن بروند و گاهی تلویزیون مدار بسته در داخل سالن انتظار این عمل را انجام می دهد.
* یکی از وسایل مورد نیاز سالن ورودی تلفن عمومی می باشد که باید در فضائی آرام و خصوصی و در دید عموم به کار گرفته شود.
* تسهیلاتی جهت افراد معلول در نظر گرفته شود. یکی از این موارد ایجاد محلهایی است که حتی در مواقع آتش سوزی به فرار آنان کمک کند. رامپهایی با شیب 12% تا 1% ساخته شود که در صورت عدم چنین رامپهایی باید آسانسور در نظر گرفته شود و در هر صورت نباید از پلاکان جهت این افراد استفاده نمود. برای معلولین با صندلی چرخدار باید راهروهای پهن و برای معلولین با عصا پلکان نرده دار تعبیه گردد.

 

این فایل در قالب word شامل 49 صفحه می باشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا