انسان طبیعت معماری

دانلود فایل بررسی معماری و انرژی و معماری سبز

مقدمه :

کاربرد مفاهیم پایداری و اهداف توسعه پایدار در جهت کاهش اتلاف انرژی و آلودگی محیط زیست در معماری، مبحثی به نام «معماری پایدار» را به وجود آورده است. در این نوع معماری، ساختمان نه تنها با شرایط اقلیمی منطقه خود را تطبیق می دهد.بلکه ارتباط متقابلی با آن برقرار می کند.بطوری که براساس گفته ی ریچارد راجرز «ساختمان ها مانند پرندگان هستند که در زمستان پرهای خود را پوش داده و خود را با شرایط جدید محیط وفق می دهند و بر اساس آن سوخت و سازشان را تنظیم می کنند».
مهمترین سر فصل های پایدار را عناوین «اکو-تک» معماری و انرژی و معماری سبز تشکیل می دهد. معماری پایدار که در واقع زیر مجموعه طراحی پایدار است-را شاید بتوان یکی از جریان های مهم معاصر زبه حساب آورد که عکس العملی منطقی در برابرمسایل و مشکلات عصر صنعت به شمار می رود. برای مثال، 50 در صد از ذخایر سوختی در ساختمان ها مصرف می شود که این به نوبه خود منجر به بحران های زیست محیطی شده و خواهد شد.بنابراین، ضرورت ایجاد و توسعه هرچه بیشتر مقوله پایدار در معماری بخوبی قابل مشاهده است.
معماری پایدار دارای اصول و قواعد خاص خود است و این سه مرحله را در بر می گیرد:
صرفه جویی در منابع، طراحی برای بازگشت به چرخه زندگی و طراحی برای انسان که هر کدام آنها استراتژی های وبژه خود را دارند.
در تعریف مرکز آمار ایران مسکن یا واحد مسکونی، مکان، فضا و یا محوطه‌ای است که یک یا چند خانوار در آن سکونت داشته وبه یک یا چند ورودی (شارع عام یا شارع خاص) راه داشته باشد.
مسکن شهری از نظرنوع، تراکم مسکونی و نیز تعداد طبقات و خانوار ساکن به چند دسته طبقه‌بندی می شود، اما از نظر جمعیتی به سه دسته تک خانواری، چند خانواری و مجتمع مسکونی قابل تقسیم است.
با تجمع تعدادی آپارتمان در یک بلوک شهری، که به شکل یکپارچه طراحی و ترکیب شده باشند، پدید می آید. بسیاری از مجتمع‌های مسکونی دارای فضای عمومی مشترکی هستند که مورد استقاده همگانی ساکنان مجتمع قرار می‌گیرد و دیگران حق استفاده و حتی ورود به آن را ندارند.
یک مجتمع مسکونی ممکن است از خانه‌های ویلایی مستقل و یا آپارتمان های چند طبقه شکل گیرد. اندازه مجتمع‌های مسکونی نیز متنوع است و برخی از آنها ، مانند مجتمع اکباتان در تهران، به اندازه یک شهر متوسط جمعیت دارند.
رساله من تشکیل شده از شش فصل که در فصل اول به بیان مسئله و اهداف پروژه خود پرداخته ام و در فصل دوم مبانی نظری قرار گرفته که در این فصل من به دو موضوع معماری پایدار و مجتمع مسکونی پرداخته ام و فصل سوم نیز نمونه های مشابهی از مجتمع های تجاری و مجتمع های با معماری پایدار پرداخته ام در فصل چهارم به دو موضوع اقلیم استان کرماشاه و بررسی سایت مورد نظر در دولت آباد پرداخته ام فصل پنجم فصل استاندارد ها و ضوابط و مقررات طراحی مجتمع های مسکونی پرداخته ام و فصل آخر که فصل ششم است نیز روند طراحی و نتیجه گیری کلی واقع شده است.

فهرست

اهداف معماری پایدار
معماری پایدار
مرحله طراحی برای بازگشت به چرخه زندگی
مرحله طراحی برای انسان
اهداف معماری پایدار
پایداری در معماری
موانع پایداری
مثلث پایداری
اصول طراحی
– ارائه طرح های شماتیک
– معماری پایدار و فن آوری پیشرفته
نگاهی به کاربرد معماری سبز در زندگی شهری
بام سبز
تاریخچه کاربرد بام های سبز
مزایای بام های سبز
– اجزای تشکیل دهنده بام های سبز

 

این فایل شامل 22 صفحه در قالب word می باشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا