مطالعات اولیه پروژه

نمونه های داخلی و خارجی مجتمع تجاری

– بررسی نمونه هایی از مراکز تجاری درایران

تا چند دهه قبل بازارهای قدیمی هر شهری تا حدود زیادی میتوانست جوابگوی ، نیازهای شهر ونوع تجارت آن زمان باشد ، اما از آن به بعد به علت رشد ، سریع شهرها و ارتباط بازرگانان با تجارت بین المللی ، نحوه داد وستد تغییر شکل داد .

تغییر صورت تجارت وپیشرفت تکنولوژی وسیستم های کامپیوتری واینترنت و ورود ماشین بعنوان یک عامل تعیین کننده درشهرها، رشد کالبدی ورشد جمعیت بدنبال آن از عوامل تغییرشکل بازارهای قدیمی بود

در حال حاضر بازارهای قدیمی بیشتر دراختیار تجار عمده است وبیشتر نقش توزیع کالا وتعیین قیمت بسیاری از محصولات را بر عهده دارند .

با گذشت زمان اندیشه طراحی مراکز تجاری وخرید وفروش منسجم تری به خود میگیرد ودراین زمان پاساژ سازی آغاز می شود . پاساژ امکانات بهتری برای خرید ایجاد میکنند ، در کنار هم بودن مغازه ها در زیر یک سقف ، احساس امنیت برای پیاده وحرکت در یک فضای صرفاً تجاری یکی از فلسفه ها راسته بازار است که به شکلی جدید پس از گذشت ، سالها دوباره زنده می شود.

اصولاً فرم معماری این پاساژها نسبتاً جا افتاده تر از واحدهای تجاری کنار خیابانهاست وبه همین واسطه قادر به ایجاد فضاهای متنوع تری هستند واز طراحی اصولی برخوردارند ، تنها مشکل موجود در اینگونه فضاها ، محدود بودن کالاهای عرضه شده است ( بیشتر پوشاک) ودر نتیجه نمی توانند به رفع کلیه یا اکثر نیازهای مراجعین کمک کنند .

معمولاً در اینگونه بازارهای جدید ، فضایی برای استراحت ورفع خستگی درنظر گرفته شده است وکمبود خدماتی چون اغذیه فروش ها ، جای و … کاملاً احساس میشود ، پاساژکویتی های تهران و بازار صفویه از این قبیل میباشند .

در روند توسعه پاساژها درتهران به نمونه هایی به موفق وجالبتری ، از نظر معماری و عملکردی برمی خوریم ، در این نمونه تعدادی از مشکلات وکمبودهای فضاهای قدیمی تر حل شده است ولی جنبه های انحصاری بودن ، کالاهای عرضه شده ، مسائل ترافیک و نیاز به محیط های استراحت وخدمات هنوز هم به چشم می خورد  بعضی از این فضاها عبارتند از : بازارچه محسنی ، بازارچه آفریقا ، بازارچه ونک  و  ….

فهرست

بررسی نمونه های داخلی
مجتمع تجاری الماس شرق مشهد
سقف گنبدی
نمونه داخلی
– مرکز خرید مهستان
مشخصات کلی مرکز خرید مهستان
مجتمع تجاری سنت ژرژ
مجتمع تجاری تفریحی
Triangls Square

مجتمع تجاری الماس شرق:

موقعیت مجتمع:

درشهر زیارتی مشهد،انتهای بلوار خیام شمالی،زیرمجموعه طرح عظیم مرکز تجارت جهانی خیام

مساحت زمین:

حدود 25,000 متر مربع که در سه ضلع آن خیابان واقع شده است.

سطح زیر بنای مجتمع :

 برابر با 80 در صد کل زمین معادل 104،000 متر مربع است.

سطح محوطه و فضای باز مجتمع:

برابر با 20 درصد کل زمین حدود 31000 متر مربع که به عنوان فضای سبز مورد نظر می باشد.

مشخصات بنا و واحدهای تجاری:

بنا شامل 1104 باب مغازه – یک کافی شاپ – یک رستوران بوف (فست فود) بزرگ بهمراه یک تراس با چشم اندازی زیبا مشرف به آب نما – فضای تفریحی جهت کودکان سالن اجتماعات – نمازخانه با سرویهای مربوطه و همچنین مجموعه اداری که درکل مساحتی بالغ بر 65،000 متر مربع را تشکیل میدهد

بیشترین واحدهای تجاری این مجتمع دارای مساحتی بین 20 تا 30 متر مربع می باشند.

تاسیسات برودتی و حرارتی:

در داخل واحدهای تجارتی با استفاده از فن کویل و در فضای عمومی مجتمع بوسیله هواساز و مبرد آن ابزربشن می باشد.

پارکینگ طبقاتی:

با مساحتی بالغ بر 31000 متر مربع در5 طبقه مجاور مجموعه منظور گردیده است که بوسیله  پل و تونل مستقیما به مجموعه ارتباط دارد.

نوع نما سازی و پوشش سقف:

با تلفیق سبکهای سنتی و مدرن به صورت ترکیبی آجر،شیشه،سنگ و الکوباند می باشد.

نوع سازه:  سازه این مجتمع به صورت ترکیبی از بتن و فلز اجرا می گردد.

مدت زمان اجرا:

از زمان شروع به مدتی بالغ بر 36 ماه شمسی می باشد.

مشخصات کالبدی:

زیربنای کل: بالغ بر 104000 متر مربع
تعداد واحدهای تجا ری : 1104 واحد
تعداد طبقات : 5 طبقه با ارتفاع 50/4 متر برای هرطبقه (بدون احتساب طبقات تاسیساتی)

سطح عرصه :18611 متر مربع مجتمع + 6400 متر مربع زمین پارکینگ
زیر بنای اصلی: 65000 متر مربع.
زیر بنای پارکینگ طبقاتی در 5 طبقه  (به ظرفیت 1400 اتومبیل): 31000 متر مربع.

تجهیزات ساختمانی:

·        آب نمای مدرن
(جامپینگ مجهزبه کنترل الکترونیکی)

·        سیستم پیجینگ و اطلاع رسانی

·        سیستم آسانسور باربر

·        سیستم کف متحرک

·        سیستم کنترل مرکزی

·        سیستم کنترل مرکزی تصویری
(دوربینهای مدار بسته)

·        سیستم اعلام حریق

·        سیستم آسانسور نفر بر

·        سیستم آسانسور نفر بر پانورامایی

·        سیستم آنتن مرکزی

·        سیستم پله برقی

·        سیستم برق اضطراری

·        سیستم صوت و تصویر مدار بسته جهت
پخش پیامها و تبلیغات

 

فضاهای جانبی:

·        رستوران ملل – بوف

·        سالن چند منظوره (بازار چینی ها cicicom)

·        کافی نت

·        مرکز نگهداری کودکان

·        مرکز اطلاعات

·        مرکز تاکسی ویژه و خدمات حمل بار

·        نمازخانه

·        شهر بازی و سرزمین عجایب

·        کافی شاپ

·        مرکز خدمات پستی و مخابرات

·        مرکز فوریتهای پزشکی

·        مراکز بانکی

·        سرویسهای بهداشتی

مجتمع تجاری – اداری ونوس

مجتمع تجاری و اداری ونوس واقع در منطقه آزاد تجاری – صنعتی انزلی با مساحتی بالغ بر 54000 مترمربع در سه طبقه و در زمینی به وسعت 24000 مترمربع در حال اجرا می باشد.

طبقات همکف و اول این مجمتمع شامل غرفه های تجاری و طبقه دوم شامل بخشهای اداری – تجاری- خدماتی و انبارها و رستوران می باشد. در مجموع تعداد 829 غرفه تجاری با ابعاد متنوعی و با دهنه های حداقل 4 متر و تعداد 66 دفتر اداری با امکانات کامل و شرایط متنوع و دیدهای مختلف در این مجتمع پیش بینی شده است. همچنین 108 انبار برای نگهداری کالای غرفه های تجاری و بخش خدماتی شامل درمانگاه، مهد کودک، نمازخانه و آرایشگاههای آقایان و بانوان در طبقه دوم و کافی نت و سالن بیلیارد و یک رستوران بزرگ با مساحت 730 مترمربع و آشپزخانه به مساحت 277 مترمربع با دید و منظره دریا و همچنین کافی شاپی به مساحت 193 مترمربع در طبقه اول و در قسمت شمالی بنا و باز هم با دید به سمت دریا از دیگر فضاهای پیش بینی شده در این مجتمع می باشد.

نمای جنوبی مجتمع ونوس

وجود یک چایخانه در مرکز پروژه با مساحت مفید 225 مترمربع، امکان استراحت در مکانی مناسب را برای بازدیدکنندگان را فراهم آورده است. این چایخانه در یک فضای هشت ضلعی کاذب مشبک، از بقیه فضاها تفکیک شده است.راهروهای عریض  بین غرفه ها با عرض 5 تا 6 متر و ارتفاع و طول مطلوب، فضای دلباز و مناسبی را بوجود آورده و سعی شده که خسته کننده نباشد. ایجاد یک فضای مرکزی بزرگ در طبقه همکف بصورت چایخانه سنتی و در طبقات بالا بصورت وید و در سقف نهایی که نورگیر عظیم سقفی را تشکیل می دهد، امکان جهت یابی را برای بازیدکنندگان آسانتر نموده است. شکل کلی مجتمع بصورت یک مستطیل با ابعاد 92 Î 192 متر و ارتفاع کل بنا حدود 15 متر می باشد. دور تا دور بنا یک رواق به عرض 5/2 متر و امکان عبور و مرور در سایه و به دور از بارش باران را فراهم آورده است.

مرکز تجاری استکهلم

این مرکز در سال 1988 آغاز و بین سال 92-1989 به اتمام رسید وطراحی این مرکز توسط دو معمار (بروسکی واکبی) انجام شده است .

این پروژه در شهر استکهلم در کشور سوئد اجرا شده است .

این بنا نمایانگر ایده های نو در طراحی از طریق بکارگیری نورهای طبیعی و سهولت عبور و مرور است و دارای عملکردی چندگانه است .

در اطراف سایت پروژه تماماً کانالهای منتهی به دریای بالتیک قرار دارند ، سایت مورد نظر 10000 مترمربع است و ویژگی آن دسترسی مستقیم به ایستگاه مترو ا ست . بواسطه ارتباط مستقیم با مترو ، سازه های متداول برای این مجموعه قابل استفاده نبوده است و در نتیجه از سیستم قاب های موازی استفاده شده است ، تا لطمه ای به حرکت مترو زده شود زیرا مترو در تمامی مدت ساخت این مرکز به کار خود ادامه داده است . بواسطه استفاده از سیستم قاب ها کل مجموعه بصورت قرینه طراحی شده و بخش مرکزی با نورگیری های قوسی شکل پوشیده شده است .

قسمت پائین نمای این مرکز با سنگ گرانیت قرمز و قسمت فوقانی ان با سنگ مرمر سفید پوشیده شده است .

مدرن بودن بنا ، تضاد در مصاحل و استفاده از نورگیرهای قوسی در بخش مرکزی و  سقف های  ضربدری داخلی بر زیبایی و جذابیت بنا افزوده است این سقف های ضربدری داخلی ، خودبخودی از ترکیب استراکچر و معماری و شکست نور می باشد.

این فایل در قالب word شامل 35 صفحه می باشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا