مطالعات اولیه پروژه

دانلود فایل بررسی نمونه های مشابه طراحی آکادمی موسیقی

فهرست

بررسی نمونه های مشابه
تالار کنسرت والت دیسنی
اپرا سیدنی
تالار وحدت تهران
سالن اپرا تنریف
مجموعه تئاتر شهر تهران

 

تالار کنسرت والت دیسنی

تالار کنسرت والت دیسنی از معروف ترین تالارهای کنسرت در آمریکا می باشد. این تالار در شهر لس انجلس واقع است.
این تالار در آوریل سال 2003 با 2300 نفر گنجایش تکمیل شد و با هزینه ی 274 میلیون دلار و معمار آن فرانک گهری بوده است.
پروژه 200000 فوت مربعی که ابتدا به عنوان شرکت در مسابقه طراحی شد، اما اکنون عناصر بسیاری از زمان مسابقه توسعه داده شده اند که از میان آنها می توان از شکل و فرم سالن اصلی، حذف یک سالن مخصوص استراحت و یک هتل نام برد. سالن کنسرت هم اکنون بنا است که درمرکز منطقه ای ساخته شود که شامل یک بلوک مسکونی، محوطه ای که عمدتاً اختصاص به باغ داده شده و نه تنها از داخل ساختمان بلکه از خیابانهای نزدیک هم قابل دسترسی است. در عین حال پانلهای شیشه ای بزرگ امکان حداکثر دستیابی به امکانات مختلف را می دهد.
طرح فعلی مجموعه شامل سالن کنسرت 2400 نفری است که شکل ظاهری و درون آن یک کشتی بزرگ را در ذهن تداعی می کند. نمایش گرافیکی و معماری داخلی سالن بگونه ای است که عناصر صوتی و تصویری را به خوبی تلفیق نموده. یک دستگاه ارگ در مرکز منطقه قرار می گیرد و نور طبیعی که از روزنه های سقف و یک پنجره بزرگ در پشت سالن تابیده می شود، امکان افزایش مدت زمان کنسرتها را به هنگام روز می دهد.
تناوب نور طبیعی و نور مصنوعی به همراه ساختار سالن اجتماعات که از شیشه های مواجه ساخته شده، حرکتی موسیقی وار را نشان می دهد که همگی جلوه ای هارمونیک و هماهنگ با محیط شهری اطراف هستند. درعین حال یک پارکینگ شش طبقه با ظرفیت 2500 اتومبیل در قسمت پائین منطقه ساخته شده که از طریق سه خیابان همجوار قابل دسترسی است تا تماشاچیان بتوانند از داخل پارکینگ بوسیله یک پلکان برقی به سالن اجتماعات دسترسی پیدا کنند.
به هر حال گهری از هر گونه تکنیک فنی، گرافیکی و کامپیوتری که امروزه قابل دسترسی است استفاده کرده است تا این تجربیات مختلف شکل گرفته و بالاترین سطح کیفی حرفه ای را دراین رشته به نماش بگذارد.
ورودی اصلی، در مقابل مرکز فروش موزیک، در گوشه ی مجتمع قرار دارد و از طریق سیستم دوگانه ی راه پله ـ شیب راه، حاضرین را به میدانی کوچک در ترازی بالاتر از تراز محوطه، و سپس به تالار بزرگ هدایت می کند. در این جا، ستون ها به درختان خمیده ای می مانند که پانل های صفحه های موج دار نمای بیرون را برافراشته اند. از پایین، پله های برقی از طبقه ی ششم زیرزمین برآمده اند، که در مسیر آنها، امکانات موردنیاز برای معرفی آثار هنری و برگزاری نمایشگاه ها فراهم گردیده است.
معماران قرن حاضر، حقیقتاً از ایجاد بنایی مجلل تاریخی پرهیز نموده اند رایت می گفت علاقه ای به بناهای مجلل تاریخی ندارم. زیرا بنای مجلل هنگامی که باب مبارزه با فرهنگستان باز بود، تکیه گاهی برای رژیم های حراف به شمار می آمد، و بدین وسیله همنوایی با روحیه ضعیف طبقه ی مسلطی که ضرورت های واقعی بشر را نادیده می گرفت، قلمداد می گردید. اما هنگام تفکر درباره ی شهر و تمدن در سده های دوازدهم و سیزدهم میلادی چگونه می توان حضور یک نیروی اصیل، اجتماعی و معنوی را در معرفی آن جامعه ی زنده، حس نکرد؟
گهری با آثاری چون تالار والت دیسنی، گویی بت را شکسته است، و با ارائه ی معماری دینامیک، آزاد، در خلق فضاها و مکانهای یکپارچه و از نظر روشن بینی درونی، در مقام مخالفت با حرافی، قابل ستایش است.

 

این فایل در قالب word شامل 21 صفحه می باشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا