مطالعات اولیه پروژه

دانلود پاورپونیت روند ساخت و ساز و طراحی در معماری

همانطور که در مقدمه نخست پروژه اشاره کردیم پیوند بین ساخت ، سازه و معماری در دوره های مختلف معماری همیشه مطرح بوده که در دوره هایی دچار ضعف و سستی شده ولی با شروع معماری مدرن با وجود افرادی مثل لوکوربوزیه و میس وندرو دوباره سعی در ایجاد پیوند بین این عناصر گردید و موفقیت هایی نیز بدست آمد این روند همچنان ادامه یافت و در یک دوره از معماری بسیار به آن بها داده شد . دوره ای که ما هم اکنون از آن یاد می کنیم سنگبنای آن در سال ۱۹۷۱ گذاشته شده است و ابتدا توسط دو معمار ریچارد راجرز ورنزوپیانو در مسابقه طراحی ساختمان ژرژ پمپید و متجلی گردید . نمای این ساختمان را مجموعه ای از دود کش ها ، آبگردان ها ، لوله های تاسیساتی و ستون ها ، تیرها ، بادبند ها ، راهپله ها ، مسیرهای رفت برگشت تشکیل می داد . این معماران آغازگر سبکی در اروپا بودند که به نام های تک یا تکنولوژی بسیار پیشرفته معروف شده لذا مجددا در دهه هفتاد ماشین و فن آوری به عنوان یک موضوع محوری در معماری مطرح شد .
معماران این سبک تکنولوژی را دستا ورد بزرگ مدرنیته و مهمترین عامل توسعه و پیشرفت در قرن بیستم می دانند . از نظر آنها عماره و مستخم های هر عمر در معماری آن دوره باید شکل کالبدی پیدا کند .
به طوری که یکی از پیشگامان این دوره می گوید ما ساختار را نمایان می کنیم . برج ایفل ساختمان ایده آل و آرمانی معماران این دوره است .

سالن اصلی فرودگاه سیتول در لیون فرانسه

این ساختمان را سانتیگو کالا تراوا طراحی کرده و در سال ۱۹۹۴ تکمیل شده است. طرح شامل یک سالن مرکزی و دو بال متفارن است که در دو طرف این سالن قرار گرفته است و شکل کلی ساختمان پرواز یک پرنده را تداعی میکند. هندسه سازه ای این ساختمان مانند سایر طرحهای کالاتراوا ، بسیار پیچیده و انتزاعی است و به همین دلیل در اینجا فقط به ذکر نکات اصلی طرح اکتفا می شود. سالن اصلی از تقاطع دو مخروط، که از جهت محور اصلی خود به هم میرسند تشکیل شده است. تقاطع این دو مخروط ایجاد یک ستون فقرات در محور مرکزی سالن شده است. ادامه این دو مخروط در بیرون سالن به شکل طره ای بالها را ساخته است. ستون فقرات سالن اصلی از سه قوس که با یکسری تیرهای قطری به هم مهار شده است تشکیل شده است.

پاویون 

پاویون در ورودی اصلی موزه و در انتهای جنوبی گالری قرار دارد . محور شرقی – غربی پاویون در راستای محور خیابان و ویسکانسین و نیز محور پل کابلی کنار موزه قرار دارد . پاویون را می توان به یک عضو تخم مرغی شفاف تشبیه کرد که در زیر بال پرنده قرارگرفته است . قطر دهانه پاویون در راستای شمال – جنوب ۶/۱۷ متر و در راستای شرقی – غربی حدود ۶/۴۱ متر است .
سازه اصلی نگهدارنده پاویون و قابهای A شکل روی آن ، که وزن سایه بان را تحمل می کنند ، یک تیر بیضی شکل غول پیکر است . طول محیط این تیر ۱۸۰ متر است که فقط روی چهار نقطه تکیه گاهی قرار گرفته است . قوسی از تیر ، که مقابل دریاچه میشیگان قراردارد ، به اندازه ۲۷ متر از محل تکیه گاههای خود کنسول شده است . شکل تیر محیطی شبیه سطح مقطع برش مایل یک توپ فوتبال[آمریکایی] است . بنابر این، در هر نقطه از این تیر، عرض و ارتفاع متغیر خواهد بود .

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا