مطالعات اولیه پروژه

دانلود فایل شناخت شرایط اقلیمی استان مرکزی

اقلیم استان مرکزی

شناخت شرایط اقلیمی در هر نقطه از جهان در مقیاسهای کلان یا خرد مستلزم درک موقعیت جغرافیایی پستی و بلندی، دوری و نزدیکی به دریاها و اثرات مستقیم و یا غیرمستقیم عوامل مزبور است. در این راستا هر یک از عوامل فوق می توانددر پیدایش انواع توده های هوا و پراکنش زمانی و مکانی عنصر اقلیم موثر واقع شود. بنابراین در هر مطالعه اقلیمی ضروری است به دو نکته اصلی توجه شود:
1ـ موقعیت منطقه و عواملی که به گردش عمومی جو وابسته اند و ماکروکلیما را تشکیل می دهند.
2ـ تغییرات دوره ای و ساختاری ناشی از خصوصیات جغرافیایی که تحت قانونمندیهای مزوکلیما و میکروکلیما دسته بندی می شوند.
بر طبق تعریف wmo اقلیم عبارت است از تغییرات مجموعه شرایط جوی که بوسیله کیفیت و تکامل وضع هوای منطقه معینی مشخص می شود.
جریانهای منطقه ای در زمستان ایران به علت بسته شدن یک سیستم پرفشار عمیق در روی کویر که نمونه ای از سیستم پرفشار سیبری است، می باشد. ولی بارندگی های تابستان بجز خزر که در شمال قرار دارد به برکت نزدیکی به دریا با کسب رطوبت و همراه با سایر جریانات شمالی روی ارتفاعات البرز صعود می کند. بلندای البرز و زاگرس باعث میگردند که حوزه آبریز مرکزی که قسمت عمده ای از استان مرکزی نیز در آن قرار دارد تنها در ارتفاعات شمالی خود و در غرب، از این سیستم ها بیشتر نفع ببرند.
عموماً منشا بارندگیهای ایران جریانهای نفوذی پرفشارآزور است که دارای توده هوای گرم و مرطوب هستند و به سمت اروپا و اقیانوس هند حرکت می کنند و پس از طی مسیرهای مختلف به سمت ایران امتداد می یابند. این جریانات انباشته از ذخایر رطوبتی است و بارشهای آسمان ایران تغذیه می کند. برخی از جریانهای آزور پس از عبور از دریای مدیترانه اشباع رطوبتی می گردد و راهی ایران می شود و در مواجه با سلسله جبال زاگرس حجم قابل توجهی از رطوبت خود را تخلیه می کند و در نتیجه بار رطوبتی کمتری را به همراه خود به داخل فلات مرکزی ایران می آورد. بارندگیهای استان مرکزی غالباً تحت تاثیر این جریانات شکل می گیرد.
تجزیه و تحلیل های بارندگیهای سالیانه در شکل متوسط ریزشهای جوی گویای دامنه اختلافات زیاد می باشد. برای مثال 1/118 میلیمتر در خشک رود ساوه تا 6/415 میلیمتر در موچان شهرستان شازند می باشد. در زمینه حداکثرهای مشاهده شده برای هر ایستگاه بالاترین رقم بارندگی سالانه که پرباران ترین سال در دوره آماری ایستگاه بود، نشانگر میزان 877 میلیمتر برای ایستگاه قدمگاه در شهرستان شازند می باشد. اراک در سالهای پرباران 76-1975 و 69-1968 شاهد دریافت بارندگی بالاتر از 440 و 550 میلیمتر بوده است.

فهرست

اقلیم استان مرکزی
تقسیمات سیاسی استان مرکزی
موقعیت جغرافیایی شهرستان اراک
منابع آبی شهرستان اراک
زیر حوضه کویر اراک (واحد هیدرولوژیک)
پوشش گیاهی شهرستان اراک
آب و هوای شهرستان اراک

بادهای غالب شهرستان اراک
زمین شناسی شهرستان اراک
خاکهای شهرستان اراک
تقسیمات سیاسی شهرستان اراک

ساخت سنی و جنسی جمعیت
وضعیت سواد

 

این فایل در قالب word شامل 11 صفحه می باشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا