مطالعات اولیه پروژه

دانلود فایل شناخت کامل شهر قم همراه با مطالعات اقلیمی و جغرافیایی منطقه

قم در گذر زمان

شهر قم به علت موقعیت ویژه جغرافیایی خود از آغاز پیدایش در مکان نخستین خویش پا بر جا مانده است و به همین واسطه وضعیت ممتازی در میان شهرهای ایران دارد. کشاورزی و مدنیت قم مرهون رودخانه ای به نام قمرود یا اناربار است که از وسط دشت می‌گذرد. این رودخانه از کوه‌های گلپایگان سرچشمه می‌گیرد و سرانجام به دریاچه نمک می‌ریزد. سابقه تأسیسات تقسیم آب این رودخانه در پهنه قم به عهد باستان و قبل از اسلام میرسد و از قدیم تا عصر حاضر ترتیب تقسیمات آن در دیوانهای آب ثبت گردیده است . در عصر مغولان شهر قم ویران و مردم آن قتل و عام شدند، در نتیجه تأسیسات آبرسانی آن رو به خرابی گذاشت و قرنها به آن حال باقی ماند چنانکه در عهد قاجاریه بنا به گفته محمد تقی خان ارباب: «از انهار رودخانه ده نهر الان باقی مانده و باقی انهار خراب افتاده .»
هر یک از نهرها تعدادی از دهات را مشروب می‌ساختند. مجموعه ای از دهات، روستاق یا طسوجی را تشکیل می‌دادند. مجموعاً در پیرامون نهرهایی که در پهنه قم جاری بودند هفتاد دیه وجود داشت.در بیشتر این دهات مرکزی اشراف و بزرگان روستا اقامت داشتند و در بسیاری ازآن ها در باستان حتی تا قرون سوم هجری آتشکده هایی وجود داشت. در ممجان آتشکده هایی بود که مسلمانان آن را خراب کرده و به جای آن اولین مسجد قم را بنا نهادند.
آتشکده بزرگ قم که امروز بازمانده های آن بر روی تپه ای معروف به کل دختر در آستانه ورود به دشت قم از سمت جاده اراک قرار دارد بنا بر افسانه ها بدست کیخسرو ساخته شده و مؤلف تاریخ قم در قرن چهارم می گوید که«آثارآن الی یومنا هذا باقی است»

مکان شهر باستانی قم

در میان حصارها و روستاها، در جنوب شرقی شهر قم، مزرعه و نهری به نام شهرستان وجود دارد ، که یکی از مکان های باستانی این دشت است . در قرن چهارم هجری در مزرعه شهرستان دیه یا دژی به همین نام وجود داشته است . مؤلف تاریخ قم در سابقه باستانی این مکان می گویند: «بعضی از مردم قم روایت کنند که این ده را خمانی (همای دختر بهمن پسر اسفندیار ) ، بنا کرده است بر دست مردی نام شهر …» . البته داستان عمارت شهرستان بدست خمانی از جمله افسانه هائیست که درباره بنیان گذاری بسیاری از شهرها و روستا های باستانی ایران گفته اند . اغلب این قصه ها تنها گویای قدمت آن نقاط است و اعتبار تاریخی چندانی ندارد .

فهرست مطالب

پیدایش شهر اسلامی قم
مکان شهر اسلامی قم
شا لوده شهر قم
ساخت شهر قدیم قم
بناهای تاریخی شهر قم
بارندگی و رطوبت
باد
بررسی شرایط اقلیمی و آسایش در شهر قم
وضعیت جغرافیایی و طبیعی
اوضاع جوی – درجه حرارت و بارندگی
باد و رطوبت
شناسایی محدودیت ها
انتخاب جهت مناسب ساختمان ها
نتایج و پیشنهادات کلی
تحلیل سایت

 

این فایل به صورت word شامل 16 اسلاید می باشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا