مطالعات اولیه پروژه

دانلود فایل ضوابط و مقررات طراحی ایستگاههای تیپ آتش نشانی

ضوابط و مقررات طراحی ایستگاههای تیپ آتش نشانی

اتاق اطلاعات و مخابرات

– این اتاق جهت ایجاد امکان شنیدن کامل می باید عایق صوتی شده باشد..
– قسمت جلوی این محل از شیشه طوری نصب می گردد تا شخص بتواند دید با زاویه 180 درجه داشته باشد.
– این اتاق باید از مصالح ضد حریق ساخته شده باشد تا بتوان از کلیه زیانهای تخریب کننده که باعث کندی واکنش دستگاههای هشدار دهنده می شود در امان باشد.
– در این اتاق می باید فضای لازم جهت نصب جداول و نقشه های ضروری بر روی دیوار پیش بینی شده باشد.
– برای پرسنل کشیک شب می باید یک رختخواب ترجیحاً تاشو پیش بینی شده باشد.
– این اتاق می باید دارای ارتباط و دسترسی مطلوب با آشیانه وسایل نقلیه باشد.
– فضای نگهبانی و اتاق مخابرات می باید در مقابل تابش اشعه خورشید و خیرگی ناشی از آن محافظت شده باشد.
– سطح زیاد شیشه در فضای نگهبانی و اتاق مخابرات نباید باعث ایجاد اثر گلخانه ای و افزایش زیاد دمای مذکور شود.

آشیانه

– اتاقهای مجاور آشیانه باید حداقل با 15 سانتیمتر اختلاف سطح بالاتر از کف ساخته شود تا از نفوذ گاز منو اکسید کربن وسایل نقلیه و نشت یا سرازیر شدن آب حاصل از شستشوی آشیانه مصون باشد.

ابعاد:

– در ایستگاههایی که بیش از یک وسیله در آن جای داشته باشد حداقل عرض جایگاه وسایل 5 متر است که از هر طرف رعایت 9/0 متر فاصله با ستونها و دربها الزامی است.
– در ایستگاه با یک جایگاه می باید عرض جایگاه 2/6 متر باشد.
– برای احداث یک جایگاه فضایی به عمق 15 متر و برای احداث دو جایگاه پشت سر هم فضایی به عمق 24 متر و حداقل ارتفاع 4 متر (در بحرانی ترین وضعیت) بدون هیچ گونه مانعی بر سر راه در نظر گرفته شود.
– حداقل ارتفاع درب آشیانه 6/3 متر و عرض آن 20/4 متر است.

فضاهای جانبی:

– در مجاورت آشیانه: 1- انبار فوم جهت انبار کردن این مواد در گالنهای مخصوص.2- انبار شیلنگهای یدک شامل اتاق بسیار تمیز و خشک با امکان تهویه طبیعی و نصب قفسه ها با چنگک هایی که محل آویزان کردن سر لوله هاست . 3- محل دستگاهای تنفسی با تهویه مناسب به هوای باز و امکان نظافت در حد بالا.4- بخش شارژ باطری شامل یک اتاق تمیز با هوای مطبوع و تازه با کابینتهای درب دار مجهز به وسایل شارژ باطری متناسب با ابعاد و کلاس ایستگاه می باید پیش بینی گردند.
– برای جلوگیری از انتشار دود ناشی از احتراق موتور وسایل نقلیه عملیاتی باید از لوله های خرطومی که به لوله اگزوز آنها متصل می شوند و از طریق شبکه لوله کشی شده در کف یا سقف دود را به خارج از فضای آشیانه هدایت می کنند استفاده کرد.
– پیش بینی یک چاله سرویس جهت بازدید و تعمیرات جزیی وسایل نقلیه عملیاتی در محوطه یا آشیانه وسایل نقلیه الزامی است (از این مکان می توان جهت شستن وسایل نقلیه نیز استفاده کرد.)

درب های آشیانه

– جهت کنترل وضعیت حرارتی آشیانه و نیز امنیت آن نصب درب ورودی و خروجی آشیانه الزامی است.
– لولاهای به کار رفته در دربهای آشیانه باید ازمقاومت کافی در بابر لنگر ایجاد شده در اثر وزن و طول زیاد دربها برخوردار باشند.
– استفاده از سیستم الکتریکی جهت باز و بسته شدن دربها الزامی است.
– ضروری به نظر می رسد دربهای مذکور به ژنراتورهای اضطراری برق وصل باشد که در هنگام خاموشی برق نیز با مشکلی روبرو نشوند.
– جهت اطلاع افراد و وسایل نقلیه عبوری مجاور ایستگاه از زمان شروع عملیات ، می باید به نصب چراغ گردان در محلی که به خوبی قابل رویت باشد اقدام کرد.

مواد و مصالح

– محوطه تردد وسایل نقلیه عملیاتی و آشیانه می باید با مواد و مصالح مناسب جهت هدایت آبهای سطحی به کانالهای پیش بینی شده برای این منظور شیب بندی شوند.
– دیوارهای آشیانه باید از نوع موادی ساخته شود که به راحتی قابل شستشو باشد و در کف این محل باید به اندازه کافی سوراخهای آب ریز جهت تخلیه آبهای ریخته شده در اثر شستشو کار گذارده شود. این کار امکان شستشو با شلنگ را در این مکان میسر و آسان می کند. ضمناً شیرهای آب سرد و گرم در مرکز و در کنار دیواره ها باید نصب گرد به حدی که رفع نیاز شود.
– جایگاه وسایل نقلیه ماشین آتش نشانی باید از مصالح غیر لغزندهمقاومی ساخته شوند که به هیچ عنوان در شرایط مرطوب لغزنده نباشد.
– سطح زمین این محوطه باید از بتونی ساخته شود که هر یک متر مربع آن تحما وزن 610 کیلوگرم را داشته باشد.

ورودی و خروجی

– توصیه اکید می گردد که ایستگاه و آشیانه دارای یک ورودی و خروجی مستقل از یکدیگر باشند تا در صورت مسدود شدن یکی امکان استفاده از دیگری وجود داشته باشد.

تهویه و نور

– در صورت استفاده از فن جهت تخلیه دود ناشی از وسایل نقلیه داخل آشیانه باید توجه داشت که موقعیت فن ها به گونه ای در نظر گرفته شود تا باعث آزار و آلودگی هوای کاربرهای مجاور نگردد.
– تهویه آشیانه باید به گونه ای باشد تا دود ناشی از وسایل نقلیه کاملاً از فضای آشیانه دفع گردد تا باعث آزار و ناراحتی کارکنان نشود بهداشت و سلامت آنان را به مخاطره نیندازد.
– سطوح نورگیر ساختمان آشیانه باید به اندازه باشد که در تمام ساعات روز حتی المقدور نور طبیعی کافی جهت فعالیت را تأمین کند.

شیب

– شیب عمومی آشیانه نباید به اندازه ای باشد که احتمال حرکت وسایل نقلیه پارک شده وجود داشته باشد. حداکثر میزان این شیب 5/1 درصد است که جهت رفع آبهای سطحی کف آشیانه الزامی است.
– در محل خروج وسایل نقلیه از آشیانه نباید شیب مثبت که باعث تاخیر در حرکت، سرخوردن و خاموش شدن آنها می گردد وجود داشته باشد.

آسایشگاه

– فضای رختکن، سرویسهای بهداشتی، دوشها و کمد خانه ها ضمن اینکه باید در مجاورت استراحتگاه باشد ولی موقعیت آنها نباید به گونه ای باشد که استفاده از آنها باعث ایجاد سرو صدا و سلب آسایش کارکنان در حال استراحت شود.
– استراحتگاه باید دارای دسترسی سریع و ایمن به آشیانه باشد.

اتاق سخنرانی و کلاس درس

– در کلیه ایستگاههای آتش نشانی متناسب با ابعاد و کلاس ایستگاه می باید فضایی جهت اتاق سخنرانی و کلاس درس مجهز به وایت برد، پرده نمایش فیلم و اسلاید و سایر لوازم سمعی و بصری پیش بینی کرد.

پارکینگ ها

– محل توقف اتومبیل شخصی پرسنل آتش نشانی می باید دور از دید باشد و طراحی محوطه پارکینگ بر این اساس باشد که کارکنان از جهت پارک ماشینهای خود مطمئن بوده و نیاز به پارک اتومبیل در کنار خیابان نداشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا