مطالعات اولیه پروژه

دانلود فایل مبانی نظری و برنامه فیزیکی طراحی دانشگاه

 تایخچه مدارس و دانشگاهها

تاریخچه احداث مدرسه و دانشگاه در ایران از قدمت بسیاری برخوردار است و می توان سابقه آن را به دوران پیش از اسلام رسانید. آموزش از جمله مواردی است که در اوستا بر آن تأکید شده است. از این رو در منابع پیش از اسلام اشارات بسیاری به چگونگی آموزش طبقات مختلف اجتماعی شده است. این آموزش تنها در سطوح ابتدایی نبود بلکه وجود مکانی به نام مدرسه«گندی شاپور» (جندی شاپور) که در دوره ساسانی پایه گذاری شده بود و برای تدریس در آن علاوه بر استفاده از معلمان ایرانی از معلمین و دانشمندان و فلاسفه سایر ملیت ها نیز دعوت به عمل می آمد، گویای اهمیت علم آموزی در میان نیاکان ماست. حمله اعراب به ایران باعث شد که مردم مناطق مختلف از طریق صلح یا جنگ به پذیرش اسلام گردن نهند. آمیزش دست آورد قوم غالب با فرهنگ بومی ایران زمین، زایش فرهنگ و تمدن غنی ایرانی ـ اسلامی را به دنبال داشت که برای چندین قرن توانست در عرصه گیتی جایگاه بدتر را به خود اختصاص می دهد.
ورود آیین جدید و پذیرش آن از سوی مردم نیاز به تعلیمات وسیعی در تمام سطوح داشت و از آنجا که با ورود اسلام سیستم طبقاتی (کاستی) حکومت ساسانیان، که از جمله عوامل اضمحلال این حکومت بود، در هم شکسته شد و در هر کجا که مسجدی بنا شد تدریس آموزش علوم دینی، قرآن و در کنار آن سایر دروس نیز در همان مکان متداول شد.
به مرور ایام دیگر مساجد به تنهایی پاسخگوی نیاز آموزشی جامعه نبودند. به ویژه که با در هم شکسته شدن نظام طبقاتی دیگر محدودیتی برای تحصیل وجود نداشت و تمامی اقشار اجتماع می توانستند به فراخور هوش و استعداد خود به تحصیل بپردازند. از این روی مکان دیگری به نام مدرسه، گاه در کنار مسجد و گاه به طور مستقل بنا شد. این مدارس جدای از مکتب خانه هایی بودند که در محلات مختلف شهرها به کار سوادآموزی کودکان اشتغال داشتند.
این مدارس نه تنها روز به روز بر تعدادشان افزوده می شد، بلکه به وسعت و تجهیزات و تأسیسات جانبی اش افزوده می شد و از مکانی ساده که دانش آموزان حلقه وار در اطراف استاد خود تجمع می کردند، به مکان هایی فراخ با اتاق های متعدد برای اسکان محصلان، که گاه در دو طبقه در اطراف یک یا دو حیاط مرکزی بنا شده بودند، تبدیل شد.
در این مدارس علاوه بر آن که مکانی برای اقامت در اختیار طلاب قرار داشت، غالباً مبالغی نیز به عنوان مدد معاش به آنها پرداخت می شد، اساس ساخت این مدارس بر عهده همت عالی افراد خیر استوار بود و غالباً جزء موقوفات بود و علاوه بر خود مدرسه، که یک بنای وقفی به حساب می آمد، املاک وقفی زیادی به عنوان پشتیبان برای حفظ و نگهداری اصل بنا و نیز مخارج جاری آن از پرداخت حقوق مدرس و خادم و … گرفته تا مبالغی به عنوان مدد معاش برای تأمین زندگی طلاب.

فهرست

نگرش به هنر
فعالیت هنر
طبقه بندی هنر از دیدگاه نیوتن
طبقه بندی هنر از دیدگاه هگل بر اساس سبک
انواع هنر از لحاظ شکل
انواع هنر از لحاظ محتوا
انواع هنر از لحاظ کاربرد
انواع هنر از لحاظ بستر اجتماعی
استانداردهای طراحی گالری ها
تعریف استانداردها
طرح وتنظیم کلی
استانداردها و ضوابط طراحی فضای سبز
استانداردها و ضوابط طراحی فضاهای اداری
استاندارد و ضوابط طراحی قسمت فرهنگی
راهروهای سالن نمایش
ورودی ها و خروجی های سالن اجتماعات
شکل اساسی سالن
سالن سخنرانی و تدریس
کنفرانس، تدریس
استودیو طراحی
استودیوهای هنرهای زیبا و ظریف
کارگاه
انباری
استودیوهای رسم فنی و غیر فنی
کتابخانه
واحد های قفسه کتاب
خواندن و مطالعه
وسایل بهداشتی
نمایشگاه
نوررسانی
فضاهای ورزشی
انباری

این فایل شامل 34 صفحه در قالب word می باشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا