رساله معماری

دانلود رساله طراحی ایستگاه متروی بین شهری

فهرست

ورودی ایستگاه
راهروها
پیاده روهای متحرک
سکو
پله و پلکان
دست انداز
پله برقی
آسانسور
بالابر معلولین
بازشوها
سالن فروش بلیط
کیوسک های اطلاع رسانی
دروازه های کنترل بلیط
فضاهای اداری
اتاق رئیس
ابعاد و اندازه
اتاق مونیتورینگ
اتاق نظارت بر دروازه های کنترل بلیط
فروش بلیط
ابعاد و اندازه
خدمات اداری
سرویس بهداشتی
اتاق زباله
رختکن
نمازخانه
استراحت کارکنان
3- انبار
اتاق کمک های اولیه
اتاق زباله خشک
اتاق زباله تر
ارتباطات داخلی خدمات اداری
دستگاه های الکترونیکی اطلاع رسانی
نقاط کمک
دستگاه های خودکار فروش بلیط
باجه های تلفن
صندلی ها
سرویس بهداشتی
شکل و فرم (هندسه سکو
محوطه مسافران
تأخیر در برنامه قطارها
بررسی حریم واگن ها
و…

ورودی ایستگاه:

ورودی از یک سوء به عنوان یک نشانه در فضای شهری معرف ایستگاه و از سوی دیگر برای مسافرانی که از ایستگاه خارج میشوند ، معرف هویت و موقیعیت شهری میباشد. طراحی فضای ورودی با توجه به موقعیت شهری ، همجواری ها ، نام و شخصیت ایستگاه صورت میگیرد و طراح ، موارد زیر را در نظر دارد :
در طراحی ورودی با توجه به بافت مجاور ایستگاه میبایست به ارزشهای زیبایی شناختی و هویتی ورودی توجه نمود. در صورت تاریخی بودن بافت بهره گیری از ارزشهای حاکم بر شکل گیری بافت و رعایت ضوابط طراحی محلی در بافت پیرامون ورودی الزامی است.
همواره داشتن چند ورودی باعث ایجاد انعطاف پذیری در حرکت مسافران و هماهنگی بیشتر با نظام حرکتی معابر اطراف خواهد شد. ظرفیت و عرض هر یک از این ورودی ها با مقیاس و میزان رفت و آمد در معابر اطراف ایستگاه طراحی میگردد.
تصویر :1 فضای ورودی
لازم است موقعیت و نام ایستگاه توسط نشانه های گرافیکی مشخص گردد و در طرح ورودی مکان مناسبی برای نشانه های گرافیکی در نظر گرفته شود به گونه ای که به راحتی توسط عابران قابل رویت باشد. در طراحی نشانۀ ایستگاها شماره خط ، رنگ خط و نام و هویت ایستگاه معلوم گردد.
به منظور بهره برداری مناسب در ساعات شب با طراحی مناسب نور در ورودی ، ضمن تامین روشنایی بر هویت شبانه ایستگاه به عنوان بخشی از فضای شهری تاکید میگردد.
ورودی های اصلی میبایست همگان از جمله کم توانان جسمی قابل دسترس باشند. لازم است پیاده رو های منتهی به ورودی با علایم حسی برای نابینا و کم بینا مشخص شود.
در مکان هایی که احتمال آب گرفتگی وجود دارد در صورتی که در جهت جلوگیری از نفوذ آب سطح ورودی از معابر اطراف بالاتر طراحی گردد، لازم است در مجاورت پله ، رامپ نیز طراحی شود اما تا حد امکان ورودی ها باید هم سطح پیاده رو باشند. بهتر است مبلمان خیابان در محدوده ی ورودی ها در یک مجموعه متمرکز و با رنگی متضاد با سطح زمینه طراحی شود. حداقل عرض بازشوی ورودی با در نظر گرفتن امکان استفادۀ افراد کم توان جسمی ، 80 سانتیمتر میباشد. در موقیعیت هایی که لازم است برای ایجاد نظم در مسیر حرکتی عابرین پیاده و مسافران از موانع استفاده شود این موانع باید در خارج از مسیر جریان اصلی حرکت مسافران تعبیه شده و طرح آنها برای افراد با بینایی ضعیف قابل تشخیص باشد. نباید ما بین موانع طنابکشی شود. حداقل ارتفاع آنها باید 100 سانتیمتر باشد و با رنگی متضاد نسبت به رنگ اطرافشان طراحی شوند. همچنین بهتر است موانع در شب با چراغ روشن شوند.

اتاق نظارت بر دروازه های کنترل بلیط:

در ایستگاه قطار شهری در دو مرحله کنترل مسافرین لازم است یکی در زمان ورود برای سوار شدن به قطار و دیگری در زمان خروج از ایستگاه این کنترل به دو صورت استفاده از دستگاه های خودکار و عوامل انسانی امکان پذیر است.

اتاق کنترل گیت در مجاورت گیت ها قرار می گیرد و دسترسی مستقیم به پشت گیت ها در قسمت کنترل شده سالن برای این اتاق لازم میباشد. دید مستقیم به گیت ها الزامی است. همچنین این اتاق باید در ارتباط با اتاق کنترل و انتظامات باشد.

این فایل در قالب word شامل 103 صفحه می باشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا