مطالعات اولیه پروژه

دانلود فایل مطالعات اولیه طراحی ساختمان وقفی

فهرست

تعریف مسئله و اهمیت آن
اهمیت و ضرورت انجام تحقیق
اهداف تحقیق
اهداف اختصاصی
سوالات تحقیق
فرضیه‌های تحقیق
نوع و روش تحقیق
روش گردآوری اطلاعات
ابزار گردآوری اطلاعات
روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
پیشینه تحقیق
کاربرد تحقیق
ادبیات نظری پژوهش
شناخت فرهنگ وقف و اثرات مثبت آن بر توسعه اقتصادی پایدار
وقف در لغت
مفهوم وقف
اقسام وقف
نگاهی به وقف در قبل از اسلام
پیشینه تاریخی وقف در جهان اسلام
وقف در قرآن
وقف در سیره پیامبر اسلام
وقف در سیره ائمه معصومین
وقف و سابقه تاریخی و شروط فقهی
انعقاد وقف
خصوصیات اجتماعی و اقتصادی وقف اسلامی
کارکرد اجتماعی وقف
کارکرد اقتصادی وقف
وقف و بهبود وضع اقتصادی جامعه
وقف در ایران و جهان
وقف در سایر مذاهب و کشور‌های مختلف
وقف در ایران
آسیب شناسی وقف در ایران
کارکرد وقف در نهادهای فرهنگی و آموزشی
فرهنگ وقف در آموزش
وقف مکان‌های آموزشی
تأثیرات وقف بر برنامه آموزشی
تعیین محتوای درسی در وقف نامه¬ها
تعیین مدت زمان تحصیل در وقف نامه¬ها
تعیین نحوه اداره مدارس دروقف نامه¬ها
سنت وقف در دانشگاههای جهان
مفهوم توسعه
نقش وقف در توسعه
وقف و توسعه اجتماعی
وقف و توسعه فکری و فرهنگی

 

تعریف مسئله و اهمیت آن

وقف که درآن اصل مال یا ملک می¬ماند و منافع و عواید آن در امور عام¬المنفعه مصرف می¬شود در ساماندهی زندگی فردی و اجتماعی نقش فراوانی دارد.
نماد وقف در ادوار گذشته نیز وجود داشته و پس از اسلام با تأثیر از جهان¬بینی اسلامی به صورت جهت دار مطرح می¬شود. هم¬چنان که در صدر اسلام نیز مسبوق است بسیاری از موقوفات نه تنها به عنوان پشتوانه اقتصادی نظام اسلامی محسوب می¬شوند بلکه در کم کردن فاصله طبقاتی و نهایتا تامین عدالت اجتماعی نقش مؤثری را ایفا می¬کند. در مجموع با نهاد وقف که در آن مالکیت خصوصی به نوعی مالکیت عمومی تبدیل می¬شود مراکز مختلف آموزشی، فرهنگی، بهداشتی و اقتصادی ایجاد می-گردد که این امر در شهرنشینی جوامع که از مؤلفه¬های توسعه اقتصادی است نقش قابل توجهی دارند؛ و به شهرها نوعی برجستگی دینی، تاریخی و اقتصادی خواهد بخشید و توسعه را همراه با عدالت اجتماعی به ارمغان خواهد آورد( شاکر 1373، ص 87 ).
براساس تأثیری که فرهنگ وقف در ماندگاری و پایایی توسعه اقتصادی دارا می¬باشد می‌تواند در پیشبرد اهداف توسعه پایدار نقش موثری را ایفا نماید. توسعه پایدار در حقیقت ایجاد تعادل میان توسعه و محیط زیست است. توسعه پایدار چهار جنبه دارد: پایداری در منابع طبیعی ، پایداری سیاسی، پایداری اجتماعی و پایداری اقتصادی، در حقیقت توسعه پایدار تنها بر جنبه زیست محیطی اتفاقی تمرکز ندارد بلکه به جنبه¬های اجتماعی و اقتصادی آن هم توجه می¬کند .توسعه پایدار محل تلاقی جامعه، اقتصاد و محیط زیست است( دانشنامه حقوق اقتصادی ، 1391، ش 1).
یکی از عوامل مهم توسعه و پیشرفت در هر جامعه آموزش و پرورش است. تاریخ آموزش و پرورش در ایران به دوران¬های باستانی و آریایی¬های نخستین می¬رسد. در دوره مادها، کودکان و نوجوانان راه و رسم زندگانی و کار و جنگاوری را درخانه و قبیله می¬آموختند. آموزش رسمی مخصوص روحانیان بود و مردم دیگر از خواندن و نوشتن بی¬بهره بودند. در دوران هخامنشی آموزش رسمی ویژه موبدان، شاهزادگان و دولتمردان بود. اما چون در آیین زرتشت آموزش و پرورش مهم شمرده می¬شد، مردم ایران اخلاق و مهارتهای سودمند را به فرزندان خود آموزش می¬دادند . در دوره ساسانی فرهنگ و تمدن ایرانی به شرق و غرب گسترش یافت اما هنوز هم آموزش به گروهی خاص محدود می¬شد (مستوفی، 1377، ص3).
با ورود اسلام به ایران تحولاتی در نحوه آموزش به وجود آمد. با توجه به اهمیتی که اسلام به شریعت و عدالت اجتماعی و تجلی ارزشهای انسانی نهاد موجب گسترش و ارتقاء سطح آموزش برای اقشار مختلف جامعه گردید( فصل نامه تاریخ اسلام ، 1391 ، ش5).

این فایل در قالب word شامل 37 صفحه می باشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا