مطالعات اولیه پروژه

دانلود فایل مطالعات اولیه طراحی مجموعه ورزش های آبی

فهرست مطالب

تحلیل ارزشی از خصوصیات و فرهنگ
بررسی آثار کالبدی یا حجمی
دید و منظر شهری
فضای شهری
مطالبی چند در مورد آب و عوامل موثر بر آن
ناخالصی‌های آب
منابع تامین آب
– آب سالم و پاکیزه
ویژگی‌های فیزیکی یا ظاهری آب
چگونگی اثر گندزدایی کلر
استانداردسازی
تعریف شنا
تاریخچه شنا
شنا در دوران جدید
شنا از ایران باستان تا دوران معاصر
– فواید ورزش شنا
تغییرات فیزیولوژیکی که در اثر تمرینات استقامتی شنا در بدن بوجود می آید
– ویژگی ها ی ورزش شنا
تمرینات سرعتی شنا و تغییرات فیزیولوژیکی حاصل از آن
– اهمیت شنا
شنا از دیدگاه دین مبین اسلام
– شنا از دیدگاه پزشکی
– شنا و معلولین
شناو نجات از آب
شنا از دیدگاه رزمی و نظامی
شنا از دیدگاه تفریحات ، تربیت بدنی و ورزش
امکانات و تجهیزات و اطلاعات مربوط به استخرهای شنا
درجه حرارت آب و هوای استخر
عمق استخرهای شنا و محل آموزش
وسایل کمک آموزشی
موارد ایمنی ﻻزم در استخرهای آموزشی و تفریحی
ورزشهای آبی داخل سالن
– مشخصات کالبدی
ابعاد و اندازه ها
استخرهای آموزشی خردساﻻن
شنای گروهی و نمایشی
حمام شناوری
واتر پلو
ویژگی های ورزش واتر پلو
مهارتهای بازی واتر پلو
ابعاد و اندازه ها
مهارتهای ورزش شیرجه
تجهیزات و امکانات مورد نیاز
جا نمایی و ارتباط فضایی سالن ها
محوطه ها و لوازم فرعی
ملاحظات فنی و جزئیات ساختمانی ویژه
تجهیزات و امکانات مورد نیاز
فضاهای جنبی مورد نیاز
سیستم های مکانیکی و الکتریکی
تلفیق ایستایی و زیبایی در فرم سازه ها
سازه های فضاکار شبکه ای
شبکه های دو لایه
شبکه های 2 گانه
انواع معینی از شبکه های دوگانه، گاهی

 

مطالبی چند در مورد آب و عوامل موثر بر آن

بهداشت آب موضوعی بسیار مهم در بهداشت عمومی و مدیریت سلامت می‌باشد. شناخت آب از نظر کیفیت و کمیت و چگونگی حصول آن قدمی اساسی در جهت بهینه سازی مصرف آن می‌باشد. اگر چه بیش از سه چهارم کره زمین را آب فرا گرفته است، سهم قلیلی از آب‌های موجود، برای مصارف بهداشتی و کشاورزی، قابل استفاده است. زیرا حدود 3/97 درصد اقیانوس‌ها و 1/2 درصد یخ‌های قطبی و 6/0 درصد دریاچه ها و رودخانه و آب‌های زیرزمینی وجود دارد که حدود 36/0 درصد کل منابع آب می‌باشد. آب اقیانوس‌ها، دریاها و اغلب دریاچه ها و بسیاری از منابع آب زیرزمینی به علت شوری بیش از حد و داشتن املاح معدنی برای مقاصد بهداشتی، کشاورزی و صنعتی، غیرقابل استفاده می‌باشند.
آب ماده حیاتی است که بطور یکنواخت در سطح کره زمین موجود نمی‌باشد. در نتیجه بسیاری از نقاط کره زمین با کمبود آب مواجه است. حرکت مداوم بخار آب به هوا و برگشت آن به زمین را گردش آب در طبیعت می‌نامند انرژی خورشید باعث تبخیر آب اقیانوس‌ها، رودخانه ها، دریاچه ها و منابع آب سطحی می‌گردد. بخار آب فشرده شده همراه توده های هوا باعث نگهداری آب در هوا شده و موجب تشکیل ابر باردار یا ذخیره کننده آب می‌شود. ریشه گیاهان، آب و رطوبت موجود در خاک را گرفته و از طریق روزنه های تنفسی برگ‌ها به هوا فرستاده و به بخار تجمع یافته در هوا اضافه می‌شود که در شرایط مناسب به صورت نزولات جوّی به زمین برمی‌گردد.
آب یک عنصر حیاتی است با ویژگی‌های قابل توجه و کم نظیرو یکی از مهم ترین عناصر شیمیایی می‌باشد که قسمت اعظم موجودات زنده و محیط زیست راتشکیل می‌دهد. این ماده 70% گیاهان را تشکیل می‌دهد. آب فراوان‌ترین و بهترین حلّال در طبیعت است. آب یک مایع زیست شناختی است که واکنش‌های فیزیکی وشیمیایی سوخت و ساز در پیکره موجودات زنده را مقدور و تسهیل می‌نماید ومحیطی است برای نقل و انتقال مواد در بدن موجودات زنده که علاوه بر نقش مؤثرآن در متابولیسم، دفع مواد زائد حاصل از فعالیّت‌های زیست شناختیِ‏ موجود زنده را موجب می‌شود. آب ناشی از تعریق در گرما باعث خنک کردن بدن می‌گردد. آب و انیدرید کربنیک توسط انرژی خورشیدی در پیکره گیاهان سبز تبدیل به کربوهیدرات یا انرژی شیمیایی می‌شود. اگر چه آب خالص در طبیعت یافت نمی‌شود. اما آب خالص مایعی بی‌رنگ، بی‌بو و بی مزه است که دارای نقطه انجماد صفر و نقطه جوش 100 درجه سانتی گراد می‌باشد ساختار شیمیایی آن به صورت H2O است که به احتمال کمتر از 3/0 درصد آب‌های موجود در طبیعت بر دارنده ایزوتوپ‌های H4O2 ، H6O3 نیز می‌باشند. آب در چرخه گردش خود قادر است املاح و گازهای موجود در طبیعت را به صورت محلول در آورده و بسیاری از آلودگی‌ها را همراه خود به حرکت در آورد. آب باران قبل از رسیدن به زمین ناخالصی‌های موجود در هوا نظیر ذرات، گازها، مواد رادیواکتیو و میکروب‌ها را به سطح زمین آورده و در حین حرکت در زمین نیز آلاینده ها را با خود حمل می‌کند. به علاوه آب‌های جاری اغلب دریافت کننده فاضلاب‌ها و مواد زائد ناشی از فعالیت‌های انسانی می‌باشند. بسیاری از مشکلات بهداشتی کشورهای در حال پیشرفت، عدم برخورداری از آب آشامیدنی سالم است. از آنجایی که محور توسعه پایدار، انسان سالم است و سلامت انسان در گرو بهره مندی از آب آشامیدنی مطلوب می‌باشد بدون تامین آب سالم جایی برای سلامت مثبت و رفاه جامعه، وجود ندارد. آب از دو بعد بهداشتی واقتصادی حائز اهمیت است. از بعد اقتصادی به حرکت درآورنده چرخ صنعت و رونق بخش فعالیت کشاورزی است. از بعد بهداشتی آب با کیفیت، تضمین کننده سلامت انسان است. آب با شکل ظاهری و با وسعت محتوایی آن دنیای زنده دیگری است.

 

این فایل در قالب word شامل 77 صفحه می باشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا