مطالعات اولیه پروژه

دانلود فایل مطالعات اولیه طراحی موزه به همراه برنامه فیزیکی

1-1 تعریف موزه:

بر مبنای تعریفی که “ایکوم” از موزه می دهد، موزه مکان گردآوری، نگهداری، مطالعه و بررسی کردن و نیز به نمایش گذاشتن نعمت های فرهنگی یا طبیعی به منظور آموزش، پژوهش و ارزش دادن به این مجموعه ها و لذت بردن از آنهاست.

2-1 معنای لغوی و اصطلاحی موزه:

نام موزه از لغت فرانسوی “Musee ” گرفته شده و به معنای مکانی است که مجموعه بزرگی از آثار باستانی و صنعتی و چیزهای گران بها را در آن به معرض نمایش می گذارند و دانشمندان و پژوهشگران و هنرمندان و علاقه مندان ازآن استفاده می کنند. کلمه موزه را فرانسویان از لغت یونانی گرفته اند. موزه نام تپه ای در آتن بوده است که در آن عبادتگاهی برای موزه ها ساخته شده بود.
امروزه در کشورهای گوناگون جهان موزه ها، آثار باستانی، مردم شناسی، طبیعی، حیوانات و وحوش و مجموعه تاریخی آن کشورها را به نمایش می گذارد. فرهنگ و تمدن هر قوم و ملتی از طریق اشیا و وسایلی که در آن موزه ها جمع آوری شده است شناخته می شود. یکی از راه های شناخت اقوام گذشته و نحوه زندگانی آنها بازدید از موزه ها است که جنبه آموزشی نیز دارد.

3-1 تاریخچه موزه:

پژوهشگران و متخصصان موزه داری، به دنبال ریشه یابی واژه موزه به مبدأ “هلنی” بسنده کرده و تاریخ موزه و تاریخ گذاری این پدیده را این گونه تعریف کرده اند :
“معبد خدایان هنر و شعر و موسیقی که بر فراز تپه ای در آتن قرار داشت، نخستین موزه ای است که در تاریخ موزه ها نام برده می شود و موزه “آشمولین” در شهر آکسفورد نخستین موزه ای است که آثار مشرق زمین را در خود محفوظ داشته است. نخستین موزه در قاره آسیا موزه “هارمیتاژ” یا “هرمیتاژ” در لنینگراد روسیه است و اولین موزه ایران در سال 1295 ه .ش به نام “موزه ملی ایران” پایه گذاری و گشایش یافته است. سال( 1746 م) را در تاریخ تحول و تکامل موزه ها باید نقطه عطفی به شمار آورد. زیرا در این سال نویسنده فرانسوی، “لاخون دوسن ین” عقاید و اندیشه های نوینی را درباره موزه مطرح کرد که موجب تحرک و تسریع در بنیادگیری موزه ها شد. چهار سال پس از آن به سال( 1750 م) اولین موزه واقعی جهان در قصر لوکزامبورگ برپا شد.

مطالعات پایه

  1. تعریف موزه
  2. معنای لغوی و اصطلاحی موزه
  3. تاریخچه موزه
  4. مناطق پذیرشی
  5. مناطق نمایشگاهی
  6. مناطق خدماتی
  7. پیدایش موزه در جهان
  8. انقلاب موزه ها:
  9. زمان و چگونگی وقوع انقلاب های موزه ای در ایران:
  10. نحوه برقراری ارتباط با بازدید کنندگان

مطالعات تکمیلی

  1. اهداف موزه
  2. عمده فعالیت های موزه
  3. انواع موزه ها
  4. موزه تاریخی وباستان شناسی
  5. موزه فضای باز
  6. موزه های مردم شناسی
  7. کاخ موزه ها
  8. بخش‌های مختلف موزه
  9. نکاتی در باب معماری موزه
  10. کلیات معماری موزه ها
  11. حرکت در موزه ها
  12. پیوستگی و جدایی یا انسجام و تمایز
  13. فضاهای معماری موزه
  14. ترویج و تبلیغ
  15. حجم
  16. فضای واقعا” عمومی
  17. ضوابط و استانداردهای موزه
  18. برنامه عملکردی و فیزیکی

این فایل به صورت word شامل 28 اسلاید می باشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا