مطالعات اولیه پروژه

دانلود فایل مطالعات و برنامه فیزیکی طراحی فرهنگسرای موسیقی

فهرست

استانداردها
– کتابخانه
– سالن ها
آمفی تئاتر (سالن اجتماعات)
تالار تماشاچیان
ورودی
سرسرای انتظار
رختکن
تالار تماشاچیان
محل نشستن
ابعاد صحنه
پشت صحنه
پرده نمایش
تهویه مطبوع سالنها
توالت ها
صندلیهای سالن اجتماعات
فضاهای آموزشی
ویژگیهای محیط آموزشی
رطوبت نسبی
نور و روشنایی
نور طبیعی
نور پردازی سقفی
پنجره های نواری افقی
نور پردازی بوسیله پنجره های عمودی متمرکز
– نور مصنوعی
رنگ
– رنگ زرد
رنگ سبز
رنگ سفید
موارد منع مصرف رنگ‌های شاد
آمفی تئاتر و سالن چند منظوره
صوت
فضاهای تشکیل دهنده بخش آموزشی
کلاسهای درس
سناریو
برنامه فیزیکی شامل ریزفضاها ومساحت انها
دیاگرام
دیاگرام صوت
دیاگرام دید
دیاگرام نور
سازه و تأسیات
تاسیسات
سیستم اطفاء حریق
کتابخانه
سالن ها
آمفی تئاتر (سالن اجتماعات)

 

4-1- کتابخانه

تعیین یک قاعده دقیق و کامل که با آن بتوان قفسه بندی کتابخانه های منازل یا تعداد کتابهایی را که می توان در یک واحد مشخص کتابخانه قرار داد، معین کند، مشکل است زیرا تعیین کردن آن مسائل مختلفی را دربر می گیرد. اندازه کتابها، موضوع آنها، مسائل جنبی مطالعه، محدودیتهای مطالعه کنندگان در دسترسی به کتابها و غیره همگی کار طراحی را مشکل می کنند. به هر حال این امکان وجود دارد که به منظور یک طراحی اولیه یا ساده، از قفسه ای که در اشکال 3- 1 نشان داده اند استفاده کرد. هفت کتاب می توانند در هر 30 سانتیمتر طول قفسه قرار بگیرند که با روش اندازه گیری با انگشت شصت نیز می توان ظرفیت را تخمین زد. ارتفاع بلندترین قفسه از کف بین 200، 205 سانتیمتر و حداقل ارتفاع از کف برای استفاده از قفسه بدون خم شدن 60 سانتیمتر است. محدودیتهای قفسه بندی برای کودکان فرق می کند.

4-2- سالن ها

جهت طراحی فیزیکی سالن نمایش توجه به تناسبات و اندازه های انسانی امری ضروری است در هر حال بایستی محل نشستن تماشاچیان را بسته به نوع برنامه و گروه سنی بخصوصی که بیشترین تعداد تماشاچیان را تشکیل می دهند، در سالن طراحی کرد.
عاملی که معمولا در محاسبات اهمیت بیشتری دارد، تعیین فاصله از کف ادیتوریم تا محور چشم تماشاچی است که باید براحتی بعد صحنه را در تئاتر و سپس ابعاد پرده را در سینما رویت کند. کف مسطح برای سالن نمایش نمی تواند جوابگوی مساله دید تماشاچیان باشد چه بسا پر شدن هر ردیف از جلو امکان دید خوب از دیگران سلب می شود بدین جهت اختلاف سطحی بین 20- 12 سانتی متر (کمی بیشتر از فاصله بین چشمها و بالاترین قسمت سر) شیب صعودی برای هر ردیف، می تواند جوابگو باشد. نکته مهم اینکه در طراحی ادیتوریم بایستی از انتخاب شیب متغیر برای کف خودداری شود.
برای تعیین ابعاد سالن، فواصل دید و در صورت وجود پرده نمایش، ابعاد و اندازه آن از عوامل تعیین کننده به شمار می روند. باید کیفیت اکوستیک سالن را در ابتدای طرح مدنظر قرار داد. بعضی از تغییرات صدا (بیشتر در حجم صدا)، اگرچه در مورد کیفیت اکوستیک مقدور نیست اما امروز توسط دستگاههای تقویت صوت امکان پذیر می باشد. به عنوان مثال با برنامه های مخصوص می توان صدای هنرپیشه یا خواننده را تقویت نمود.
یک سالن تئاتر بایستی طوری طراحی گردد که از سر و صدای خارج محافظت شود. شیب کف سالن همانقدر که از نقطه نظر دید اهمیت دارد از نظر صوت نیز مهم می باشد. وقتی امواج صوتی از بالای سر تماشاچیان که در شیب کمی قرار گرفته اند، عبور می کند،به خاطر پدیده جذب صوت توسط تماشاگران، صوت مزبور افت می کند. در اینگونه موارد می توان صوت مزبور را با تقویت آن از طریق سطوح منعکس کننده در سقف جبران نموده و بدین ترتیب باید از ایجاد شیب زیاد و بیش از 35 درجه خودداری نمود.
نورپردازی سالنهای نمایش بخصوص در موقع پخش فیلم و یا انجام نمایش به دلیل اختلالاتی که ممکن است در دید تماشاگران ایجاد کند مسئله حائز اهمیتی است. این نور علاوه بر تامین حداقل روشنایی برای چنین منظوری بایستی از قبل کاملا پیش بینی شده باشد. سالن نمایش و دیگر محلهای تجمع انسانها علی الخصوص زمانی که سرپوشیده هستند بایستی از لحاظ مسائل ایمنی دارای استاندارد بالایی باشند تا بدین ترتیب تامین جانی تماشاگران به دست آمده و تماشاگران با میل و رغبت در چنین محلهایی حضور یابند.
علاوه بر تمهیداتی که در رابطه با استحکام بنا و دیگر پیش بینی های لازم در مقابل خطرات مختلف در این مراکز اندیشیده می شود، در طراحی معماری آن نیز باید اصولی رعایت گردد، مثل پیش بینی راهرو و کریدورهای مناسب بین ردیف های صندلی. ایجاد امکان تسریع فرار از خطر در سالنهای نمایش از اصول مهم طراحی ایمنی آن است.

 

این فایل به صورت word شامل 30 اسلاید می باشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا