مطالعات اولیه پروژه

دانلود فایل مطالعات و برنامه فیزیکی فضاهای فرهنگی – تجاری

بررسی مفاهیم فرهنگ و تجارت 

 

الف) فرهنگ :

فرهنگ واژه ای فارسی و مرکب از دو جزء (فر) و (هنگ) است. فر پیشوند و به معنی جلو ، بالا ، بر و پیش آمده و در قالب اسمی به معنی شکوه و بزرگی است.هنگ ریشه اوستایی (تنگا) دارد و به معنی کشیدن و وزن می باشد.این واژه مرکب از نظر لغوی به معنی بالا کشیدن ، برکشیدن و در جای دیگر به معنی علم ، ادب و دانش آمده است.
ادوارد تایلر انگلیسی فرهنگ را مجموعه پیچیده ای از معارف ، آداب ، اعتقادات ، فنون اخلاق ، قوانین ، سنن و بالاخره تمام عادات و رفتار و ضوابطی می داند که فرد به عنوان عضوی از جامعه آنرا از جامعه فرا میگیرد و در برابر آن جامعه تعهداتی می پذیرد.
دکتر شریعتی میگوید : فرهنگ عبارتست از کوشش هر اجتماع انسانی برای رسیدن به غنا و به یک شخصیت می باشد.
محمد علی اسلامی ندوشن ، در تعابیر بسیار زیبا و شاعرانه ای فرهنگ هر قوم کهنسالی را جوهره حیات آن قوم میداند که تداوم تمدن آن را موجب گردیده است.

ب) تجارت و داد و ستد :

پیدایش روابط اجتماعی از زمانی آغاز میگردد که سیستم به کار بوجود آمد. پیش از پیدایش تمدن و تشکیل قبیله ها ، احتیاجات هر فردی به چند عنصر اولیه زندگی بود و هر انسانی به تنهایی قادر به رفع نیازهای خود بود.با
پیدایش تمدن روابط اجتماعی نیز تغییر کرد و گسترش یافت و با سیر تکامل تمدن نوع احتیاجات نیز تکامل یافته و به حالت کنونی رسید.
بدین طریق تولید کننده و مصرف کننده بطور کل از هم جدا گردید.سیستم اقتصادی تقسیم کار از طرفی باعث تسهیل در امر تولید و از سویی موجب پیش کشیدن مسائل جدیدی از قبیل توزیع و مصرف گردیدو شکل گیری این سیستم باعث پیدایش واژه تجارت و یا داد و ستد و همچنین مکانی برای مبادله کالا و خدمات گردید. از این رو شاید بتوان گفت که تجارت مهمترین مبادله اجتماعی بین افراد است.زیرا مبادلات اقتصادی ، مبادلات دیگری از قبیل مبادلات فرهنگی ، سیاسی و مذهبی را نیز به همراه دارد و گاه این واردات فرهنگی در مکانی به نام بازار اصل بر تجارت میگردد.

جایگاه و نقش مجموعه های فرهنگی – تجاری

مرکز فرهنگی – تجاری نسبت به فضاهای دیگر شهری به علت تمرکز فعالیت های گوناگون و مقایسه سریع آنها توسط مردم و همچنین به علت وجود امکانات فرهنگی و خدماتی مزایای فراوانی دارند.استفاده بهینه از این فضاها و نیز کاهش آثار سوء زیست محیطی ، اقتصادی ، ترافیکی و اجتماعی حاصل از پراکندگی فضاهای فرهنگی و تجاری به صورت منفرد از جمله مزایای این گونه مرکز است. یکی از مهمترین نقش های یک مجموعه فرهنگی – تجاری عبارتست از : «حیات اجتماعی در شهر » .
فضاها و مراکز اجتماعی ، فرهنگی و تجاری در واقع عناصر شاخص حیات بخش در محیط شهر هستند که ممکن است به شکل ها و شیوه های گوناگونی در محله یا شهر ایجاد و معرفی گردند.این مراکز بر حسب مقیاس شهر ابعاد و کارکردهای متفاوتی دارند.

فهرست

انواع فضاهای فرهنگی – تجاری از لحاظ زمان تشکیل آن
انواع فضاهای فرهنگی – تجاری از لحاظ حوزه نفوذ و مراتب مکانی
اجزاء تشکیل دهنده مجموعه های فرهنگی – تجاری
فضاهای خدماتی
فضاهای تجاری
فضاهای اجتماعی – فرهنگی
فضاهای ارتباطی
جمع بندی و نتیجه گیری
بررسی تجارب عملی در ارتباط با موضوع
سیر تحول فضاهای فرهنگی و تجاری
نمونه ی داخلی
1.مجتمع تجاری فرهنگی کوروش
آمفی تئاتر و سالن های سینما
رستوران
فست فودها
لابی مرکزی
دیوارها
فرهنگسرای نیاوران
نورگیری
سازه
سر در ورودی
نگارخانه
تصاویری از فرهنگسرای نیاوران
جمع بندی و نتیجه گیری

 

این فایل شامل 26 صفحه در قالب word می باشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا