انسان طبیعت معماریمطالعات اولیه پروژه

دانلود فایل مطالعات توسعه پایدار اقتصادی در معماری

فهرست

تعریف پایداری
توسعه پایدار چیست
تفهیم بنیادی توسعه پایدار
توسعه پایدار از دیروز تا امروز
مؤلفه های توسعه پایدار
ارکان اصلی توسعه پایدار
اصول توسعه پایدار
کنار گذاشتن تصور قدر قدرتی انسان
عدالت وبرابری
اکوسیستم بسیار مهمتر از درک و تصور فعلی است
آشتی توسعه و پایداری
مردم محوری
مشارکت و وفاق
برنامه جامع ، چرخه‌ای و تلفیقی
دیدی سیستمی و کل گرایانه
ساخت بر روی آنچه که وجود دارد:
تفکر جهانی و عمل محلی
اهداف کلی توسعه پایدارتوسعه پایدار در جهت رفاه اجتماعی
رشد ، توسعه پایدار و توسعه پایدار اقتصادی
توسعه پایدارازمنظراقتصادی
نقش امنیت اقتصادی در تامین توسعه پایدار
نقش وقف در تامین امنیت اقتصادی
ارتباط وقف در پایداری اقتصادی
مؤلفه‌های وقف در توسعه پایدار اقتصادی
تأثیر وقف بر استقلال اقتصادی و رشد و توسعه
تأثیر وقف بر تحقق عدالت اجتماعی و رفاه عمومی
نقش وقف در توسعه پایدار اقتصادی
نمونه‌ای موردی برای برسی و تفهیم بهتر موضوع
نخستین مدرسه در اسلام
باز شناسی ربع رشیدی (ربع: خانه، سرا و محله)
هدف ربع رشید از احداث این فرهنگسرا
مؤلفه‌های شهرک دانشگاهی ربع الرشید
نظام وقف در ربع الرشیدی
ربع الرشیدی شهری با شاخصه‌های توسعه پایداری
توجه به اقتصاد در ربع رشیدی
دلایل ناپایداری شهرک ربع رشید

تعریف پایداری:

‏پایداری به عنوان وجه وصفی توسعه ، وضعیتی است که در آن مطلوب بودن و امکانات موجود در طول زمان کاهش پیدا نمی‌کند و از کلمه sustenere ) sus، یعنی از پایین و ‏tenere، یعنی نگهداشتن ( به معنای زنده نگهداشتن گرفته شده است که بر حمایت یا دوام بلند مدت دلالت می‌کند.
پایداری در معنای وسیع خود به توانایی جامعه ، اکوسیستم یا هرسیستم جاری برای تداوم کارکرد در آینده نامحدود اطلاق می‌شود. بدون اینکه به طور اجبار در نتیجه تحلیل رفتن منابعی که سیستم به آن وابسته است یا به دلیل تحمیل بار بیش از حد روی آن‌ها ، به ضعف کشیده شود (اقتصاد و توسعه 7، ص ١ ‏). از طرف دیگر توانایی سیستم برای استقامت و پایایی به گونه‌ای اجتناب ناپذیر وابسته به موفقیتی است که سیستم در ایجاد ارتباط با محیط بیرونی کسب می‌کند؟ به عبارت دیگر پایداری سیستم به طور کامل وابسته به قابلیت سیستم برای سازگاری و انطباق ، تغییر و تحول و پاسخگویی به محیط است و از آنجا که محیط به نوبه خود همواره در حال تغییر است، این فرایند سازگاری و انطباق سیستم باید یک فرایند پویا و حساس باشد (اقتصاد وتوسعه ٨ ‏، ص ١٩٨). بنابراین سیستم پایدار به کارکرد مناسب درونی و به رابطه سازگار با محیط و به عبارت بهتر به پایداری در درون و به پایداری در بیرون ( در تعامل با محیط ) نیازمند است تا در مجموع به عنوان سیستم پایدار عمل کند. از دیدی دیگر حیات در نفس خود واجد ارزش است ، مطالبات حیات حفظ و احیای محیط زیست برای آینده را الزامی می‌سازد و از این طریق توسعه امروز را به توسعه فردا پیوند می‌زند. بنابراین می‌توان گفت که پایداری نوعی عدالت توزیعی است : تقسیم عادلانه فرصتهای توسعه بین نسلهای کنونی و آینده از یکسو و همه شمول بودن آن از سوی دیگر. همه شمول به معنای قدرت بخشیدن به مردم و به معنای حمایت و توجه به تمامی حقوق انسانی است اعم از حقوق سیاسی ، حقوق اقتصادی . حقوق اجتماعی و غیره (اقتصاد وتوسعه، ٩ ‏، ص ١٩)

همچنین پایداری در عمل موازنه‌ای بین ضرورت­های زیست محیطی و نیازهای توسعه است و از دو طریق محقق می‌شود: کاهش فشارها و افزایش ظرفیت­های موجود. بنابراین شرایط اصلی پایداری عبارتند از:

  1. سیستم­ها باید با شرایط محلی و زیست محیطی سازگار باشند؟

  2. سیستم­ها باید با نیازهای آتی و اهداف مورد نظر قابلیت سازگاری داشته باشند؟

  3. سیستم­ها باید نسبت به تغییرات ، انطباق پذیری کافی داشته باشند و در صورت تخریب سیستم در اثر وقوع حوادث ناخواسته با صرف کمترین هزینه ترمیم شوند

  4. گسترش سیستم­ها نباید باعث وارد آوردن آسیب به سیستم­های حافظ زندگی انسان مانند آب و هوا، خاک و سیستم‌های بیولوژیکی شود.

از منظر دیگری پایداری به پایداری سطحی ( کوتاه مدت و نمادین ) و عمیق ( بلند مدت و بنیادین ) تقسیم می‌شود. پایداری سطحی روی کارایی و استراتژی­های جایگزین با توجه به مصرف منابع متمرکز می‌شود و معمولا اهداف غالب در جامعه را بدون پرسش می‌پذیرد و برای حل مسائل ، راه حلهای درمانی را هدف­گذاری می‌کند. پایداری عمیق ، اهداف را در ارتباط با ارزش­های بالاتر ارزشیابی می‌کند و سیستم­های لازم را با توجه به محدودیت­های اکولوژیکی برای دستیابی به این اهداف طراحی می‌کند(مدرس علوم انسانی، 1385: 49).

توسعه پایدار چیست

دهخدا پایداری را به معنای بادوام و ماندنی آورده است. معنای کنونی واژه پایداری که در این بحث نیز مدنظر می‌باشد عبارت است از آنچه که می‌تواند در آینده تداوم یابد. مفهوم پایداری در توسعه یعنی مداومت و استمرار بخشیدن به تجدید و تولید منابع و چیزهای مصرف شدنی برای نسل‌های فعلی و آتی، بدون وارد آوردن خسارت به محیط زیست. همحنین از نظر جایلد، توسعه پایدار، توسعه‌ای است که بتواند در دوره زمانی طولان‌ بدون این که خسارتی به محیط زیست وارد کند، تداوم یابد (حمیده و پورمحمد رضا،1387).

اولین اجلاس جهانی محیط زیست در سال ١٩٧٢ ‏در استکهلم با عنوان انسان و محیط برگزار گردید راهنماها و توصیه‌های این اجلاس برای شناخت بیشتر محیط، کنترل آلودگی‌ها، آموزش و پژوهش، برای فراهم نمودن محیطی مناسب برای زندگی انسان‌ها بود. پس از آن در اواخر سال ١٩٨٣ ‏میلادی کمیسیونی جهانی به ریاست خانم برانت لند از نروژ جهت بررسی مسائل زیست – محیطی و توسعه  جهانی تشکیل شد، این کمیسیون گزارش نهایی خود را در سال ١٩٨٧ ‏تحت عنوان آینده مشترک ما منتشر کرد و از آن پس واژه توسعه پایدار که بحث محوری این گزارش را تشکیل می‌داد، مقبولیت و رواج گسترده‌ای یافت. براساس این گزارش، توسعه پایدار، توسعه‌ای است که نیازهای کنونی جهان را تامین کند. بدون آن که ت نسل‌های آتی را در برآوردن نیازهای خود به مخاطره افکند و این که توسعه پایدار درابطه متقابل انسان‌ها و طبیعت درسراسر جهان است.

تفهیم بنیادی توسعه پایدار

به طور کلی، مفهوم توسعه پایدار که در دهه ١٩٨٠ ‏میلادی مطرح شد، افزون بر ریشه‌های زیست محیطی  آن، بر پایه تجارب ده‌ها سال تلاش بی وقفه در زمینه توسعه نیز شکل گرفته بود. در خلال دو دهه 1950و 1960‏میلادی، پیشرفت اقتصادی، بر رشد و افزایش آن تأکید داشت که بیشتر براساس مفاهیم کارایی اقتصادی استوار بود. تا اوایل دهه 1970‏میلادی توده وسیع و فزاینده فقرا در کشورهای رو به رشد و عدم کفایت منافعی که قطره قطره در اختیارشان قرار می‌گرفت باعث شد تا تلاش‌های گسترده­تری برای بهبود توزیع درآمد به عمل آید. بدین ترتیب الگوی توسعه، به سوی توسعه برابر گرایش یافت و اهداف توزیع اجتماعی، به گونه‌ای متمایز اما با همان اهمیت کارایی اقتصادی، مورد توجه قرار گرفت.

در حال حاضر، حفاظت از محیط زیست به عنوان سومین هدف بنیادی توسعه، مورد توجه قرار دارد. تا اوایل  دهه 1980‏میلادی، بخش ‏اعظم شواهد به این موضوع اختصاص یافته بود که تخریب و سیر قهقرایی منابع زیست -محیطی، مانع اصلی توسعه است. به این ترتیب مفهوم توسعه پایدار ظاهر شد تا سه دیدگاه اصلی را مطابق نمودار زیر در بر بگیرد: اقتصادی، اجتماعی و اکولوژیکی (روزیلند،1977،ص197).

این فایل در قالب word شامل 41 صفحه می باشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


مطالب مشابه:

دانلود پاورپوینت معرفی معماری پایدار در طراحی ساختمان

دانلود پاورپوینت شناخت معماری پایدار و تاثیرش در اقلیم شمال

دانلود پاورپوینت توسعه پایدار در معماری

دانلود پاورپوینت معرفی معماری اکوتک

دانلود پاورپوینت معماری پایدار همساز با طبیعت


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا